Atli is nu al meer dan een jaar niet lekker.
De reguliere DA heeft er niet echt een zinnig antwoord op. Die wil zijn benen op de foto zetten, maar ik heb ernstige twijfels of het wel iets is dat je op foto's kunt vaststellen.
Willen jullie eens meedenken? Misschien is er wel iemand die ooit iets soortelijks bij de hand heeft gehad? Ik zie effe door de bomen het bos niet meer.
Vorig jaar rond deze tijd begon Atli vrij veel te struikelen. Osteopaat erbij, zat van alles vast, losgemaakt, daarna ging het even wat beter maar het werd ook weer slechter. In december samen gevallen, omdat hij zo hard struikelde dat hij zelf ook viel. Weer osteopaat erbij, zat weer van alles vast, weer losgemaakt maar dit keer gaf dat eigenlijk geen verbetering; pas na lange tijd (paar maanden) werd het struikelen minder.
Een paar maanden geleden (toen was het struikelen een heel stuk weg) begon hij soms onregelmatig te lopen in draf. Toen zag ik dat zijn koker echt enorm dik was. Die is al zo'n anderhalf jaar aan de dikke kant; ik heb er toen een DA bij gehaald, die heeft AB gegeven en toen werd het wel minder, maar helemaal dun is de koker nooit meer geworden. Overigens leek Atli daar toen geen last van te hebben.
Nu was de koker echter ineens wel héél erg dik en er kwam ook veel vieze zwarte smurrie uit. DA erbij (een andere), die heeft het schoongemaakt en AB gegeven. De zwelling werd minder; het onregelmatig lopen in draf niet.
Natuurgeneeskundige erbij, die constateerde dat Atli vocht in zijn benen vasthield, net boven de kogels. Dat zat toen in alle 4 de benen, maar achter erger. Tevens had hij wat oedeemvorming onder zijn borst/buik. Reinigingskuren gehad (groene leem), celzouten en Bach Bloesems. Hij is wel weer wat blijer in zijn vel komen te zitten, maar de dikke benen heeft hij nog steeds regelmatig. Met rijden/laten lopen wordt dit niet minder, eerder erger! En dat vind ik gek, vocht zou toch juist afgevoerd moeten worden met beweging?
Eind juni werd de koker ineens weer een stuk dikker, dus weer de DA erbij. Die heeft bloed afgenomen om te zien of er nog een ontstekingsreactie te zien was, maar dat was er niet. Hij zei dat je wel vaker ziet dat de koker bij wat oudere paarden (Atli is pas 15!!!!) dikker blijft, zeker na een ontsteking. Het lymfestysteem zou het vocht dan niet meer goed afvoeren en daar is niks aan te doen...
Ik heb nu een paar keer iemand anders op Atli laten rijden en dat vond hij wel leuk, hij werd daar in elk geval lekker enthousiast van. Maar hij draaft nog steeds niet zuiver en zijn benen blijven af en aan dik worden...
Iemand enig idee in welke richting dit te zoeken?
Ik vind het vooral zo vreemd dat de zwelling niet afneemt na het rijden, maar soms eerder juist toeneemt (of hetzelfde blijft)!
Bladwijzers