Even nav een stukje uit mijn dagboek:
Ik vroeg mij af wat de ervaringen hier zijn. Luna staat nu sinds een maand op een nieuwe plek met een merrie (denk 10 jaar) en een ruin (6 jaar). Luna zelf is nu 3,5. Sinds dag 1 zwaait zij de scepter, terwijl ze op haar vorige plek bij mij een van de lagere was. Ook waar zij vandaan komt, werd ze goed onder de duim gehouden. Toen ze nog geen jaar was en te bijdehand werd, is ze in een groep merrie's met jonge paarden geplaatst, waar haar nog wat sociaal gedrag bij gebracht is in 10 maanden (bij Toril in Oss). Sindsdien heeft ze het altijd goed gedaan, ook omdat er vaak oudere merries waren die haar een keer duidelijk maakten wat de regels waren. Dat heeft ze nu niet en meteen is zij de taken aan het verdelen. Alleen is zij nu na een maand nog niet gestopt met af en toe oren in de nek, achteruit lopen en trappen enz.Wat minder is dat ik je vandaag apart heb gezet. Almirante heeft een wond op zijn been waar hij best wat last van heeft. Hij loopt nog redelijk goed, maar ik denk dat wanneer jij hem misschien op gaat jagen, hij het forceert, wat mij niet goed lijkt. Ik weet niet of de wond van jou afkomstig is, maar het zou me niet verbazen. Aan de andere kant ziet Wouter (de buurman) jou niet lelijk tegen hem doen. Maar goed, hij is daar ook maar aan het werk.
Geeft me wel een rotgevoel. Want ik wil gewoon graag dat het goed gaat met jou en Almirante. Je hebt daar een fijn plekje en ik wil er niet aan denken dat ik je zou moeten verplaatsen. Ik vind wel dat jij te jong bent om je zo duidelijk te uiten en dominant (leider???) te doen tov de andere twee. Helaas zijn zij niet sterk genoeg om je op je plek te zetten. Wat dat betreft zou ik graag een rustige doch zeer heersende alfa merrie willen zien. Reim was daar denk ik wel een goed voorbeeld voor, net als Daisy. Jij hebt duidelijkheid nodig, van mij, maar zeker ook van je paardenvrienden.
Weet nog niet zo goed wat ik hier nou mee moet gaan doen. Morgen komt Anna weer terug van vakantie en zal het er de komende periode wel over gaan. Hopelijk komen we er uit en was dit slechts een incident.
Wat zouden jullie doen??????? Ik ben blij met deze plek en zou het erg vinden als ik weg moet. Dat Luna de baas is maakt misschien nog niet zo uit, maar als ze daarmee regelmatig de anderen beschadigd zullen er uiteindelijk mogelijk consequenties uit volgen.
Bladwijzers