Als je meer als een paard hebt, er zijn mensen met 2 of veel meer, wij hebben er b.v. 3, dan is goed weibeheer toch een essentieel onderdeel van huisvesting van je paarden. Wat ik jammer vind is dat je kunt kijken op ieder topic wat hierover gaat, echter het blijft onduidelijk wat nu goed weibeheer eigenlijk is.
Zoals wij bv, wij hebben voor onze paarden ongeveer 3.8 hectare grasland ter beschikking en natuurlijk is dit niet binnen een week op. Hier in Hongarije kennen wij bv het gras niet wat veelvuldig in Nederland wel wordt gezaait, hier staan dus verschillende grassoorten en on( kruiden ) giftig of niet giftig.
Hoe gaan mensen om met weiden die een heel stuk kleiner zijn, ik begrijp niet iedereen heeft zoveel grasland ter beschikking.
Wij maaien onze weiden elke week tot ca 6, 7 cm lang en trachten dit zo te houden.. Is kort gras niet schadelijk ?
Wij vernietigen onkruiden niet, ik dacht dat paarden zelf in staat zijn te bepalen wat ze eten of niet. Waar of niet waar ?
Gezien onze bodem, klei, mesten wij niet, is ook niet nodig want onze grond is erg vruchtbaar. Mesten is toch niet goed dacht ik... Waar of niet waar?
Wij ruimen elke dag de poepballen van de paarden op, en in de winter verstrooien wij dit terug op de weide. Goed of niet goed ?
Onwetenheid, fabels, over beheer van het belangrijkste voedsel van onze paarden maken van weibeheer toch een apart hoofdstuk niet. Fijn zou zijn als dit een topic zou worden met ervaringsverhalen en hoe jullie over goed weibeheer denken. Eet smakelijk en hiermee bedoel ik natuurlijk jullie en onze paarden....
Bladwijzers