Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Wat vinden jullie van Fluidity?

Wat vinden jullie van Fluidity?

Toch maar eens een topic hierover openen, want ik zoek al een tijdje naar iemand met wie ik een leuke discussie hierover kan voeren.

Ik vroeg mij af hoe jullie staan tegenover het fluidity concept van Linda en dan met name het balance point.

Vanwege mijn vorige studie heb ik mij verdiept in de literatuur omtrend menselijke biomechanica, houdingstherapie (mijn huidige studie) en de optimale zit bij het paardrijden. Hierin vond ik interessante bevindingen die ik ook in de praktijk heb kunnen testen en toepassen. Ik snap nu waarom het concept van het Balance point voor Linda persoonlijk zo goed werkt en waarom het voor veel andere mensen een beperking van de bewegingsmogelijkheden vormt.

Grof gezegd: toepassing van het balance point zet veel mensen in een stoelzit, waardoor in harmonie meebewegen met het paard vrijwel onmogelijk wordt, heeft de potentie om pijnklachten te veroorzaken en beperkt daarmee dus ook de bewegingsmogelijkheden van het paard.

Ik heb persoonlijk geëxperimenteerd met het balance point en heb het zelfs een tijdje in mijn lessen gebruikt. Hiermee verkreeg ik niet het gezochte effect (namelijk een balanszit). Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met dit concept en hoe jullie erover denken?
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: Wat vinden jullie van Fluidity?

Toevallig heb ik afgelopen week wat balansoefeningen gedaan van de savvy club dvd van juni. Als ik het concept van de balance point toe pas, dan zit ik voor mijn gevoel met een bolle rug, waardoor ik niet meer goed kan mee bewegen met het paard. M'n gewicht leg ik wel zoveel mogelijk in m'n zit, maar ik zit niet achter m'n zitbeenknobbels (Linda zei op een dvd dat je naar achter moet 'rollen' tot je op het zachte stuk achter je zitbeenknobbels zit, maar dan gaat mijn rug dus bol). Ik geloof best dat het een stevige zit is als je een bokpartij van je paard krijgt, maar daar houdt het dan ook wel op voor mij.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Het grappigste vind ik nog wel het volgende:

Linda zegt vaak dat je moet zitten op de dingen die God je heeft gegeven om op te zitten; je kadettjes. Mensen zijn echter helemaal niet gebouwd om langere perioden te zitten en als je dan moet zitten, moet je dat zeker niet op je kadetjes doen, maar balanceren op je zitbeenknobbels. Op die manier kun je je wervels recht boven elkaar stapelen en gebruik je de minste spierkracht om te blijven zitten.

De reden waarom Linda meestal wél met haar bekken correct zit (In middenstand, maar volgens haar op het balancepoint) heeft alles te maken met haar bouw en voorkeurshouding. Bekijk maar eens oude beelden waar Linda rijdt; je ziet in het begin eerst een holle rug (heeft te maken met het bekkentype en bouw in het algemeen), daarna een overcorrectie naar een bolle rug en tegenwoordig zit ze redelijk in het midden (verticaal gezien).

In zekere zin heeft ze gelijk, maar het Balance point zit niet voor iedereen op dezelfde plaats. Mensen die dezelfde bouw als Linda hebben, hebben soms baat bij het balance point. de meeste mensen (zeker binnen Parelli, waar het toch merendeels gaat over blanke westerlingen) hebben echter een hele andere bouw en die halen zichzelf juist uit balans door op het balancepoint te gaan zitten. Dit kun je mooi zien in de laatste SC dvd over balance.

Het balancepoint (te bolle onderrug) werkt zo goed in een bokpartij omdat het paard je dan naar voren en de achterhand naar boven gooit. Door je bolle rug kan je bekken maar één kant op kantelen; naar voren (holle rug). Deze beweging vangt de schokken van de bok op. Maar tegelijk belemmert het ook de beweging: In de normale rij-zit heb je zowel de naar voren kanteling nodig, als de naar achter kanteling om de beweging op te vangen. Door met een bolle rug te rijden kun je bewegingen alleen opvangen naar voren toe, maar door de voorwaartse kracht van het paard is deze beweging erg moeilijk; je wordt door de wetten van newton naar achteren 'getrokken'. Hierdoor ben je dus altijd te laat ten opzichte van je paard.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Mijn ervaring met balance point, is ook dat het bij mij stoelzit veroorzaakt. Als ik vlak achter mijn zitbeenknobbels ga zitten en mijn benen af laat hangen, hangen ze eenvoudigweg NIET naar beneden! Ik zit echter óók niet zo vóór op mijn kruis als me vroeger aangeleerd is.
    Ik vind de balancepoint theorie OP ZICH wel heel nuttig.. het leert je om te voelen hoe en waar je ontspannen zit. Vooral de 'bijbehorende' beenhouding (ontspannen afhangen, peddelen, niet bracen of tenen naar binnen) vind ik een uitkomst!
    Voor mij dus wel wat meer naar achter dan 'gewoon' .. maar zeker niet helemaal achter mijn zitbeenknobbels.

Voor mij is er maar één juiste positie van het bekken (statisch gezien) en die leidt je niet af van de positie van je kruis, staartbeen of zitbeenknobbels. Een bekken in middenstand is optimaal bij het paardrijden, zowel vanuit biomechanisch oogpunt als van veiligheids oogpunt.
    Een bekken is in middenstand als de heupuitsteeksels aan de voorkant van je pelvis recht boven je schaambeen zitten (dus in hetzelfde vlak). Dit is de graadmeter die ik gebruik. Bij het balancepoint zit bij de meeste mensen het schaambeen voor de heupuitsteeksels.
    Soms betekend dit dat je meer op de achterkant van je zitbeenknobbels balanceert, en soms meer op de voorkant richting je kruis. In deze positie komt je ruggengraat echter recht je bekken in, waardoor er de minste druk ontstaat op de tussenwervelschijven en de SI gewrichten (SI klachten komen veel voor bij ruiters, net als rugpijn. Verkeerde bekkenpositie kan deze klachten vaak grotendeels verklaren).

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ikzelf plaats het fluidity-rijden onder het kopje 'exaggerate to teach, refine as you go along'. Het midden ligt tussen 2 uitersten in en de makkelijkste manier om het midden te vinden, is de uitersten op te zoeken. Wat voor mij handig is, want ik heb de neiging om teveel voorover te zitten en met holle rug te rijden (wat ik bij meer (dressuur)ruiters zie trouwens). Door bewust achterover te zitten en mezelf bol te 'pushen' met handen op de schoft is het makkelijker om die midden-balans te vinden dan daar heel precies aan te werken.

Heb je een plaatje bij je uitleg? Want de tekst klinkt interessant, maar ik kan me er zo weinig bij voorstellen hoe dit eruit ziet in een zadel.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Oei, dan moet ik even zoeken hoor, voor een goed plaatje.

Voor mensen met een holle rug kan het balance point uitkomst bieden (Linda behoort ook tot dat type), maar vervolgens zie je dat het te ver gaat en nooit meer gecorrigeerd wordt en dan krijg je level 3/4 studenten die de wissels niet correct kunnen springen en de zijgangen uitvoeren met een krabbelent paard omdat ze niet mee kunnen zitten. Ook gaat je passenger volledig 'out the window' want de beweging volgen kan ook niet in die positie (je zit altijd achter de beweging). Het probleem wat ik met het balancepoint heb, is dat het universeel aangeduidt wordt als 'goed' terwijl dat niet voor iedereen het geval is.

Plaatjes ga ik even aan werken.

Het zijn niet de meest perfecte plaatjes (ik heb oude foto's van mezelf gebruikt). Het is erg moeilijk een duidelijke foto te vinden zonder dikke truien en wapperende jassen ervoor. Ik heb de heup uitsteeksels aangegeven met een rode punt, het schaambeen met een groene punt en de zitbeenknobbels met een paarse punt. De oranje lijnen geven de hoek van het bekken weer en de buiging van de ruggegraat. De ruiter op de foto heeft een normaal bekkentype, wat inhoudt dat de ruggengraat vrijwel recht het bekken inloopt (Linda heeft een ander bekkentype). De loodlijn waarover gesproken wordt is de verticale lijn van schouder, heup en hak.

N.B. ik heb een beperking in de lumbale regio van mijn rug, hierdoor kan ik maar beperkt buigen. Dit is ook te zien op de foto's. Veel mensen zullen een extremere buiging laten zien van de lage rug (lordose). Doordat ik een beperking heb, haal ik veel beweging uit mijn bovenrug en dat is te zien door een versterkte buiging (kyfose).

De ruiter zit achterop de zitbeenknobbels en het bekken is naar achteren gekanteld. Hierdoor wordt de onderrug boller. Dit is wat Linda wil met het balance point. Het bovenlijf komt achter de loodlijn en de benen gaan ter compensatie naar voren. De buikspieren worden overmatig aangespannen en vaak zie je dat balans wordt gezocht op de teugels (om niet achterover te vallen). Ook knijpende knieën zie je veel bij deze houding. Ter compensatie van de bolle onderrug, laat de ruiter een versterkte bolling van de bovenrug zien (in een poging om toch op de loodlijn te blijven) en wordt het hoofd naar voren en naar beneden gebracht. De ruiter probeert ook het naar voren gaan van de benen te corrigeren door het onderbeen naar achteren te brengen vanuit de knie.

De ruiter zit voorop de zitbeenknobbels en het kruis met het bekken naar voren gekanteld. Hierdoor wordt de onderrug holler. Dit is het tegenovergestelde van de voorgaande foto. Op deze foto blijft het bovenlijf op de loodlijn. Wel wordt het onderbeen naar achteren gebracht vanuit de knie om ook met het onderlijf de loodlijn te benaderen. De versterkte holling van de onderrug heeft ook een versterkte bolling van de bovenrug tot gevolg. Merk op hoe naar de knik loopt in de onderrug. Dit is een mooi voorbeeld van het feit dat een holle onderrug niet altijd gepaard gaat met een naar voren hellend bovenlijf. In dit geval wordt het houding van het bovenlijf gehandhaafd door aanspanning van de bovenste buikspieren, terwijl de onderste buikspieren zwakte vertonen.

Dit is een bekken in middenstand. de ruiter balanceert op de zitbeenknobbels. De buiging in de onder- en bovenrug zijn gelijkmatig. Het heupuitsteeksels zitten recht boven het schaambeen. Het bekken kan de beweging zowel naar voren als naar achteren opvangen. Benen van de ruiter zijn lang en onder het zwaartepunt. De ruiter zit in balans op de loodlijn . Kleine bemerking op de hoofdhouding; die is iets naar voren en naar beneden.

Let op! de bijzaken, zoals houding van bovenrug en ledematen die ik bij bovenstaande foto's heb benoemd zijn niet altijd aanwezig bij een bepaalde bekken houding. Houding is erg individueel en heeft bij iedereen bepaalde kenmerken en problemen/klachten. Ik benoemde ze omdat ze waarschijnlijk toch ten sprake komen bij verdere bespreking van het balance point. Je eigen houding proberen te veranderen zonder goede begeleiding kan schadelijke gevolgen hebben voor je lijf!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ooit ergens op een dvd stond een stukje over het balancepoint en dat het vooral bedoelt was vrouwen meer als mannen te laten zitten. Niet op je kruis zitten, maar meer naar achter, iets bollere rug, maar dan wel je benen gaan trainen om ze recht te laten afhangen, want je zit in het begin wel in stoelzit.
    Komt opzich wel overeen met de mening dr. deb bennett, die heeft het ook over mannenzit en vrouwenzit.

Ik heb ondertussen wel een mailtje gestuurd over die lessen van equilibritas
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Lonnie is van Equilibritas, ze is erg goed. We geven alleen nog workshops samen. De lessen doen we apart, ieder onder onze eigen naam. Mijn website is alleen nog niet klaar *baal baal*. Als je geen lichamelijke klachten hebt, kun je ook bij mij terecht.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank voor je uitleg met de foto's, dat maakt goed duidelijk wat je bedoelt! Ik snapte je tekst over het heupbot en schaambot niet, maar nu wel.
    Verder ben ik het helemaal met je eens; de balance-point van Linda haalt mij ook uit balans en zet mij in stoelzit. Terwijl ik juist wil rijden met mijn bekken in middenpositie. Ik vind het toch vreemd dat ze het balance-point zo blijft promoten op deze manier, terwijl het voor zovele mensen zo duidelijk niet werkt!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Lonnie is van Equilibritas, ze is erg goed. We geven alleen nog workshops samen. De lessen doen we apart, ieder onder onze eigen naam. Mijn website is alleen nog niet klaar *baal baal*. Als je geen lichamelijke klachten hebt, kun je ook bij mij terecht.
    hadden jullie niet eerst een website samen?

Ik heb wel veel lichamelijke klachten, dus ik ben wel benieuwd wat een caesartherapeut daarmee zou kunnen, zeker in combinatie met paardrijden.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten