Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Graaskorven

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Graaskorven

Ik lees nu veel over graaskorven op het forum en zag vanmorgen de foto van Fjallar (van Hastli) in morgentopic. Leek precies op Luna op dit moment. Dus nu is de graaskorf in mijn hoofd gaan malen... Luna loopt nu gezondheidsrisico's (maakt me angstig als ik verhaal van Pebbles lees) die ik helemaal niet wil riskeren. Eigenlijk zou ik wel wat meer willen weten over de verschillende merken en jullie ervaring er bij.
    Ik weet dat er verschillende topics over graaskorven zijn geweest, maar daar kon ik het niet echt in vinden.

Graaskorf merken die ik gezien heb:
    Greenguard
    Imperial Riding
    Best Friend

Hopelijk kunnen jullie mij er wat over vertellen voordat ik met dit tuig voor Luna aan kom.
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Re: Graaskorven

Ik heb voor Trú een grasmasker van Harry Horse. Het is een korfje met 1 gat onderin. Er zit een soort halster aan vast. Even googlen en je vind een plaatje. Kost rond de €22,50.

Mijn paard stond binnen 20 min te eten. Ze was direct actief op zoek naar mogelijkheden om toch gras te eten. Dit kun je aanleren door biksjes oid door het gat in de mond te stoppen als ze bijna bij de grond is. Tot nu toe is het haar een aantal keer gelukt om het masker af te krijgen. Nu hij beter op haar maat zit gebeurt dat eigenlijk niet meer.

Het enige hele grote nadeel vind ik de sociale contactmomenten, maar het risico van overgewicht weegt voor mij zwaarder. Ik vind het niet zielig. Je paard kan nog steeds in de wei blijven staan, gras eten en in de kudde blijven.
    Waar je wel op moet letten zijn wondjes die ontstaan door het masker. Hier heb ik nog geen last van gehad.

XxX ikke

Fjalar heeft dus ook zo'n martelwerktuig.
    Ook die van Harry's horse. Het gaatje onderin vond ik veel te klein dus die heb ik meteen even een stukkie vergroot. Meteen ook maar een fleece hoesje om die band achter de oren gemaakt, want dat halster is nou niet echt zacht.

Fjalar heeft ook meteen geleerd dat er brokjes door dat gaatje komen en ging na 10 min. schuren en proesten pogingen doen tot grazen.

Krabbelen met andere paarden en takken vreten kan hij nu dan weer niet, vind ik best zielig. Maar ik ga toch ook maar voor gezondheid. Hij mag de korf 's nachts af vind ik, dus nog best redelijk tijd om sociaal te doen hoop ik.

Ik heb het ding pas sinds gister, dus ben benieuwd of het ook zo makkelijk blijft gaan als nu en of hij zo mooi slank gaat worden.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik raad de graaskorf van Harry's Horse NIET aan. Ik heb ze ook besteld; ze heeft misschien 2 weken geleefd. Ik vond het gaatje onderaan eerst véél te klein, hoe goed en kwaad Gazeerah ook wroette met dr neus in het gras, ze kreeg er met geluk 5 sprietjes door. Als ze 's avonds in de paddock ging, viel ze echt op het hooi aan alsof ze in dagen geen eten had gehad.

Ik heb dan eigenhandig het gaatje een beetje vergroot, maar na enkele dagen merkte ik dat het gat steeds groter begon te worden doordat Gazeerah er met haar tanden over schraapt, wat onvermijdelijk is tijdens het grazen.. Het zou kunnen dat ik dat proces versneld heb door het gat zelf groter te maken, maar ik heb al gelezen van mensen dat ze hetzelfde tegenkomen terwijl ze niet aan de graaskorf 'gefoefeld' hebben..
    We hebben dan een Greenguard besteld voor Gazeerah, wat meteen een heel pak duurder is dan die van Harry's Horse.
    De Harry's Horse graaskorf (of wat er nog van overbleef) hebben we dan om Aliyana gedaan, ze kreeg dan wel veel meer gras binnen dan de bedoeling was met zo'n korf, maar het hielp wel nog altijd een beetje..Ze kon niet zo snel eten met de korf om. Enkele dagen later vonden we de korf in de wei, kapot, en het halster nog aan Aliyana.. Wss heeft een van de andere paarden het kapotgetrokken.. Echt stevig is ie dus ook al niet.
    De Greenguard is dus, zoals ik al zei, een stuk minder voordelig. Het is ook een ietwat ander model; Met die van Harry's Horse krijgt je paard ongeveer 1/4de van de normale hoeveelheid gras binnen, en met de Greenguard ongeveer de helft.
    Omdat deze zo prijzig was, heb ik alleen de korf besteld. Je kunt er nl. ook nog een bijbehorend halster bij kopen, maar eerst maar eens geprobeerd met een gewoon halster. Ik had wel reacties gelezen van mensen dat het niet goed aansluit met een gewoon halster, dat je toch echt wel de speciale van Greenguard moet bijkopen.. Ik heb er iig helemaal geen last mee gehad. We hebben de korf aan een gewoon halster gehangen (het halster sluit redelijk nauw aan, wat wel nodig is denk ik) en het gaat perfect. De korf is nog helemaal intact, het rubber is veel steviger en harder dan bij Harry's Horse. In het begin had Gazeerah wel een wondje op haar kin door de wrijving tijdens het grazen; maar dat heb ik ontsmet en toen kwam er een korstje op en nu heeft ze er geen last meer van; wss moet de huid gwn even wennen aan het hardhandig contact met de graaskorf en is ze nu harder geworden, waardoor ze er tegen kan.
    Dus, als je 't mij vraagt: Greenguard, definetely! Hij is wat prijziger maar hij gaat veeeeeel langer mee.

Omdat Gazeerah écht veel te dik staat, krijgt ze overdag de graaskorf om en halen we dr 's nachts toch nog van de weide en krijgt ze wat hooi.. Ik heb de indruk dat ze nu al ietsje vermagerd is; verdikken zal ze iig niet meer doen, hoop ik!

Met de graaskorf van Best Friend heb ik geen ervaring; ik weet alleen dat die er hetzelfde uitziet als die van Harry's Horse. Maar ik hoorde van Trea dat zij niet het probleem had van dat Enya het gaatje groter maakte onderaan.. Weetniet zeker, mss moet je 't haar nog eens vragen

Zo, ik hoop dat ik je een beetje wijzer gemaakt heb.
    Succes!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Horsefreakje
    Echt stevig is ie dus ook al niet.
    En dat vind ik dan juist weer een voordeel. Mocht paardlief vast komen te zitten met dat ding, dan heb ik graag dat de korf kapot gaat en m'n paard heel blijft
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Die van Harry's Horse had ik volgens mij ook, tot afgelopen zondag dan.... Fenna heeft hem geloof ik 2,5 weideseizoen om gehad en dat ging prima! Nu issie overleden, neit zo gek want Fenna porbeerd het ding elke dag te vermoorden. Ze krijgt hem bijna altijd af, ze gaat ermee schuren (vanwege de dazen en vliegen) en op een gegeven moment is ie af.
    De andere ponies hebben eenzelfde of die van Imperial Riding en die krijgen hem niet af. Qua pasvorm vind ik Harry's Horse fijner, die valt wat ruimer, de korf dan. Imperial Riding heb ik nu en het zit niet zo mooi, ik hoop dat dat met de tijd beter gaat zitten.

De gaatjes zijn niet groot, maar groot genoeg hoor, ze krijgen zo toch heel wat binnen en zijn lekker bezig de hele dag. De fanatieke grazers eten het gat met de tijd idd groter, dat deed Fenna dan weer niet, ligt dus ook aan het paard zelf.

Fenna krijgt wel schuurplekken van die dingen, maar die is erg gevoelig op haar huid. Ik heb een singelbontje aan stukken geknipt en met 2 componenten lijm bij de kin en achter de oren geplakt. Dat is al die tijd ook op mijn oude masker blijven zitten. De rest heeft veel minder/geen last van schuurplekken.

Het is dus per paard anders, kwestie va proberen dus
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    May 2007

Dank jullie wel voor alle uitgebreide reacties. Morgen komt Marco (Krul), ik wil hem ook naar zijn mening vragen (of het nodig is met oog op hoefbevangenheid ed). Ik zit nu op 70% dat een korf er gaat komen...

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

En zijn die korven er in verschillende maten? Onze shet was deze winter aardig afgevallen, volgens mij groeit ze nu weer.....
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Aangemeld
    May 2007

Marco was van mening dat het nog niet nodig was dat Luna een graaskorf kreeg. Ze was wel te dik (en ze was vandaag al weer heel veel slanker dan afgelopen weken), maar ze had nog geen vet opgehoopt (wel de harde hals en nek). Nog even wachten en het weidebeheer heel rustig aan doen. Dus daar ga ik voor om te voorkomen dat mijn meisje zo'n ding om moet. En anders ga ik dit wel doen, want ze wordt er niet beter op.

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Mijn Shettevriend draagt al jaren graskorven .
    Heb als eertste de greenguard gehad , was niets voor hem .
    Het kunststof materiaal was te zacht en door 't over de grond schuren , snel stuk .

Daarna de graaskorf van natuurlijk - ruiterschap (best friend) , en die bevalt super .
    In veel verschillende maten verkrijgbaar , met of zonder vast halster .

Oke , m'n maatje is een sloper , dus zo'n korf (hoe goed de kwaliteit ook is) , gaat maar 2 seizoenen mee . Dan heeft ie het kleine gaatje zo groot weten te schuren dat 't ding zijn functie kwijt is
    Maar hij loopt er dan ook wel dag & nacht mee rond .

Zielig ? Ach , zich doodvreten is erger , toch .
    Hij is 't ding al lang gewent en ik kan hem altijd heel makkelijk an of uit doen , geen probleem .

best friend
    http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJANNBUX.jpg
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Bladwijzers

Forum Rechten