Toch maar eens een topic hierover openen, want ik zoek al een tijdje naar iemand met wie ik een leuke discussie hierover kan voeren.
Ik vroeg mij af hoe jullie staan tegenover het fluidity concept van Linda en dan met name het balance point.
Vanwege mijn vorige studie heb ik mij verdiept in de literatuur omtrend menselijke biomechanica, houdingstherapie (mijn huidige studie) en de optimale zit bij het paardrijden. Hierin vond ik interessante bevindingen die ik ook in de praktijk heb kunnen testen en toepassen. Ik snap nu waarom het concept van het Balance point voor Linda persoonlijk zo goed werkt en waarom het voor veel andere mensen een beperking van de bewegingsmogelijkheden vormt.
Grof gezegd: toepassing van het balance point zet veel mensen in een stoelzit, waardoor in harmonie meebewegen met het paard vrijwel onmogelijk wordt, heeft de potentie om pijnklachten te veroorzaken en beperkt daarmee dus ook de bewegingsmogelijkheden van het paard.
Ik heb persoonlijk geëxperimenteerd met het balance point en heb het zelfs een tijdje in mijn lessen gebruikt. Hiermee verkreeg ik niet het gezochte effect (namelijk een balanszit). Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met dit concept en hoe jullie erover denken?
Bladwijzers