Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: helpen met vragen beantwoorden

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Re: helpen met vragen beantwoorden

Er is 1 ding wat ik ontzettend mis en dat is het beleren voor de kar en hoe daarmee om te gaan op een natural manier.
    Ik weet het, ik weet het, it's not about the cart in dit geval, maar toch zou wat specifieke info daarover heel erg welkom zijn wat mij betrefd

Eens kijken, wat voor dingen ben ik nog meer tegen gekomen op mijn parelli pad...
    1 van de moeilijkste dingen is toch wel vechten tegen de bierkaai en vooral dan volhouden, niet wegglijden naar oude gewoonten en/of goedbedoelde maar niet natural adviesen.
    Zo hebben we Athena, die vrij moeilijk in te rijden is omdat het al geprobeerd is voor ons en jammerlijk mislukt is, het gaat dus erg langzaam allemaal, wat ik niet zo erg vind, komt tijd komt wijsheid, maar de omgeving vindt het hier en daar wel erg.
    Gewoon erdoorheen rijden, rottigheid uitzitten, dat soort adviesen, terwijl ik altijd mijn uiterste best doe niet te komen op het punt dat ze in verzet gaat, wat erg goed lukt, maar wel betekend dat het in hele kleine stapjes vooruit gaat.
    Soms ineens een grote stap, maar meestal kleine stapjes.
    In de praktijk betekend het dat ik soms wat pieker over of ik het zo wel goed doe, maar dan bedenk ik me weer dat er maar 1 is die me kan vertellen of het goed gaat en dat dat toch echt die pony is en dat ik er liever wat langer over doe en haar hinnekend op me af zie komen in de wei dan dat ik push en die relatie vergal.

En dan het laatste waar ik iig erg om zit te springen zijn meer instructeurs door heel nederland heen, zo af en toe wat makkelijker naar een cursusdag gaan en dat soort dingen zou ik meer dan prettig vinden, ik merk toch bij mezelf hier en daar onzekerheid op over of ik het wel goed doe zo in dat leertraject.
    Het meeste kom ik echt wel uit met de savvyclub en al die andere ondersteuningen, maar soms zou wat meer directe ondersteuning erg prettig zijn.
    Maar aan dit onderwerp wordt hard gewerkt door verschillende mensen gelukkig!
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Ik ben ook belgisch en het lijkt mischien heel erg maar ik kende Eddy Modde niet...
    ik ben precies de enige

Nu dus wel
    Welkom hier ik vind het super dat zo iemand de moeite doet om zich
    tussen de " gewone" mensen te begeven.
    Vragen zijn er genoeg ! Ik ben nogmaar 13 en kan al de cursussen dus niet echt betalen met 2.5 euro per week
    Maar ik heb nog tijd genoeg !
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Wel Gipsy, dat is dan één van je frustraties!! Dat je de cursussen niet kan betalen! Wel, ik heb het geluk dat ik dat af en toe wel kan, maar ik kom ook heel veel mensen tegen die dat niet kunnen. En dan hoor je wel eens zeggen, maar je moet er wel wat in investeren. Tja, dan is het niet voor iedereen weggelegd hé.
    Ik denk dat als het betaalbaarder wordt voor iedereen, er meer paardenmensen geïnteresseerd kunnen worden.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Je kunt hem zelf ook vinden, maar bij deze even een tip: Toevallig is er momenteel een topic actief over de frustraties en onzekerheden van Parelli: viewtopic.php?f=61&t=21404

Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36

Allereerst: heel goed dat je dit doet.

Inderdaad het door de bomen het bos niet meer zien door alle continue ontwikkelingen van Parelli. Wanneer moet je wat gebruiken? Je hebt wel wat uitleg op je website, maar wat mij betreft kan dit uitgebreider. Verder ga ik met enige regelmaat naar wat demo's van je kijken (blijft leuk ) en dan bedoel ik demo's voor een publiek dat nog niet bekend is met Parelli, zoals Horse-Event. Als ik dan in het publiek zit, hoor ik regelmatig reacties als: ''ja maar, wat kán je er nu mee (bereiken)?'' of mensen die erg snel de draad kwijt raken doordat het te snel ingewikkeld wordt. Ik snap dat dit heel lastig is, omdat Parelli nu eenmaal niet in twee zinnen is uit te leggen, maar toch lijkt me dit iets om aan te pakken. Heel gestructureerd je verhaal uiteen zetten.

Verder studeer ik zelf Hippische Bedrijfskunde, en merk ik dat niemand van deze opleiding, zowel studenten als docenten hadden gehoord van Parelli. Een schokkend feit vind ik zelf (waar ik uiteraard al voor een deel verandering in heb kunnen aanbrengen). De traditionele paardenwereld begeeft zich blijkbaar alleen op traditionele evenementen, sites en dergelijke, of komt in ieder geval niet in aanraking met Parelli. Mochten ze zelfs de naam eens voorbij hebben horen komen, dan hebben ze het beeld dat je alles pikt van je paard, een geitenwollensokkenbreier bent die alles zonodig beter moet weten en je een beetje debiel met een oranje stok loopt te zwaaien. Een punt voor de marketing dus.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine
    Verder studeer ik zelf Hippische Bedrijfskunde, en merk ik dat niemand van deze opleiding, zowel studenten als docenten hadden gehoord van Parelli. Een schokkend feit vind ik zelf (waar ik uiteraard al voor een deel verandering in heb kunnen aanbrengen). De traditionele paardenwereld begeeft zich blijkbaar alleen op traditionele evenementen, sites en dergelijke, of komt in ieder geval niet in aanraking met Parelli. Mochten ze zelfs de naam eens voorbij hebben horen komen, dan hebben ze het beeld dat je alles pikt van je paard, een geitenwollensokkenbreier bent die alles zonodig beter moet weten en je een beetje debiel met een oranje stok loopt te zwaaien. Een punt voor de marketing dus.
    Ik denk dat dat meer iets zegt over de houding van de gevestigde orde dan over de marketing van Parelli
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Uhmm dat weet ik niet arabesk, ik doe zelf MBO paardenhouderij/sport. Bij ons wist ook inderdaad niemand wat het was maar als je het vervolgens uit legt, je paard mee neemt naar school en wat laat zien, hangen ze allemaal aan je lippen... Ik denk dat ze voornamelijk overtuigt moeten worden.. onder paarden mensen is het nou eenmaal veel zo: iedereen doet het zo dus het zal wel goed zijn wat ik doe..
    Tuurlijk ligt het ook deels aan de houding maar goede reclame etc. zou al heel wat mensen meer kunnen overtuigen! Denk ik persoonlijk.

Verder vind ik het super goed Eddy dat je hier "informatie" komt halen!

Groetjes Anouk
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Dat was mijn ervaring ook (Equine, Leisure and Sports). Niemand kende het, maar als je ze een beetje informatie geeft zijn ze erg geinteresseert.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Eddy!
    Top dat je hier bent!
    Klasse!

De meeste frustraties die ik had met Parelli, zijn over de jaren opgelost, omdat het programma zich steeds verder ontwikkelt. Soms was ik dat ietsje voor. Dat voelt dan wel weer leuk, achteraf, maar 'tijdens' kan dat frustrerend zijn, omdat je tijdelijk een soort 'afvallige' bent.

(Enkele voorbeelden die ons parten speelden: 'disrespect' (vroegah!); 'ride the outside of your horse'; safety, comfort, play....... food; freestyle ruimschoots VOOR finesse).

Op dit moment vind ik het programma beter dan ooit.
    Reading your horse & horsenalities=geniaal.
    Karen Rohlf is bijzonder waardevol.
    De fysieke kant wordt al veel beter meegenomen .

Vragen/frustraties op dit moment: paard inspannen, daar is heel weinig info over. Ik denk wel dat ik er zelf uitkom, door alle kennis die ik al heb opgedaan, maar het zou fijn zijn als dat op termijn meer opgenomen werd.

En nog een frustratie: bij beginnen met Parelli, kom je er achter dat alles aan jou ligt/bij jou ligt. Zeker 94% waar, wat mij betreft.
    Toch vraag ik me af of bijvoorbeeld Opere ooit een 100% everyday safe ride wordt.
    Idem Susan. Maar als ik het programma moet geloven, zou dat wel gewoon zo 'moeten zijn'. Als jij en ik maar goed genoeg werden...

Als ik puur die info volg(de), zou dat tot in het eind der tijden bij mij liggen (of in geval van Opere bij jou). En daar twijfel ik in geval Suus toch kleinendeels aan. Ze is calm cool and collected (te krijgen binnen korte tijd inmiddels), willing, full of try, sweet! Maar een 100% safe ride is ze uiteindelijk (nog) niet.
    Ik vraag me af hoe rejeel dat idee van 'alles ligt bij de mens' bottomline uiteindelijk is.
    Voor sommige paarden (laat ik nou 2 (uit 3) sommige paarden hebben ).

Nature, nurture, je weet wel.
    Dat maakt toch echt uit, denk ik.

Je ontwikkelt je samen, maar daarbij kan nurture toch een grote rol spelen.
    Het eindresultaat hangt dus m.i voornamelijk af van 'samen'.
    En samen telt op van wat de mens kan leren en van wat het paard kan leren (veranderen) met die mens.
    Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

(Inmiddels heb ik een bereleuke IJslander die niet echt getraumatiseerd is, wat een genot en idd: horsemanship werkt... TOTAAL. Met hem veel meer nog dan met sommige andere paarden )

Wat ik bedoel is denk ik: als je een paard met een (vette) geschiedenis hebt, dan ligt het misschien iets genuanceerder.
    Eens?

Have fun and enjoy... naturally!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anouk
    Uhmm dat weet ik niet arabesk, ik doe zelf MBO paardenhouderij/sport. Bij ons wist ook inderdaad niemand wat het was maar als je het vervolgens uit legt, je paard mee neemt naar school en wat laat zien, hangen ze allemaal aan je lippen... Ik denk dat ze voornamelijk overtuigt moeten worden.. onder paarden mensen is het nou eenmaal veel zo: iedereen doet het zo dus het zal wel goed zijn wat ik doe..
    Tuurlijk ligt het ook deels aan de houding maar goede reclame etc. zou al heel wat mensen meer kunnen overtuigen! Denk ik persoonlijk.

Verder vind ik het super goed Eddy dat je hier "informatie" komt halen!

Groetjes Anouk
    Dat vond ik eigenlijk nogal tegen vallen, ik weet dat op deurne emiel voest weleens komt, maar van meiden die daar naar school gingen kreeg ik te horen dat het alleen werd neergezet als freestyle rijden en dat het hele natural horsemanship er amper tot niet uitkwam van school uit.
    Ook werd er nogal laagdunkend over gedaan, ach grappige truukjes om je paard aan te leren ipv een andere manier om naar paarden te kijken en ermee om te gaan.

In de dressuur wereld wordt er amper naar omgekeken, ach dat is iets van een cowboy, ik ben niet van plan opnieuw te beginnen want dit werkt, ja maar voor mijn paard werkt dat niet, die moet je wel even in de krul trekken anders gaat het niet en veel andere onzin opmerkingen.
    Alhoewel mensen we geinterreseerd zijn in de materie en je erover willen laten vertellen zijn maar weinig bereid om hun manier los te laten om het eens anders te proberen.
    Wat ik veel zie is dat ze iets zien, willen dat hun paard dat ook kon, maar er niet meer dan een keertje proberen in willen stoppen en dan zeggen het werkt niet voor mijn paard, ze gaan vaak voorbij aan de essentie en denken dat het truukjes zijn die je je paard aanleert.
    Dan krijg je opmerkinegn van ja maar jou hafje is zo lief en makkelijk, niet raar dat hij als een hondje achter je aanloopt, of die pony van jou is zo scherp, dat is anders...
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

we versturen binnenkort onze nieuwsbrief, maar de vragen en mijn antwoorden kun je hier (http://www.parelli.nl/downloads/Vragen_NHforum.pdf) alvast vinden.
    Super om te zien hoeveel mensen enthousiast met Parelli bezig zijn.
    Binnenkort zijn er meerdere nieuwe Parelli instructeurs in Nederland en Vlaanderen.
    Groeten,
    Eddy

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Eddy,

Top die vraag-antwoord file!!!!

Alvast bedankt. Als we zo nog vragen hebben, kunnen we die blijven sturen en komen die dan in nieuwsbrief?

Groetjes van Inge

Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ik heb met veel interesse de vraag en antwoord file gelezen. Als ik je misschien een kleine tip mag geven, het was mij niet altijd even duidelijk waar de vraag ophield en het antwoord begon. Zou je misschien één van beiden cursief kunnen doen?

Ik heb meerdere vragen, maar ze hebben allemaal dezelfde basis: mijn LB-introvert is zo moeilijk te motiveren tot activiteit. Hij doet hartstikke braaf alles wat ik vraag, maar zo t r a a g.... Als ik eenmaal een tijdje met hem gespeeld heb waarbij ik hem veel laat draven/ overgangen laat maken wordt hij meestal wel wat actiever. Maar als ik dan iets rustigs tussendoor doe, zoals sideways bijvoorbeeld, of touch it, dan is het motortje weer uit.
    Het is het ergst met leading from zone 1 in stap. Zodra ik voor hem loop en geen stick bij me heb, dan moet ik 600 kilo paard aan mijn leadrope mee slepen. Voor eten wil hij wel doorlopen, daar gaat hij zelfs vrijwillig voor draven, maar dat is briben en dus eigenlijk niet de bedoeling. Als ik een stick bij me heb loopt hij beter door, maar moet ik hem er alsnog vaak om de paar meter aan herinneren dat het niet de bedoeling is dat ik hem voortsleep.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Ik heb met veel interesse de vraag en antwoord file gelezen. Als ik je misschien een kleine tip mag geven, het was mij niet altijd even duidelijk waar de vraag ophield en het antwoord begon. Zou je misschien één van beiden cursief kunnen doen?
    De vraag is vetgedrukt, het antwoord niet.
    Ik vind dat toch echt wel behoorlijk duidelijk...

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Hartstikke duidelijk document en heel interessant om te lezen!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Bladwijzers

Forum Rechten