Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: helpen met vragen beantwoorden

helpen met vragen beantwoorden

Misschien moet ik eerst even uitleggen, waarom ik na 9 jaar Parelli instructeur zijn me op een forum begeef. Ik heb bewust discussies vermeden, Natural Horsemanship is toch een onderwerp wat je moet ervaren en ondervinden. Een ervaring op gevoelsniveau is duizenden woorden waard en dan nog is een gevoel duizend maal meer waard dan al die duizenden woorden. Het is als een kleur proberen te omschrijven aan een blinde. Zonder het zelf gezien te hebben, weet je nooit of je over hetzeflde praat.

De reden dat ik graag contact wil, is om te weten wat voor vragen, twijfels, frustraties en angsten (...enzovoort) er op dit moment leven. Niet alleen binnen het Parelli programma, maar de hele natural horsemanship wereld. Om in m'n nieuwsbrief gerichter te kunnen ingaan op wat er nu speelt, heb ik eigenlijk jullie hulp nodig door mij jullie vragen te stellen. Ik zal ze dan hier kort en eerlijk beantwoorden gebaseerd op mijn ervaringen. Discussies meng ik me verder niet in, maar zal uitgebreidere antwoorden geven in mijn nieuwsbrief.

Binnenkort gaan er verschillende Nederlandse en Belgische level 3 studenten naar Amerika voor de instructeurs cursus. Ook zij kunnen dan via de nieuwsbrief zichzelf bekend maken en dan kan Parelli in Nederland echt een grote doorstart maken.

Alvast bedankt,
    Eddy
    http://www.parelli.nl
    http://www.eddymodde.info

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re: helpen met vragen beantwoorden

Welkom!

Ik vermoed dat je je wat vragen betreft niet hoeft te vervelen hier Ik neem aan dat je die vragen niet in dit topic wil hebben (wordt een beetje onoverzichtelijk lijkt me)?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Hoi Eddy,

Niet dat niemand weet wie je bent.. maar eh.. we hebben de goede gewoonte hier om nieuwelingen te vragen om zich voor te stellen in het daartoe bedoelde forumdeel : [size=99px]Stel je voor! [/size]
    Ik zou het leuk vinden om daar ook van jou een voorsteltopic te lezen: Wie ben je, wat houdt je bezig, wie zijn je paarden.. en liefst ook met foto's

Gr. Nienke

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Oh dat is leuk, 'the man himself'! Nou Eddy, ik denk dat ik binnenkort voldoende vragen zal hebben en dan zal je zeker van me horen! Alvast bedankt!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Heeeey Eddy,

Pat's "Never say never, etc.", schoot er zojuist even door mijn hoofd
    Wel karakter hoor, om je (forum-)principes aan de kant te zetten

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eddy Modde
    De reden dat ik graag contact wil, is om te weten wat voor vragen, twijfels, frustraties en angsten (...enzovoort) er op dit moment leven.
    Niet alleen binnen het Parelli programma, maar de hele natural horsemanship wereld.
    Ik vind je vraag wel héél breed gesteld ...
    Dit forum is opgedeeld in een aantal subfora, die eigenlijk antwoorden zouden kunnen geven op je bovenstaande vraag.
    Dus in principe zou je voldoende "vragen, twijfels, frustraties en angsten" moeten kunnen vinden in de onderstaande subfora:

[size=99px]Stel je voor!
    Aankondigingen
    Natural Horsemanship algemene vragen
    Parelli :: Level 1
    Parelli :: Level 2
    Nieuwe oefeningen en challenges
    Parelli level examens
    Parelli :: Level 3
    Gymnastiseren ala Chris, Wim, ....
    Overig
    Persoonlijke succes of probleem verhaaltjes
    Oh Boy!-hoekje
    [/size]

Is het voor jou ook een idee een enqûete op te (laten) stellen? Met allemaal gesloten vragen? Misschien een projectje voor HAS-studenten?
    Want dan moet je voor jezelf precies gaan formuleren:"wat je doel is" en "wat je te weten wilt komen"...

Of bedoel je met “vragen, twijfels, frustraties en angsten” gewoon; dat iedereen (ook niet-Parelliërs)
    hier - in dit topic- een *praktische* en/of *persoonlijke* vraag mag stellen, die je dan kan beantwoorden in je nieuwsbrief
    ?

(Want in dat geval vat ik misschien de uitnodiging tot het spuien van mijn “twijfels”, véél te breed op, haha )
    ( Maar dat komt dan door de zin: “de twijfels die er op dit moment leven, (niet alleen) binnen het Parelliprogramma” . )

Ik ben heel benieuwd of je het werkelijk zo breed bedoelt, als je in eerste instantie schrijft.
    Ik assume nú eigenlijk, dat mijn (zwarte) gedeelte hierboven de bedoeling is . Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Goed idee van je. Om te weten wat er speelt op NH gebied in NL moet je je idd tussen "het volk" begeven. Hier (op dit forum) zitten mensen van allerlei niveau's, vanuit verschillende achtergronden met zeer verschillende paarden en evenzoveel verschillende interesses.
    Mijn vraag: ik vind het programma behoorlijk complex aangeboden en het verschilt van jaar op jaar. Zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap dat de methode zich steeds verfijnt, dat is heel goed, maar de prijzen zijn niet gering en mee te gaan met die veranderingen is bijna niet betaalbaar (voor mij zeker niet). Wat moet ik kopen, patterns, LH&HB (of hoe het ook heet), succes series om de basis van het rijden "op z'n parelli's" aan te leren? Nu ben ik geneigd om naar Karen Rolff te luisteren, volgens mij wordt de informatie dan gestructureerd aangeboden op een Parelli leest. Goede instucteurs zijn er (bij mij in de buurt) nauwelijks-niet, en met 2 x per jaar les schiet het ook niet erg op....Grondwerk leren vanaf een DVD dat gaat nog, maar rijden....daar heb je gewoon iemand vanaf de grond bij nodig die meekíjkt (mijn mening).
    Wat zijn je ideeën hieromtrent?

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Totaal verrast Eddy Modde himself hier aan te treffen maar wel positief verrast!!

Ontzettend goed en leuk dat je dit doet
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Welkom Eddy,

leuk dat ook jij de weg naar het NH-forum hebt gevonden.
    Zelfde vraag als Els.
    Ik vind het heel positief dat je je met aanmelden op dit forum onder de mensen wilt begeven die niet altijd via je website met jou in contact komt. Ik kan me zomaar voorstellen dat er op dit forum andere vragen/twijfels/onzekerheden spelen dan bij de mensen die bij jou een cursus volgen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

nog een kleine toevoeging.
    je kunt inderdaad in de topics die zijn aangegeven heel wat onderwerpen vinden van problemen die hier en daar spelen bij het nederlandse parelli-volk. Maar ik denk wel dat het op prijs wordt gesteld als je aan de topic starter vraagt of je zijn of haar vraag mag gebruiken in je nieuwsbrief. Misschien vind je dat vanzelfsprekend, maar ik wilde het toch even melden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hoi Eddy, welkom hier!

Het enige wat me zo snel te binnen schiet dat ik eigenlijk altijd gemist heb in het programma, is de aandacht voor het juiste lichaamsgebruik van het paard. Correcte lengtebuiging, stelling, bespiering opbouwen, om maar wat termen te noemen. Het komt later in Finesse wel aan bod (volgens mij), maar ik denk dat om die reden veel mensen grijpen naar andere methodes naast Parelli, alleen voor dit onderdeel.
    Voorbeeld is onze ruin. Hij is goed berijdbaar, maar traditioneel beleerd en weinig gedaan verder. Degene die hem rijdt, begint eigenlijk net in het programma met Freestyle. Maar omdat dit paard zo scheef en stijf is, werkt het bijna niet om hem op alleen zit goed te kunnen sturen, hij gaat als een plank door de bochten, als hij al gaat. Ik vraag me af hoe dit -binnen het Parelli systeem- opgelost kan worden op zijn niveau.

Ik zal me later alsnog even voorstellen op het bedoelde forum deel (Ondertussen kun je op mijn website over mij lezen en foto's zien).

Er zijn inderdaad veel vragen te vinden op heel het forum, maar ik wilde ook niet ongevraagd er op ingaan, zeker niet via mijn nieuwsbrief. Zal eens rondkijken zodra ik er even tijd voor kan vrijmaken. Wil dit topic ook niet 'vervuilen' met heel veel vragen en antwoorden. Voel je vrij om je vragen persoonlijk aan mij te mailen. Je mag het antwoord altijd op het forum zetten en iedereen kan als ze willen de uitgebreide versie dan in de nieuwsbrief lezen.

Enquette hebben we eerder geprobeerd, zonder veel succes. Wilde dit eens proberen omdat het veel persoonlijker is. ondanks dat ik 'ver' weg woon, lijkt er soms een enorme afstand/drempel voor sommige mensen om contact op te nemen. Vandaar.

Hele goede vraag Lila en Duyna. Zal er aandacht aan besteden.

En Els, hoe breed ik het bedoel? 'Try me' Ik zou zeggen Horsemanship vragen en vragen over het Parelli programma.

Heb vanaf morgen een 5 daags level 2/3 kamp thuis en een paar jonge paarden te starten. Dus weet niet hoe vaak ik online zal zijn.

De wonderen zijn kennelijk nog de wereld niet uit.

Fijn dat er meer instructeurs gaan komen, niet persoonlijk Eddy, maar je zit zóóó ver weg, dat maakt het een beetje lastig helaas...
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    De wonderen zijn kennelijk nog de wereld niet uit.

Fijn dat er meer instructeurs gaan komen, niet persoonlijk Eddy, maar je zit zóóó ver weg, dat maakt het een beetje lastig helaas...
    Daarin hebben wij Belgjes wel meer geluk In een klein uurtje sta ik bij Eddy op de stoep

Zelfde vraag als Dunya - zit ook een beetje met het lichamelijke / fysieke gedeelte. Ik ken een meisje dat na jarenlang dressuurlessen genomen te hebben, graag Parelli wil gaan doen met haar paard. Ze ziet het helemaal zitten; grondwerk, partnership opbouwen, freestyle rijden,.. de hele rimram. Maar hoe je het ook draait of keert, als je als 'homestudy-student' wil verder geraken in het Parelli programma, duurt het toch een hele tijd voor je bij het lichamelijk welzijn / Finesse gedeelte beland bent, of je toch op dat niveau bent waar het lichamelijk voor het paard een uitdaging wordt.. Ze kunnen dan bij Parelli wel beweren dat je paard 'physically fit' blijft door de 7 games, míjn paard blijft even rond, hoe vaak ik die 7 games ook herhaal. Ik bedoel maar, dat mis ik wel een beetje. Als je het volgens 'het boekje' doet en dus eerst met Online L1 begint en dan doorgaat met Freestyle L1 en Online L2, neemt dat toch wel al gauw enkele maanden in beslag. Zeker als je niet elke dag met je paard kunt bezig zijn, omdat je naar school moet, of gaan werken, of omdat de weersomstandigheden het simpelweg niet altijd toelaten.
    Mijn vorig 'Parelli'paardje was ook helemaal scheef en zat langs alle mogelijke kanten vast in haar lichaam, en met het Freestyle rijden verbeterde het er niet op, integendeel.. Dan vind ik het best moeilijk om naar een andere manier op zoek te gaan terwijl ik net zo lekker met Parelli bezig ben en ik me daar goed bij voel. Maar als het niet anders kan.. Het zou gewoon handig zijn als het ook in het Parelli Programma zat, en je dus je paard fysiek wel fit kunt houden en je daarvoor niet eerst een jaar of langer met Parelli moet bezig geweest zijn.. Want tegen dan is je paard al dubbel zo dik!

Goed idee, trouwens Ben benieuwd!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Eddy,

Welkom op het forum. En toch ook de doorstart in België?

Nathalie vertrekt ook naar USA voor de instructeurscursus!

Groetjes van Inge
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hallo Eddy, Welkom hier!
    Ik denk dat je hier inderdaad vaak frustraties, vragen en opmerkingen zult vinden op dit forum. Het staat er tjokvol van! Succes ermee!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten