Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: paardenbloemen

  1. #1
    Forumlid Dorien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    42
    Berichten
    51

    paardenbloemen

    De wei van mijn paard staat vol met paardenbloemen. Zijn neus is helemaal geel, grote kans dat hij er van eet.
    Weet iemand of deze giftig zijn? (Op Bokt zijn de meningen hier over verdeeld)
    Alvast bedankt

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: paardenbloemen

    hihi zit net dat topic op bokt te lezen en wou je al de link geven. naja. ik heb eerlijk gezegd geen idee.

  3. #3

    Re: paardenbloemen

    Grappig dat dat vandaag ter sprake kwam: ik liet Suus na het rijden even grazen in de berm, waar naast gras van alles aan kruidjes stond, met het idee: dan kan ze even bijtanken wat ze wil.

    Na wat haastige happen gras (ik mag eten, gauw mezelf volproppen!!) merkte ze dat we wat langer daar bleven, en toen ging ze specifiek.... paardenbloemen eten. Af en toe een hap gras maar vooral paardenbloemen. Bos na bos.
    Dus als dat erg giftig is
    a wil ik het graag weten
    b is Suus dom.

    Dat laatste geloof ik eigenlijk niet, dus het zal wel meevallen denk ik.

    May the horse be with you!

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: paardenbloemen

    nee Suus is een en al savvy. hiih. ze weet vast wel
    when to eat,
    where to eat
    and what to eat

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: paardenbloemen

    And what to do to keep eating, hahaha

    Paardenbloemen zijn goed tegen zomereczeem, want ze zuiveren het bloed. En daarnaast heb ik een tijdje gedroogde paardenbloemen aan Shaf gevoerd om de antibiotica uit zijn lichaam te helpen krijgen. En het zou helpen om de darmflora te herstellen.
    Aldus Fernand en een verkoopster van kruiden...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6

    Re: paardenbloemen

    Kijk eens aan, Suus het wandelende kruidenvrouwtje! Ik wist wel dat ze wijs was!

    May the horse be with you!

  7. #7
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: paardenbloemen

    Paardenbloemen kunnen ze rustig eten, anders hadden ze wel koeienbloemen gegeten Nee zonder dollen, ook wij kunnen rustig het blad van paardenbloemen eten, net als madeliefjes, en viooltjes. Paardenbloemen zitten trouwens ook vol met vitamine C.
    Mijn cavia's vechten elkaar zowat het hok uit voor een bossie
    www.crystal-carving.com

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: paardenbloemen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Amon
    Mijn cavia's vechten elkaar zowat het hok uit voor een bossie
    Hehehe, dat is dan ook niet echt goed voor de gezondheid
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: paardenbloemen

    zei "zowat" , voor het echt menens wordt zijn ze zo verstandig om te gaan eten
    www.crystal-carving.com

  10. #10
    pasterza
    Guest

    Re: paardenbloemen

    Even een stukkie gequote van een andere site

    Paardebloem - Taraxacum officinale - Composieten

    bitterstof, looistof, vit. A, B4, C, D, calcium, natrium, kalium, ijzer, inuline, etherische olie

    Taraxacis betekent oogziekte; officinalis zowel 'geneeskrachtig' als 'erkend'. De paardebloem heeft een bladrozet waarmee andere planten verdrongen worden en een ronde, holle stengel die wit melksap bevat en licht giftig is. Na het plukken wordt de stengel snel slap. De plant lijkt dus sterker dan ze is. Zo past ze bij de mens die niet zichzelf is en zich beter voordoet dan hij is. De bloem is goudgeel en richt zich naar de zon , wat betekent dat de plant de levenskracht (en het hart) stimuleert en helpt bij onderdrukte ik-kracht, vermoeidheid en uitputting. De paardebloem behoort tot de voorjaarskruiden en we gebruiken haar omdat ze een algemeen ontslakkende werking heeft. Paardebloem is een prima ondersteuning bij vermageringskuren, ze vermindert de bijkomende verschijnselen als hoofdpijn en dergelijke. Verse paardebloemblaadjes zijn te eten als rauwkost. Van de paardebloem kun je de blaadjes en de wortel gebruiken.

    Spijsvertering; bij leverproblemen, stimuleert en ondersteund. Bij obstipatie, te hoog cholesterolgehalte en galstenen. Stimuleert de spijsvertering via lever en alvleesklier.

    Constitutie; algemeen versterkend, ontslakkend, reinigend. Stimuleert de nieren, reinigt de blaas, bij reuma en jicht.

    Ogen; bij oogzwakte, vermoeide en overspannen ogen, scheelzien en bijziendheid.


    Als mens zijn de kun je ze ook eten

    Op de site van de paardendrogist staat ook een stukje over de paardebloem, waar ook staat dat deze goed zijn voor paarden.
    Het heet ook niet voor niet 'paarde'bloem
    Een paard weet trouwens heel goed wat ie wel en niet kan eten en of ie het wel of niet nodig heeft.

  11. #11
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: paardenbloemen

    Ze lijken me ranzig! Witte plakkerige melkachtige spul wat eruit komt, ik moet er niet aan denken om dat naar binnen te werken.
    Borus moet ze trouwens niet. Als er genoeg gras staat, laat hij de bloempjes staan
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  12. #12
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: paardenbloemen

    hé, paardenbloemen zijn LEKKER!!! wij maken er gelei van (confituur) en die is echt goed. dat is trouwens de enige confituur die ik lust. echt lekker zoet, smaakt zelfs een heel klein beetje naar appelsien dan.
    dus als wij er van eten...

  13. #13
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: paardenbloemen

    Je kan ze bij de paardendrogist gedroogd kopen, neem niet aan dat ze daar giftige dingen verkopen Nacino vind ze ook heerlijk Hij kiest ze ook uit, net als weegbree.

  14. #14
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: paardenbloemen

    Ik vindt kale sla ook geen bal aan, wil er ook graag komkommer, tomaat enz. in. Zijn dus culinaire paarden die hun gras wat willen opsieren met wat gezonde kruidjes , de dressing zal de waterbak wel zijn
    www.crystal-carving.com

  15. #15

    Re: paardenbloemen

    Hoikes

    Ik heb altijd geleerd dat hoe meer paardenbloemen in een weide hoe meer de grond verzadigd is met meststoffen...

    Ik weet niet of deze theorie klopt maar onze weide wordt dagelijks mestvrij gemaakt en we hebben op 1 ha misschien een 10 tal paardenbloempjes en het weiland naast ons waar men niets doet, staat vol...

    Dus misschien klopt het wel en dan moet ik maar bij de buren wat paardenbloemen gaan "pikkendieven" zekers....

    Ik ben trouwens benieuwd of het kruidenmengsel op onze winterweide binnenkort deze bloem ook gaat bevatten.....

    groetjes
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •