Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: dikke benen en andere vage klachten...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

dikke benen en andere vage klachten...

Atli is nu al meer dan een jaar niet lekker.

De reguliere DA heeft er niet echt een zinnig antwoord op. Die wil zijn benen op de foto zetten, maar ik heb ernstige twijfels of het wel iets is dat je op foto's kunt vaststellen.
    Willen jullie eens meedenken? Misschien is er wel iemand die ooit iets soortelijks bij de hand heeft gehad? Ik zie effe door de bomen het bos niet meer.

Vorig jaar rond deze tijd begon Atli vrij veel te struikelen. Osteopaat erbij, zat van alles vast, losgemaakt, daarna ging het even wat beter maar het werd ook weer slechter. In december samen gevallen, omdat hij zo hard struikelde dat hij zelf ook viel. Weer osteopaat erbij, zat weer van alles vast, weer losgemaakt maar dit keer gaf dat eigenlijk geen verbetering; pas na lange tijd (paar maanden) werd het struikelen minder.

Een paar maanden geleden (toen was het struikelen een heel stuk weg) begon hij soms onregelmatig te lopen in draf. Toen zag ik dat zijn koker echt enorm dik was. Die is al zo'n anderhalf jaar aan de dikke kant; ik heb er toen een DA bij gehaald, die heeft AB gegeven en toen werd het wel minder, maar helemaal dun is de koker nooit meer geworden. Overigens leek Atli daar toen geen last van te hebben.

Nu was de koker echter ineens wel héél erg dik en er kwam ook veel vieze zwarte smurrie uit. DA erbij (een andere), die heeft het schoongemaakt en AB gegeven. De zwelling werd minder; het onregelmatig lopen in draf niet.

Natuurgeneeskundige erbij, die constateerde dat Atli vocht in zijn benen vasthield, net boven de kogels. Dat zat toen in alle 4 de benen, maar achter erger. Tevens had hij wat oedeemvorming onder zijn borst/buik. Reinigingskuren gehad (groene leem), celzouten en Bach Bloesems. Hij is wel weer wat blijer in zijn vel komen te zitten, maar de dikke benen heeft hij nog steeds regelmatig. Met rijden/laten lopen wordt dit niet minder, eerder erger! En dat vind ik gek, vocht zou toch juist afgevoerd moeten worden met beweging?

Eind juni werd de koker ineens weer een stuk dikker, dus weer de DA erbij. Die heeft bloed afgenomen om te zien of er nog een ontstekingsreactie te zien was, maar dat was er niet. Hij zei dat je wel vaker ziet dat de koker bij wat oudere paarden (Atli is pas 15!!!!) dikker blijft, zeker na een ontsteking. Het lymfestysteem zou het vocht dan niet meer goed afvoeren en daar is niks aan te doen...

Ik heb nu een paar keer iemand anders op Atli laten rijden en dat vond hij wel leuk, hij werd daar in elk geval lekker enthousiast van. Maar hij draaft nog steeds niet zuiver en zijn benen blijven af en aan dik worden...

Iemand enig idee in welke richting dit te zoeken?
    Ik vind het vooral zo vreemd dat de zwelling niet afneemt na het rijden, maar soms eerder juist toeneemt (of hetzelfde blijft)!

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Re: dikke benen en andere vage klachten...

De klachten die je beschrijft ken ik niet bij Monty. Hij heeft ooit wel eens stalbenen gehad maar die verdwenen door beweging.
    Ik kan je alleen een goede natuurlijke da aanraden die echt heel veel goeds voor Monty heeft gedaan. Zij is multi disiplinair ( bestaat dat woord ??) Ze is da, holistisch da, ostheopaat, chiropractor en zij communiceert ook met dieren. Vooral dat laatste vond ik echt een voordeel omdat zij met monty kon praten zodat hij kon vertellen wat hem dwars zat. Ze leert nogsteeds door.
    Het grappige is dat Monty in het begin echt niets van haar wilde weten, kont naar haar toe, oren in zijn nek. HIj vond het ook niet leuk dat zij vertelde wat hem mankeerde. Terwijl toen ze voor de tweede keer kwam monty haar echt omhelsde met zijn lijf/ nek. Blijkbaar was het hem erg goed bevallen. Ze heet Sabine de Kok. Ze heeft geen website. Mocht je meer willen weten pb dan even.
    Sterkte in de tussentijd met Atli.

gr. AnneMarie

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Mijn paard had sinds januari dit jaar ook vage klachten. In het kort: hij liep niet echt kreupel, maar ook niet zuiver. Ik noemde het meer sukkelen. Hij is ook zomaar gestruikeld en op de grond gevallen. Het is lastig te vergelijken, want het ene paard is de andere niet en de ene klacht is ook de andere niet. Het hele verhaal staat in ons dagboek, op de laatste pagina, succes story van Lancelot.

Maar ik ben met hem naar een kliniek in bodegraven geweest. Daar schijnen ze erg ver goed te zijn met kreupelheid. Ik ben daar zeer goed geholpen. Ze hebben ook een manueel therapeut ,een fysiotherapeut en hoefsmid in huis.
    Ze hebben daar echt heel lang de tijd voor ons genomen en heel uitgebreid onderzoek gedaan. Ze waren zeer open en transparant in hun methodiek en besluitvorming. Dat vond ik fijn en ik werd bij het hele proces betrokken en kreeg steeds duidelijke keuzes en inzicht in de eventuele kosten.

De website is http://www.dapbodegraven.nl

Ik ben ook voor alternatieven enzo, ben met een vorig paard ook vaak naar Laarakker geweest, maar soms vind ik het ook goed, om een gedegen onderzoek te laten doen, door een reguliere arts, die wel het totale paard bekijkt en niet alleen de klachten i.t.t veel reguliere artsen. Dit heb ik zeker gevonden in bodegraven. Ik werd geholpen door Bart Veldeman.

Lancelot had overigens last van zijn rechtervoorvoet, de zool was daar wat dun. Hij had last van zijn linker knie en van zijn rug. De DA heeft alles een voor een aangepakt, in de hoop dat het ene op zou lossen, als gevolg van het andere. Nu zijn we alleen nog bezig met zijn rug.

Sterkte!

Balen Marja.

Moeilijk altijd, heb je al een uitgebreid bloedonderzoek laten doen?
    Dat zou mijn eerste stap zijn.

Atli zijn benen zijn verder niet warm?
    Is hij onregelmatig aan hetzelfde been (benen)?

Andere dingen die je zijn opgevallen, bijvoorbeeld: vaak plassen, oogwit dat er ineens anders uitziet? Ander gedrag? etc. etc.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Inderdaad erg vervelend! Mijn pony had een aantal jaar geleden ook ineens dikke benen. De DA zei toen dat het waarschijnlijk een virusinfectie was en dat het snel over zou gaan mits ze geen koorts zou hebben. Dat had ze gelukkig niet en binnen een paar dagen waren haar benen weer normaal. Ik weet niet of jouw paardje er ook koorts bij heeft? Anders zou het een virus kunnen zijn en dan zou je hem iets antiviraals kunnen geven ipv iets antibacterieels zoals AB. Verder zou ik het ook niet weten, misschien einschuss? Heftige reactie op een wondje ergens? Of een vorm van mok? Heel veel succes iig!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank voor alle reacties!

Even een paar antwoorden:

- Atli heeft geen koorts, ook niet gehad toen de ontsteking van zijn koker erger was.
    - De benen zijn niet continu dik, soms is het een paar dagen helemaal weg, soms is het een beetje, soms is het erger, soms is het warmer (vooral als het erger dik is), soms ook niet.
    - Bloedonderzoek is eind juni gedaan, lever- en nierwaarden zijn gecontroleerd en er is gekeken naar ontstekingsfactoren: geen afwijkingen.
    - Ik kan nooit ontdekken aan welk been hij niet lekker loopt; ik twijfel ook of het wel van zijn benen komt of wellicht uit zijn onderrug of uit het buikgebied rondom de koker. Het lijkt wel achter te zitten, maar ik weet het niet zeker.
    - Hij moet het laatste jaar wel altijd plassen na het rijden, dat deed hij voorheen nooit. Of hij nu ook echt vaker op een dag plast, of meer drinkt, kan ik niet controleren.
    - Hij is de laatste tijd weer iets enthousiaster (sinds de reiningingskuren en 'medicatie' van de natuurgeneeskundige), maar de maanden hiervoor vond ik hem vaak mat en wat futloos. Hij was ook niet goed enthousiast meer te krijgen, ook niet met dingen waar hij voorheen wel actief en vrolijk van werd.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Marja,

Utan heeft sinds 3 maanden ook een ontzettend dikke koker, maar niet ontstoken (zie dagboek, sukkel al 6j met hem), en hij is ook futloos en heeft geen conditie meer. Hebben speciale testen laten doen en de eosinofielen (geven aan of er een allergische reactie is) waren veel veel te hoog. Mogen maar max 2 % zijn en bij utan waren ze 22 % . Maar waar hij op reageert weten we niet. Het zou ook iets van zijn eigen lichaam kunnen zijn waar hij op reageert (immuniteitsproblemen).

Heb je al op parasieten laten testen (ook via bloed) vb babesia, heamobartonella, Lyme.

DA dacht ook hier aan: Hoe is zijn conditie. Hartproblemen kunnen oedeem in buik, borststreek en ook een dikke koker veroorzaken.

Ik hoop dat je een oorzaak vindt want ik weet hoe zenuwslopend dit is!

Groetjes Inge
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee hij is niet op parasieten getest.
    Een betrouwbare test op Lyme is er overigens niet, begreep ik.
    Zijn conditie is niet zo slecht hoor, doordat ik weinig met hem heb gereden is die wel wat minder geworden maar dat is logisch. Slecht is het zeker niet, en de laatste tijd is hij ook niet meer zo futloos. Dus dat is in elk geval al fijn!

Om hem op hartklachten te laten onderzoeken zal hij naar een kliniek moeten zeker?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ze kunnen ook eerst met de stethoscoop luisteren naar ruisjes. Dat zouden ze moeten kunnen horen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou zit ik me af te vragen of de DA dat de laatste keer heeft gedaan... en ik kan het me niet goed meer herinneren... ik denk van niet, dan...
    Dat betekent dat de laatste keer dat er naar zijn hart is geluisterd, vorig jaar april is geweest bij het inenten.
    Hmmmm....

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Ja, eerst ruisjes. Kunnen ze al veel aan horen.

En Lyme wordt in het buitenland getest (Frankrijk). Die andere gewoon hier in het Lab.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Maar is er dan een betrouwbare test voor Lyme?
    Ik begreep dat je alleen kunt testen of het paard bepaalde anti-stoffen heeft, maar dat de aanwezigheid van die antistoffen nog niet wil zeggen dat het paard daar ziek van is.

Hoi,

Geen idee hoe goed je Duits is: http://www.traceelements.de/.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Mijn Duits is redelijk.
    Denk je bij deze klachten dan aan een sporenelementen- of mineralentekort Roos?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Die dikke benen ....... die herken ik ! Mijn paard had ze sinds vorig jaar augustus ook. Eerst dacht ik aan stalbenen ( hij staat met onweer op stal ), maar toen had hij ze ook toen hij wel gewoon altijd op de wei stond. Toen dacht ik aan het nieuwe hooi, dat ben ik eind juli gaan geven. MIsschien door meer suikers etc, dikkere benen.
    En ook na het geven van b.v zemelen ( veel suikers ) --> dikke benen.
    Grrr dieren arts wist niet waarom.

Nu dit jaar had hij opeens mok. Dierenarts weer geweest. Bloedonderzoek laten doen. Ene dierenarts dacht aan leverbot ( veroorzaakt oa oedemen !!!! en zou gelijk de mok en de matheid verklaren ) andere dierenarts dacht aan een bloedworminfectie.
    Dus nu net van de week gestart met fasinex voor de leverbot en equest besteld.

Il las dat Utan een mega hoge waarde van eosinofielen had. Mijn paard zat op 7 ( normaal 2-4 ). En op basis daarvan ( dacht ik ) denkt de ene da aan bloedwormbesmetting. Omdat eosinofielen KUNNEN duiden op een parasietenbelasting ( dus wormen maar ook leverbot ).
    Heeft jou da het niet over een wormbesmetting gehad ?

En Marja heeft Atli wel eens met schapen of koeien op de wei gelopen ( ivm leverbot ) ?

Groetjes,

Maris

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten