Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: paardenbloemen

  1. #16
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: paardenbloemen

    welk kruidenmengsel heb je ingezaaid? ik moet namelijk binnenkort ook ons weiland in gaan zaaien en ben me momenteel aan het orrienteren op dat gebied.

  2. #17
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: paardenbloemen

    ons gazon staat trouwens momenteel ook vol met die gele bloempjes. hm, moet dus maar snel een paardje kopen om ze op te eten.

  3. #18
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: paardenbloemen

    Ik heb wel eens gehoord dat paardebloemen slecht zijn voor de spieren van je paard en een vertragende werking hebben op de stofwisseling. Sindsdien kijk ik er toch een beetje mee uit.

  4. #19

    Re: paardenbloemen

    Hoi

    Ik zou het begot niet weten vermits we het laten doen door een loonwerker die onze weilanden sleept, ploegt en inzaaid.

    Voor onze zomerweide hebben we Engels raaigras gekozen en voor de winterweide de paardenkruidenmengeling. Ik weet wel dat er klaver inzit...

    Als ik tijd heb en het niet vergeet , kijk ik strakjes even in de prijsofferte of er iets bijstaat..

    Hij heeft het indertijd gezegd hoor maar ik ben de kruidennamen vergeten.... wel is het zo dat de kruidenweide minder sterk is dan het engelse raaigras!

    groetjes
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  5. #20
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: paardenbloemen

    ik had ergens gelezen dat witte klaver gevaarlijk is. hoop niet dat die klaver witte klaver is

  6. #21
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: paardenbloemen

    ff grappig off topic: weten jullie hoe we hier in belgië, of toch bij ons in de buurt paardenbloemen noemen? PIS bloemen en de echte oude boerkes zeggen er zeikbloemen tegen.
    tja, tis maar een naam hè

  7. #22

    Re: paardenbloemen

    hahaa, bij ons ook! België dus...

    Volledig off topic maar ik vraag me dan ook af van waar die naam komt... ruiken ze naar "pis"? Meestal hebben zulke oude woorden een verklaring, hé!

    Moet sebiet toch is effe gaan testen, hoor!

    groetjes
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  8. #23
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: paardenbloemen

    Nou ik ben geen oud boertje, maar ook ik noemde het een pisbloem! Ze stinken gewoon.... maar dat kan ook zijn omdat hier veel honden lopen

    Paardebloemen zijn ook erg gezond voor de lever (die weer in nauw verband staat met de huid). Fenna kiest ze zelf altijd uit, ze vindt ze erg lekker! Maar ze kiest precies wat ze op da tmoment nodig heeft, soms is ze dol op wilgentakken en dan ineens niet meer. Nu zijn paardebloemen, gras en kleefkruid (ook heel reinigend) favoriet.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  9. #24

    Re: paardenbloemen

    Vanwege alle reakties heb ik Suus vanavond maar weer even naar haar kruidentuintje gebracht om lekker te grazen wat ze nodig heeft

    May the horse be with you!

  10. #25
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: paardenbloemen

    Hihi Shiva eet dat ook heel graag die paarde-pis-bloemen , op wandeling gisteren wou ze er ook steevast van eten .

    @skey: die gelei die je maakt, is dat dan van de bladeren?

    Ik kijk nu eens naar buiten in de wei en ik zie hier en daar paardebloemen en ook boterbloemen staan, maar die boterbloemen moeten ze toch niet hebben (gelukkig maar).

  11. #26
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: paardenbloemen

    nee, we maken die van hel geel van de bloemen zelf. mijn bomma (voor de nederlanders: oma) doet dat altijd. ik weet ook niet precies hoe, ik weet alleen dat ze eerst de bloemetjes kookt.

  12. #27
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: paardenbloemen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    And what to do to keep eating, hahaha

    Paardenbloemen zijn goed tegen zomereczeem, want ze zuiveren het bloed. En daarnaast heb ik een tijdje gedroogde paardenbloemen aan Shaf gevoerd om de antibiotica uit zijn lichaam te helpen krijgen. En het zou helpen om de darmflora te herstellen.
    Aldus Fernand en een verkoopster van kruiden...
    is dus mooi geregeld, in de lente met het verse voedingsrijke gras eten ze automatisch de gezonde ondersteuning. Bij ons in de wei gaan ze met bossen tegelijk de mondjes in........idd helemaal gele lippen!

  13. #28
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: paardenbloemen

    Het feit dat je paard paardenbloemen eet, duidt op een tekort. Een paard weet inderdaad heel goed wat ze wel en niet kunnen eten en ook heel goed wanneer ze iets tekort komen en hoe ze dit aan kunnen vullen.

    Gewoon je paard dus op een wandeling of zo laten grazen en uit laten zoeken wat hij/zij nodig heeft. Zéker wanneer je paard toch niet echt lekker in zijn/haar vel zit...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  14. #29
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: paardenbloemen

    Ja dat doe ik ook altijd, gezonde veldjes uitzoeken met veel kruidjes en plantjes . Kan Fen naar hartelust haar tekorten aanvullen .
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  15. #30

    Re: paardenbloemen

    Hallo allemaal,

    ik weet waarom paardebloemen bij ons (belgië dus) pisbloemen worden genoemd!!! Ze zijn waterafrdrijvend waardoor je dus meer moet gaan plassen. Ze zijn dus ook een belangrijk bestanddeel van mijn thee tegen blaasonsteking (ja ik ben een kruidenvrouwtje ). Sommige mensen zeggen er pissenlit tegen (pis-en-lit = frans voor in bed plassen) en dit komt omdat kindjes die melk drinken van koeien die veel paardebloemen aten, vaker in hun bed plassen. En ik maak die gelei ook!!! Zal even het receptje opzoeken...

    pluk 365 mooi geopende paardebloemen (mogen er ook 400 zijn). Teveel aan steel wegknippen. 2 sinaasappels en 2 citroenen in stukken snijden. Deze + de bloemen zachtjes laten koken in 1,5 liter water. Dan filteren en goed uitdrukken. En dan gewoon het vocht met geleersuiker afwerken (ik denk 1 liter vocht met 1kg geleersuiker maar kijk altijd op het pakje!!! ik was fout en had siroop i.p.v. gelei) In potjes gieten die op een natte handdoek staan (dan springen de potjes niet) tot aan de rand, deksel erop en ondersteboven zetten (dan worden de deksels vastgezogen)

    Smakelijk!

    Anneke.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •