Hij loopt in de winter op een wei waar ook koeien lopen. Kunnen ze via koeien dan ook leverbot krijgen? Ik dacht alleen van schapen?
Hmmm zal er straks een even op googelen (nu geen tijd)...
Hij loopt in de winter op een wei waar ook koeien lopen. Kunnen ze via koeien dan ook leverbot krijgen? Ik dacht alleen van schapen?
Hmmm zal er straks een even op googelen (nu geen tijd)...
Hoi Maris,Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
Utan en de andere paarden worden om de 8 weken het hele jaar door ontwormd en dit is ook gechekt. Er is geen wormbesmetting.
Het probleem met Lyme en die andere parasieten is dat je ze moet kunnen aantonen, een soort telling doen. En dat is gewoon zeer, zeer moeilijk. Utans bloed is voor onderzoek op Erlichiae naar Denemarken gestuurd en daar konden ze niet met 100% zekerheid zeggen dat de bacterie nog aanwezig was, maar wel alle symptomen waren er (geen energie, zeer laag aantal witte bloedcellen, chronische vermoeidheid, bij inspanning ademhalingsproblemen) en dus hebben we besloten, na uitsluiting van alle andere ziektes en overleg met Gent en Denemarken, van de behandeling tegen deze indringer te starten.
Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/
Ik ben helemaal voor allerlei alternatieve therapien, maar toch denk ik dat je zeker het reguliere niet moet vergeten.
Als het al zo lang speelt en doorsukkelt, zou ik Atli gewoon eens aanbieden bij een goede paardenkliniek. Niet één of andere dierenarts, die een paar dingetjes test, maar echt een gedegen, volledig onderzoek. Wat voor dierenarts heb je eerder bij Atli gehad?
Uitgebreid, volledig onderzoek en dan kan er verder beslist worden over verdere diagnostiek: bloedonderzoek, oedemen bekijken, hart bekijken, benen op de foto. Het kost natuurlijk wel wat, maar nu blijf je ook maar wat doorsukkelen.
Het heeft naar mijn idee weinig zin om hier allemaal dingen op te gaan noemen, die ook zouden kunnen (en iedereen heeft wel weer een voorbeeld van een paard die ook ooit iets had wat hier ongeveer op leek). De meeste dingen heb je met bijv. een bloedonderzoek snel uitgesloten (leverbot zouden bijv. de leverwaardes afwijkend moeten zijn). Ga jezelf niet gek maken met allerlei mogelijke ziektes en oorzaken!
Voor de kreupelheid zou ik je in ieder geval nog zo'n happy athlete massage kunnen aanraden (dan zie je ook binnen één massage effect), maar verder zou ik echt eens naar een goede reguliere paardenkliniek kijken.
www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training
Ja Sanne, dat had ik me vandaag ook bedacht: dat ik hem toch eerst grondig door een reguliere kliniek wil laten onderzoeken. Ik twijfelde daar nog over omdat de DA die erbij is geweest (die als een zeer goede en ervaren paardenarts bekend staat hier in de omgeving) verder ook geen idee had, behalve dan röntgenfoto's te maken van zijn benen (wat mij dan weer niet zo zinnig lijkt, zeker niet als eerste onderzoek; ik denk nl. niet dat het probleem primair in de benen zit). En als regulier het niet weet, dan ben ik erg voor alternatief (of ernaast, indien mogelijk, het is natuurlijk niet altijd of-of).
Ik maak mezelf ook niet gek met alles wat ik hier lees hoormaar het is goed om dingen te horen die het zouden KUNNEN zijn, omdat mijn eigen DA dus geen flauw idee meer had en zoiets had van: ach hij is al wat ouder, dan zien we dit wel vaker... duh!!!!
Eens met Sanne.
Ik probeer in dit soort gevallen juist niet te denken Marja, als je snapt wat ik bedoel. Ik las je verhaal en dacht direct aan deze site terwijl die al erg lang niet meer in mijn gedachte is geweest. On onder bouwd volledig gevoeld, wat in mijn geval betrouwbaarder is.![]()
Ik ben volgende week in Nederland en zou je met een bezoekje kunnen vereren als je dat zou willen.
Heel erg veel succes met Atli. Een ziek paardje is nooit fijn.![]()
Liefs
Roos
www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
www.innerfeeling.nl - healing voor mens & paard, telepathie en coaching
Ik ben het helemaal met je eens. Als het allemaal vaag is, dan zoek ik ook lekker verder in het alternatieveOorspronkelijk Geplaatst door Marja
![]()
Maar soms zoek ik zo ver, dat ik vergeet even naar het reguliere te kijken
Als je naar een goede kliniek gaat, hoef je niets te doen. Ze zullen altijd alle diagnostiek opties met je bespreken en als jij het niet nuttig vind, doe je het gewoon niet.
Dat je dierenarts een paard van 15 al een oud paard vindIk heb ondertussen wel gemerkt dat dierenartsen (vooral wat oudere..) vooral heel goed bekend staan, maar dat dat heel weinig zegt
![]()
Die leverbot en andere wormen, kun je die niet zien door een wormcheck op mest uit te laten voeren??
nee, in een mestonderzoek kan je zowieso niet de wormen zien die eventueel schade aanrichten, je ziet alleen de eitjes. Heel erg nuttig voor ontworming en weidebeleid, maar niet enorm nuttig voor diagnostiek op het individuele paard. Als je eitjes ziet, dan zijn ze er, maar als je ze niet ziet... dan zegt het helemaal niets.
Hele nuttige site hiervoor is: http://www.parasietenwijzer.nl
Kijk voor leverbot bij de koeien.
Grmbl heb ik net besloten naar een kliniek te gaan met het beest, is hij al een paar dagen een stuk beter! Hij is nu echt weer vrolijk, heeft zin om met me te spelen, zijn koker is ietsje minder dik en zijn benen ook! Maar zijn gedragsverandering is het nog het meest opvallend...
De info over leverbot bij koeien is niet aanklikbaar op parasietenwijzer.nl...
hoi marja,
cushing is ook zo'n ziekte die -net als lyme en leverbot- allerlei vage klachten veroorzaakt. Pas wanneer een paard het al enkele jaren heeft kunnen de typische symptomen zoals een krullende vacht en bulten boven de ogen zichtbaar worden maar dat hoeft helemaal niet. Zwakte in de spieren, lusteloosheid en terugkerende ontstekingen oa horen ook bij cushing.
Koeien kunnen overigens ook leverbot krijgen, fasinex is voor koeien en schapen (en wordt dus ook voor paarden gebruikt).
Don't make or teach assumptions
Gelukkig is de lusteloosheid nu weg!
Atli is echt opvallend vrolijk en actief! En hij loopt al de hele week gewoon weer regelmatig. Wel is zijn koker nog dik (maar dat is hij al twee jaar, en het is niet extreem nu) en zijn zijn benen af en aan wat dikker (maar ook niet meer zo heel erg), maar ik zie dus ineens wel degelijk vooruitgang en het houdt langer aan dan 1 of 2 dagen...
Ik ga het dus nog heel even aankijken...
Heb jij Atli wel eens laten testen op insuline resistentie? Ofwel gewoon het insulinegehalte na 12 uur vasten? IJslanders zijn gevoelige rassen voor dit soort aandoeningen en hij staat op een vette, bemeste wei geloof ik?
Enkele symptomen van insulineresistentie zijn namelijk:
- Ook zien we soms een verdikking rond de navel die zich bij de merrie uit in een kwab voor het uier en bij de ruinen (ook wel bij hengsten maar die hebben minder de neiging tot vervetten dan ruinen door hun hogere testosterongehalte) een gezwollen koker met soms ook een vetkwab voor de koker.
- onwilligheid om te werken
- vermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen en spierbevangenheid (denkend aan zijn gebrekkige bewegingspatroon)
Hier de hele link Marja (misschien herken je er iets van?)
http://www.nmlhealth.com/c,5740,,/In...sistentie.aspx
Onderaan in de tekst staat nog een verwijzing naar een pdf bestand. Ook interessant!
Dank voor de link Trea. Van de symptomen van insulineresistentie herken ik er echter verder geen. Ja hij heeft wat overgewicht, maar niet dramatisch en het valt te verklaren door de wei waar hij op staat. Geen vetophoping rond manenkam of staart, geen hoefgevangenheid, spiertrillingen...
Dus nee, dit is niet iets waar ik snel aan zou denken bij Atli...
Bladwijzers