Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Waarom dubbele longe?

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Waarom dubbele longe?

heey allemaal,

hier ben ik dan wéér met een vraag

Ik ben echt nog niet lang bezig met nh en parelli en mischien lijkt het raar maar veel dingen waar jullie het over hebben ken ik niet. Hiervoor had ik altijd maar gewoon paardgereden en er niet verder bij nagedacht dus... maar ik wil heel graag alles leren kennen en vaak lees
    Ik hier over mensen die met de dubbele longe werken.

Op het internet heb ik ook al liggen rondzoeken en daar zeggen mensen dat met één enkele longe
    longeren super slecht is. Ik wist dat het niet goed is maar kan er iemand mischien eens uitleggen waarom
    een dubbele longe beter is als een enkele en wat die juist doet.

Ben al benieuwt naar een antwoord

groetjes
    Fien
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Waarom dubbele longe?

Longeren met 1 lijn is helemaal niet slecht, maar heeft gewoonweg een ander gebruiksdoel dan longeren met twee lijnen.. Met 1 lijn (bij voorkeur bevestigd op de neusriem van kaptoom) werk je naar lengte in de hals en met 2 lijnen kan je de buiging beter controleren en rechtrichten. Voor beiden geldt.. het is een vak apart en zeker niet iets waar je zonder begeleiding een beetje mee moet 'aanrommelen'
    Longeren (aan 1 of 2 lijnen) in de zin van 'je paard doelloos wat rondslingeren' is gewoon niet leuk.. niet voor jou en niet voor je paard èn dient niet echt een doel (dûh.. doelLOOS ) ... dus wellicht dat het verhaal over 'slecht' dáár vandaan komt?

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik vind persoonlijk longeren met 1 lijn bij een paard dat zichzelf niet draagt niet goed. je ziet vaak paarden die in de ene richting overdrevn hun hoofd naar binnen kantelen en tegelijk over de schouder willen gaan en dan in de andere richting paraplu lopen met hun hoofd naar buiten. scheef dus... 1 lijn gebruik ik enkel om te grondwerken, nooit om zomaar rondjes te lopen.

2 lijnen werkt wat mij betreft net als rijden je staat enkel in het midden ipv dat je erop zit. hiermee kan je halve ophoudingen maken en contact houden aan de buitenkant, bv om te voorkomen dat je paard over de schouder gaat
    Hinnik!

Longeren met 1 lijn is zeker niet slecht voor een paard, mits correct uitgevoerd. En daar schort het nogal eens aan.... Wij laten de paarden vallen over de schouder lopen (ook vallen) etc. Dit is allemaal aan 1 lijn op te lossen door te kijken naar je paard, en dan vnl de beenzetting. Wanneer de beenzetting correct is (50/50) en binnenachterbeen tussen de voorbenen, buitenachterbeen op de lijn van het buitenvoorbeen (in stap/draf, galop is een andere beenzetting), dan zal een paard correct gebogen zijn en ook in een correcte buiging op de cirkel lopen. Te controleren door het paard de ruimte te geven. Deze blijft dan in hetzelfde tempo, met dezelfde takt en dezelfde buiging lopen.
    Loopt hij niet zo, dan 'valt' het paard en kan deze ook niet buigen in zijn lijf. Dit is allemaal op te lossen aan 1 lijn door een cirkel te vergroten of te verkleinen, afhankelijk van de beenzetting.

Dubbele longe gebruik je divers. In principe stuur je je paard steeds terug naar de lijn waar hij vandaan komt. Je kunt duidelijker een paard buiten sturen als deze naar binnen valt. Je kan de dubbele longe gebruiken om richting verzameling te gaan.
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Aangemeld
    Mar 2009

Bedankt voor de reacties ! dat weten we dan ook weer

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik gebruik beide, dubbele longe als ik meer stelling en buiging wil vragen.
    En enkele bv als ik balkjes ga lopen.. ik zorg er wel voor dat mijn paard niet naar binnen valt

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    ik gebruik beide, dubbele longe als ik meer stelling en buiging wil vragen.
    En enkele bv als ik balkjes ga lopen.. ik zorg er wel voor dat mijn paard niet naar binnen valt
    Hoe voorkom je dat dan?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

hier volgt een uitleg op mijn manier dus ik hoop dat je het begrijpt, anders vraag maar raak!

Ik vergelijk het met rijden, als je als ruiter je binnenhand helemaal van de hals doet zal je paard ook vaak naar binnen vallen, omdat hij de steun kwijt is. Vergelijk het met jezelf. Als er naast een afgrond een hekje staat heb je 'steun' en zal je best langs dat hekje durven lopen. Als dat hekje er niet is ga je met een zo groot mogelijke boog om die afgrond heen.

Met longeren zal je paard vaak de ene kant op best goed lopen en de andere kant op valt hij naar binnen. Ik begin vaak met een wat kleinere volte en hou de longeerzweep een beetje bij de schouder om steun te geven. Niet teveel stelling gaan vragen meteen, dan vererger je het probleem juist. Dan gaan ze tegentrekken en juist naar buiten kijken. Dus gewoon de schouder steeds aantikken en dan uitbouwen. Veel volte vergroten en volte verkleinen. Ik longeer altijd iets meer de moeilijke hand dan de makkelijke. Maar het beste heltp is oefeningen doen die staan uitgelegd bij paardenbegrijpen.nl
    Als je paard naar binnen valt is hij vaak scheef en dat komt omdat aan de ene kant de spieren te kort zijn en niet willen oprekken (dat geeft spierpijn). Oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers etc helpen dan. Dus neem ook is een kijkje op de site!

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    hier volgt een uitleg op mijn manier dus ik hoop dat je het begrijpt, anders vraag maar raak!

Ik vergelijk het met rijden, als je als ruiter je binnenhand helemaal van de hals doet zal je paard ook vaak naar binnen vallen, omdat hij de steun kwijt is. Vergelijk het met jezelf. Als er naast een afgrond een hekje staat heb je 'steun' en zal je best langs dat hekje durven lopen. Als dat hekje er niet is ga je met een zo groot mogelijke boog om die afgrond heen.

Met longeren zal je paard vaak de ene kant op best goed lopen en de andere kant op valt hij naar binnen. Ik begin vaak met een wat kleinere volte en hou de longeerzweep een beetje bij de schouder om steun te geven. Niet teveel stelling gaan vragen meteen, dan vererger je het probleem juist. Dan gaan ze tegentrekken en juist naar buiten kijken. Dus gewoon de schouder steeds aantikken en dan uitbouwen. Veel volte vergroten en volte verkleinen. Ik longeer altijd iets meer de moeilijke hand dan de makkelijke. Maar het beste heltp is oefeningen doen die staan uitgelegd bij paardenbegrijpen.nl
    Als je paard naar binnen valt is hij vaak scheef en dat komt omdat aan de ene kant de spieren te kort zijn en niet willen oprekken (dat geeft spierpijn). Oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers etc helpen dan. Dus neem ook is een kijkje op de site!
    Dankjewel voor de uitleg Is goed gelukt hoor ik begrijp het,ik ga direct is kijken op de site

Bladwijzers

Forum Rechten