Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Concentratieproblemen

Concentratieproblemen

Even een korte vraag, maar wel iets waar ik écht mee zit:

Hoe gaan jullie om met verklaarbare concentratieproblemen van je paard? Bijvoorbeeld door hengstigheid, of door steekvliegen? Het paard doet niet wat je wil, of doet dat alleen op een veel hardere hulp dan je eigenlijk wilt geven?

Ik zit daar een beetje mee, omdat ik die hardere hulp niet eerlijk tegenover mijn paard vindt, dus ik zoek een andere oplossing....
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Concentratieproblemen

Als er dazen zijn, zorgen dat je paard er geen last van heeft: inspuiten met anti-dazenspul, of een deken omdoen. Als ik plotseling in en situatie kom waar veel dazen zitten (zoals laatst in het bos, toen ik vertrok was het regenachtig en waren er geen, later klaarde het op en stikte het er ineens van), dan geef ik geen hardere hulpen maar maak ik dat ik wegkom uit het bos.

Bij hengstigheid verwacht ik tóch de aandacht van mijn paard, dus ik vraag wel door tot ik een reactie krijg. Eén van mijn instructrices zei ooit eens: als ik zin heb in een lekkere vent en ik ben in het café, dan laat ik toch ook niet zomaar mijn broek zakken, ook al zou ik daar zin in hebben? Dat kun je leren beheersen. En dat kan een paard ook.
    Ik vond het wel een goeie.

Heb je een plan voor je met je paard aan de gang gaat? Weet je wat je wilt, heb jij een plaatje in je hoofd zodat hij kan volgen? Een goede leider heeft een plan en straalt dat uit. Je paard volgt je dan stukken 'beter' dan wanneer je zelf ook niet helemaal weet hoe of wat.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Nee, ik heb geen 'plan'. D.w.z. ik plan pas als ik weet in wat voor stemming mijn paard is. Dat werkt harstikke goed, behalve dan op die afgeleide momenten.

Helaas heb ik nog geen afdoende middel tegen dazen gevonden. En bij ons lijken die beesten wel overal te zitten, en niet alleen in 't bos.

Hengstigheid gaat gelukkig vanzelf weer over. Maarre... Marja? Betrap ik je nu op een antropomorfisme?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een beetje antropomorfisme kan soms geen kwaad, we zijn tenslotte allemaal zoogdieren met bepaalde basisbehoeften.

Een vliegendeken helpt zeker goed tegen dazen; als het hier te erg is met die krengen dan pak ik mijn paarden ook helemaal in.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Mijn paard mag vliegen wegjagen als hij dat nodig vindt. Maar ik heb niet veel ervaring met merries, dus over hengstigheid kan ik je niet veel vertellen.

wij hebben overigens niet zo veel last van dazen of vliegen. Ik denk dat wanneer het zo erg zou zijn, dat we haast niets kunnen doen, ik misschien niet zo veel van hem vraag op zo'n moment. En een goede vliegendeken aanschaffen.

Waar ik wel altijd consequent in ben, zijn de omgang en veiligheidsregels en normen. Hij mag mij bijvoorbeeld nooit pushen, omver lopen, schuren enz. enz. Hier ben ik wel heel strikt in.

Ja, dat schuren mag ik ook wel wat strikter in zijn. Pycasso begint altijd heel zachtjes, en dan vergeet ik nog wel eens dat het niet mag.

Maar vandaag had ik ookwat: Pycasso wordt altijd helemaal gek van dazen, en nu was er een paard mee op buitenrit, en dat vond hij zo leuk dat ie zich haast niets meer van die dazen aantrok..

Ja, natuurlijk wat schudden met zijn hoofd, en zwiepen met zijn staart, maar verder helemaal niets...

Zal ik 'm volgende keer als ie vervelend van die dazen wordt, dan toch wat harder aanpakken? Als hij het met een gezelschapspaard kan, dan moet ie dat met mij toch ook kunnen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou gewoon zorgen dat hij niet zoveel last van die dazen heeft, dat is wel zo paardvriendelijk.
    Dus: op zoek naar een goed werkend middel (die zijn er wel, zie bv. http://www.equifriend.be voor het middel Equitase), en/of koop een vliegendeken!

Oké, ik heb een staaltje aangevraagd, nou maar hopen dat dit wél werkt.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Heb het ooit geprobeerd,werkte niet, tot nu toe vindt ik een vliegendeken de beste investering, en Atex dazenspray.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Friese Tinkerfjord

Zal ik 'm volgende keer als ie vervelend van die dazen wordt, dan toch wat harder aanpakken? Als hij het met een gezelschapspaard kan, dan moet ie dat met mij toch ook kunnen?
    Ik zou eerder creatiever worden dan harder. Veel variatie. Maar in eerste instantie vooral proberen die vervelende beesten tegen te gaan. Bremsen bremsen werkt hier vrij goed. Een vliegen dekentje. Een ander tijdstip. Er is nog al wat te verzinnen voor ik naar het stadium 'harder' zou gaan. Maar wellicht bedoel jij met harder helemaal niet harder , alleen kan ik dat vanaf hier niet lezen.

Veel succes in ieder geval!

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Heb het ooit geprobeerd,werkte niet, tot nu toe vindt ik een vliegendeken de beste investering, en Atex dazenspray.
    Hé wat gek, hier werkt het juist wél goed, mits je er voldoende van gebruikt want anders komen de dazen gewoop op het stukje vacht zitten wat je niet behandeld hebt.
    Het enige nadeel vind ik dat het wat lastig te sprayen is: doordat het olie-achtig is gaat het spuitgaatje snel dichtzitten. Ik breng het dan ook meestal met mijn handen aan.

Nou, dat hard is niet zo heel erg hard hoor.

Pyco moet nog leren om op hele lichte hulpen te reageren, dat gaat best goed, behalve als er dazen in de buurt zijn. Dan heeft ie 'normale' hulpen nodig om hetzelfde effect te bereiken.

Net als met andere dingen waardoor hij zijn concentratie verliest, paarden, kalfjes, enge tractoren. Vandaar dat ik me afvraag hoe we daar 't beste op kunnen reageren. Hij 'moet' wel luisteren, maar het is ook wel begrijpelijk dat ie even niet oplet.

Hoog gras vind ie ook een goeie afleiding.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

In die gevallen kan je i.p.v. meer druk gebruiken, misschien veel verschillende dingen achter elkaar doen, creatief zijn, zodat hij wel op je MOET letten. I.p.v. harder worden (ook al is dat niet zo hard). En een effectieve fase vier vind ik niet verkeerd hoor. Ik merk alleen wel, dat wanneer het respect en vertrouwen groeit, het bijna niet meer nodig is. Het moet alleen wel eerlijk zijn en ik vind voor mijzelf dat ik ook eerst andere dingen geprobeert moet hebben. Dus creatief zijn!
    Tenzij natuurlijk weer de veiligheid enzo in het geding komen, dan moet je gewoon handelen.

Ik weet niet of je wat van Chris Irwin gezien hebt, maar wat ik wel eens doe, als mijn paard erg afgeleid is buiten en bijv. zijn hoofd afwend, en daarmee zijn schouder naar mij toe brengt, dan kriebel, of druk ik op de plek waar normaal de singel zit (even uitproberen waar het precies bij jouw paard zit). Hij brengt dan automatisch zijn hoofd weer mijn kant op, waardoor zijn schouder weer van me af gaat en zijn hoofd wat lager komt, waardoor de endorfines weer gaan stromen. Als ik dat een paar keer achter elkaar heb moeten doen, dan is hij er meestal wel weer bij.

Echter heb ik nooit echt les van Irwin gehad en heb ik wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt zegmaar. Ik heb ook alleen maar de eerste dvd van hem en heb hem een paar keer op de NH dag gezien. Hij komt dit jaar ook geloof ik. Dat is best interessant. Verder kan je er wel het een en ander over lezen op het forum

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik vind dat er wel een belangrijk verschil zit tussen zich niet kunnen concentreren omdat zijn fysieke integriteit bedreigd wordt (stekende insecten) of doordat hij afgeleid wordt door de omgeving (andere paarden, verkeer, enz.). In het eerste geval zou ik echt proberen te voorkomen dat hij last heeft van die steekbeesten en geen 'trucjes' uithalen om zijn concentratie voor je te winnen.
    In het tweede geval is creatiever zijn (zodat je zijn hersens bezig houdt), zoals Sarah ook al aangeeft, vaak een betere oplossing dan een hardere hulp geven.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten