Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: draagkracht van een paard

Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

draagkracht van een paard

Heeft iemand een idee hoe zwaar de ruiter mag zijn volgens de grote of zwaarte van het paard?
    In de Bit 169 las ik net dat een manege de regel van 15 % gebruikt.

De case waardoor ik me daar nu in interesseer is de volgende :
    Mijn stalgenote haar paardje is oud geworden (25j) en met haar stijfheid is het niet meer aangeraden nog met haar te rijden. Ze is al 2 keer gestruikeld en gevallen.
    Nu is de eigenares van waar onze paarden gestald staan zo lief om haar eigen paardje aan te bieden om eens te gaan wandelen als ze zin heeft.
    De vrouw weegt echter 70 kg en het paardje is 1m45 met een borstomvang van 175. Hij is 17j en is een echt recreatiepaardje die zo één keer in de maand gaat wandelen en dan nog op 't gemakske. Maw niet bespierd of goed getraind.
    Toen ik het hoorde had ik meteen al het idee dat ze te zwaar was voor Flash
    (ik heb de romp daarnet niet gemeten, ik dacht dat het de schoft was die nodig was en als ik de berekening daarmee maak kom ik op een gewicht van 373 kg voor het paard)
    Groetjes Brenda
    keep it fun!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: draagkracht van een paard

Dan heb je het antwoordt denk ik al of niet, of het moet een paardje zijn wat volwassengewicht prima kan dragen zoals een ijslander,ik heb zelf een paardje kruizing haflinger, ze is denk ik zo,n 460 kg, dan zou ik 70 kg de max vinden.
    Als je er bijop tel dat dit paardje niet goed getraind is dan werkt dat nog eens in het nadeel lijkt mij...

Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

mijn NF van 1.42 mag volgens de berekeningen ong 70kg dragen, voor ons klopt dat. ik weeg zelf nl maar rond de 50 en rij met een westernzadel...
    als die dame al 70 weegt zonder materiaal, denk ik dat het te zwaar gaat worden eerlijk gezegd...
    Hinnik!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Voor iemand van 70 kilo moet een paard 466 kilo wegen volgens rekensommetje (70 : 0,15), en dat is dan nog exclusief materiaal. Ik denk dat je daarom ben zekerheid wel kan zeggen dat ze te zwaar is voor de pony.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door aylakim
    Heeft iemand een idee hoe zwaar de ruiter mag zijn volgens de grote of zwaarte van het paard?
    In de Bit 169 las ik net dat een manege de regel van 15 % gebruikt.

De case waardoor ik me daar nu in interesseer is de volgende :
    Mijn stalgenote haar paardje is oud geworden (25j) en met haar stijfheid is het niet meer aangeraden nog met haar te rijden. Ze is al 2 keer gestruikeld en gevallen.
    Nu is de eigenares van waar onze paarden gestald staan zo lief om haar eigen paardje aan te bieden om eens te gaan wandelen als ze zin heeft.
    De vrouw weegt echter 70 kg en het paardje is 1m45 met een borstomvang van 175. Hij is 17j en is een echt recreatiepaardje die zo één keer in de maand gaat wandelen en dan nog op 't gemakske. Maw niet bespierd of goed getraind.
    Toen ik het hoorde had ik meteen al het idee dat ze te zwaar was voor Flash
    (ik heb de romp daarnet niet gemeten, ik dacht dat het de schoft was die nodig was en als ik de berekening daarmee maak kom ik op een gewicht van 373 kg voor het paard)
    Groetjes Brenda
    Interesting...

Pebbles meet 1.41. Mijn dochter (die haar gaat berijden) weegt ook 70 kg (en is 1.78 lang).
    Ik heb dezelfde vraag gesteld op het westernforum (omdat Pebbles een paint is, en kleine paints vaker voorkomen), maar echte duidelijkheid krijg ik ook niet. Pebbles is nog niet ingereden, is nog jong, net 4 jaar, maar volgend jaar moet het toch gaan gebeuren. Ik ben ook bang dat Marjo te zwaar zal zijn voor Pebbles, maar hóe weet je dat nou met zekerheid?

Voor iemand van 70 kilo moet een paard 466 kilo wegen volgens rekensommetje (70 : 0,15), en dat is dan nog exclusief materiaal. Ik denk dat je daarom ben zekerheid wel kan zeggen dat ze te zwaar is voor de pony.
    Dit lijkt me eerlijk gezegd een beetje te algemeen. Is het ook niet zo dat de handigheid van de ruiter meetelt? En de robuustheid van het paard? Pijpomvang heb ik ook wel eens iets van gehoord..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Vind zo'n rekensommetje wel wat kort door de bocht. Hoe een ruiter zit is ook belangrijk, een ruiter van 50 kilo kan veel storender zijn dan een van 80 kilo. Kijk het gewoon aan, als het wel gaat is het otch voor iedereen leuk.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

mmmmTrea....denk dat Marjo eerder te lang is dan voor Pebbles? Que balans zal ze héél stil moeten zitten. Vind het zelf qua gewicht ook op het randje hoor. Maar Bruut is ook "klein" en ik denk dat Nienke...tja wat weegt Nienke? Dat vind ik qua verhoudingen wat lengte betreft net kunnen eigenlijk.
    Een ijslander kan het makkelijk hebben. Niet dat ik het een mooi gezicht vind, een volwassen man op een ijslander bijvoorbeeld. Ligt aan mij hoor, maar ik vind dat helemaal geen gezicht. Sorry als ik nu iemand beledig.....dit is puur een kwestie van smaak, want ijslanders kunnen dat gewicht goed hebben. Sommige mensen zijn nu eenmaal lang of zwaar, dat geeft natuurlijk niks (zou wat wezen..) maar daar moet je bij aanschaf van een paard wel rekening mee houden. Maar ja, dat geeft een dilemma, want wat als je idd zoals Marjo zo'n paard hébt. Als "pup" gekocht en die blijft aan de kleine kant. Die kan je niet groter maken...dat is extra lastig.
    In geval van de TS is er een keus en denk ik dat ik ervoor zou kiezen het niet te doen.

Aangemeld
    Oct 2005

Ik heb een interessante site gevonden waar een beetje meer informatie op staat oa ook over de pijpomvang
    http://www.jura-artwork.nl/staljura/weetjes.htm
    "Trop c'est trop" zei Van Den Boeynands (een oude Belgische politieker)
    Ik ben niet akkood met het idee dat we het eerst maar moeten proberen. Het zal zeker niet leuk zijn voor Flash en stel je voor dat hij daardoor iets beschadigd.
    Storen zal de ruiter in dit geval niet doen. Ze is 63j en rijdt al heel lang maar haar gewicht heeft ze natuurlijk en ik had dan nog niet gedacht aan het zadel.
    keep it fun!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Interessant. Laatst op paardnatuurlijk geloof ik zag ik er ook iets over en daar hadden ze het over 1/5 van het gewicht van het paard. Al denk ik dat bouw en bespiering ook een hele grote rol speelt. Het is wel iets om overna te denken.

@ Trea: op de paints hier, net iets groter dan Pebbles, maar hooguit 1.45 rijden ook mensen van >75 kilo met een westernzadel. Ik heb niet het idee dat het een punt is. Als je die bespierde rug ziet! En vlak het gewicht niet uit. Want een van de kleintjes woog, al was ze halvewege de dracht, dus zwaarder, maar toch al 590 kilo.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik hang èrg de 15% regel aan.. als richtlijn ... natuurlijk 'weegt' de rijcapaciteit van de ruiter wel degelijk mee. Een hotseklotsend lichtgewicht is altijd nog véél belastender voor een paard dan een zeer stabiel zittend zwaargewicht.. maar als richtlijn.. absoluut de 15% En zéker bij paarden die ingereden moeten worden of andersinds nog een slechte balans en bespiering hebben..

In het geval van Marjo.. Zelfs als er degelijk gegymt wordt op de grond voordat Marjo erop gaat, vind ik haar aan de zware kant voor Pebbles... bij de 15% moet je namelijk ook nog eens het overgewicht van het paardje meetellen... Laten we zeggen dat Pebbles zo'n 30 kg te zwaar is (géén idee.. ik roep maar wat) dan kom dat dus bij het gewicht van Marjo... ...

Ik weeg op het moment 65 kg..vind dit voor regelmatig rijden nèt kunnen... ben overigens 1.68 met niet al te lange benen en veel langer had ik ook niet moeten zijn overigens Mieke rijdt heel af en toe.. is wat zwaarder en wat langer.. dat kan voor een keertje best.. maar niet structureel...vinden wij beiden
    Ik bèn zwaarder geweest.. rond de 75 kg zelfs vond dit NIET goed voor Bruut... is één van de redenen dat ik bij de laatste zwangerschap al heel snel niet meer reed.. gewoon te zwaar..

Wel grappig dat dit nu net op het forum staat, heb net de Horsimo gelezen en daar schrijven ze dat de ruiter max. 20% van het lichaamsgewicht van een pony 'mag' wegen. Ze schrijven het daar in relatie tot een shetlander maar ik denk dat het wel voor alle stevige paarden kan gelden. Ik denk inderdaad ook dat het uitmaakt wat de bouw van de pony is, of deze al goed ingereden is (daarmee bedoel ik goede spieropbouw etc.), hoe stabiel de ruiter zit en rijd, wat de intensiteit van het rijden is, hoe de gezondheid van de pony is (eerdere blessures/rugproblemen etc.)

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Zoals Nienke al aanhaalt, gelden deze regels alleen over een paard op gezond gewicht. Overgewicht moet bij het ruitergewicht worden opgeteld.

Nu heb ik ervaren dat gewicht ook maar relatief is.
    Mijn vriendin van krap 50 kilo, krap 1.60 lang kan fantastisch rijden op Rebbel, Reb loopt bijv. goed over de rug, en de zweetafdruk van het zadel is goed.
    Laat ik dan een meisje van 9, rond de 30kg en hooguit 130 hoog rijden, zonder balans of wat ook, kan Reb niet normaal lopen qua lijfgebruik en de afdruk van het zadel incl. scheve haren wil je al helemaal niet zien..

Dus eigenlijk, moet je het per combinatie bekijken.
    Balans en zit van de ruiter (en uiteraard een goed passend zadel) zijn vele malen belangrijker dan het aantal kilogrammen.
    Hoewel er grenzen zijn natuurlijk
    Always put the relationship first!

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila

maar daar moet je bij aanschaf van een paard wel rekening mee houden.
    hihi daarom heb ik voor snowdon gekozen

15% vind ik wel een goede richtlijn. maar ook de lengte van de ruiten + balans telt mee, dat merk ik nu pas nu ik op een paard rijd wat bij mijn lengte past.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Aangemeld
    Oct 2005

Heb van een kennis nog enkel ideetjes gekregen . Ik citeer:
    De draagkracht van een paard is niet in functie van het gewicht van de ruiter!
    Het is in functie van :
    - Gewichtsverdeling op de huid+rugspieren: deze is afhankelijk van de oppervlakte van het draagvlak. Daarom hebben alle werkzadels een groter draagvlak (cfr. Western zadels, Camargue zadels en zelfs ...de
    militaire zadels die vroeger veel last en gepak + uitrusting moesten dragen). Sportzadels zijn ook daarvoor niet gemaakt.
    - De aard van het zadel : zie opmerking hiervoor + lengte ervan (niet belasten na de laatste borstwervel = T1
    - De rijvaardigheid van de ruiter : een lompe ruiter van 65 Kg belast meer de rugspieren en het paard dan een goed rijdende van 95 Kg
    - De bouw van het zadel én het zwaartepunt voor de balans/evenwcjt én de soort zit (voor de positie van de ruiter)
    - De conformatie van het paard : draag- en atletisch vermogen, bouw, sterkte buispieren = sterkte rug, lengte van de rug
    - Het beslag : er zijn genoeg voorbeelden van verkeerd beslagen paarden die een verkeerde gewichtsverdeling bekomen en daardoor hun rug niet kunnen gebruiken (dan is zelfs een meisje van 25 Kg te veel...)
    En er zijn er nog wat zoals de bouw van het skelet enz.

Wat vooral van belang is bij het paard is de belasting op de paardenrug. Verschillende studies hebben aangetoond dat het maximale gewicht op de paardenrug hoogstens 190 gr/cm² zou mogen zijn, daarboven ontstaat het risico van pijn, drukplekken en/of schaafwonden.

Ondertussen is de planning om op Flash te rijden van de baan geschoven.
    keep it fun!

Bladwijzers

Forum Rechten