Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Wat moet ik nu doen?

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Wat moet ik nu doen?

Heey allemaal,

Ik zit eigenlijk met nogal wat frustraties...

Ik heb 6 jaar lang met bit gereden en de laatste tijd begon het echt heel goed te lukken.
    Maar toch voelde ik met altijd schuldig en daarom ben ik gaan zoeken en heb ik iemand gevonden die bitloos reed en aan parelli
    deed en die een half-pension zocht. Ik was helemaal in de wolken dat ik nu gewoon bitloos kon gaan rijden.

In het begin ging het al niet goed maar ik dacht dat het gewoon heel veel werk vroeg om goed bitloos te kunnen rijden.
    Maar gipsy trekt zich niks van mij aan als ik op hem zit...Dan rijden we met touwhalster en in stap lukt alles goed,maar als we op draf gaan dan beginnen de problemen,hij gooit zijn hoofd naar omhoog , en loopt gewoon door. hij gaat dan super snel en ik kan hem niet tegenhouden.
    Als ik probeer zijn hoofd naar omlaag te doen of om met mijn benen te sturen dan gaat hij nog sneller. Hij negeert gewoon alles wat ik doe.
    Aan de hand luistert hij perfect ik heb hem al een paar trucjes geleerd hij volgt mij overal en we doen heel veel gorndwerk. Mijn beeld over bitloos rijden is echt niet leuk meer en ik zie er elke keer tegen op om te rijden terwijl ik daar vroeger naar uit keek. Kunnen jullie mij alsjebieft zeggen wat ik fout doe of tips geven? Ik ben echt ten einde raad en ik wil niet terug met bit gaan rijden omdat ik weet dat het zoveel mensen wel lukt.

groetjes,
    fien
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Wat moet ik nu doen?

Draait hij op lichte hulpen in als je dit vraagt op de grond, dit is nml je basis en erg belangrijk.

Je kunt er voor kiezen om dit in fases te vragen, dus eerste fase is bv teugel optillen luisterd hij niet een ophouding aan de teugel en luisterd hij dan nog niet dan indraaien.( hoofd naar je knie pas loslaten wanneer hij ontspant) Je oefent dit eerst in de bak, eerst in de stap dan de draf pas als dit er goed inzit zou ik naar buiten gaan met hem.

Als er geen fysiekprobleem is en je bent echt consequent dan zou het zo moeten lukken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Draait hij op lichte hulpen in als je dit vraagt op de grond, dit is nml je basis en erg belangrijk.

Je kunt er voor kiezen om dit in fases te vragen, dus eerste fase is bv teugel optillen luisterd hij niet een ophouding aan de teugel en luisterd hij dan nog niet dan indraaien.( hoofd naar je knie pas loslaten wanneer hij ontspant) Je oefent dit eerst in de bak, eerst in de stap dan de draf pas als dit er goed inzit zou ik naar buiten gaan met hem.

Als er geen fysiekprobleem is en je bent echt consequent dan zou het zo moeten lukken.

bendankt voor de tips !!! Maar zou je mischien ook weten wat ik eraan kan doen dat hij zijn hoofd dan zo in d elucht smijt?

Actief Forumlid gemmvm's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2006
    Leeftijd
    42

Je kunt wanneer nodig ook met de stick zijn hoofd drijven in de richting waar je graag naar toe wilt.
    Als hij niet op je teugelhulp reageerd bijv kun je de stick als extra gebruiken.

maar vooral eerst op de grond (aande hand) heel goed oefenen , veel wendingen en daarna in stap rijdend alleen maar wendingen maken, veel halthouden en achteruit, gebruik dan ook al af en toe de stick zodat hij ook leert daarop te reageren.

Ik rijd bijv nu grotendeels met alleen een string om zijn nek en heb dan de stick bij me als ondersteuning wanneer hij dan tegen de druk ingaat.
    Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
    www.p-aard.nl

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Gooit ie z'n hoofd niet inde lucht als je grondwerk doet?misschien heeft ie last van z'n rug als je erop zit? Succes!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door gemmvm
    Je kunt wanneer nodig ook met de stick zijn hoofd drijven in de richting waar je graag naar toe wilt.
    Als hij niet op je teugelhulp reageerd bijv kun je de stick als extra gebruiken.

maar vooral eerst op de grond (aande hand) heel goed oefenen , veel wendingen en daarna in stap rijdend alleen maar wendingen maken, veel halthouden en achteruit, gebruik dan ook al af en toe de stick zodat hij ook leert daarop te reageren.

Ik rijd bijv nu grotendeels met alleen een string om zijn nek en heb dan de stick bij me als ondersteuning wanneer hij dan tegen de druk ingaat.
    ja inderdaad daar had ik nog nietover nagedacht !!! in stap heb ik al veel geoefend en doet hij alles : draaien,plooien,stoppen ,achteruitgaan.
    maar ik heb hem in draf eigenlijk totaal niet onder controle dus moet ik mischien inderdaad gewoon eerst overgangen vragen bedankt

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ilian
    Gooit ie z'n hoofd niet inde lucht als je grondwerk doet?misschien heeft ie last van z'n rug als je erop zit? Succes!

Dat dacht ik ook in het begin maar bij zijn eigenaaresse doet hij het niet. Zij kan mij ook niet zeggen wat ik fout doe...

en ik ben bang als hij zo met zijn hoofd in de lucht bljift dat ik hem nooit onder controle krijg.
    Gipsy haat draven want in galop en stap strekt hij zijn nek heel laag naar beneden als hij lange teugel krijgt.
    Ik zal wel iets fout doen alleen is het vinden wat

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Inderdaad, en vooral wijken voor druk oefenen. En belangrijk; eerst vanaf de grond!
    Hij volgt je zo te lezen wel goed, dus het grondwerk op zich lijkt me het probleem niet, alleen het wijken voor druk, in dit geval op een halster. Dat kun je ook oefenen met je hand of met een stick, en dan steady pressure zoals in porcupine game. Lateral flexion oefenen vanaf de grond, ook zijn hoofd naar beneden oefenen, met druk van het halster.
    Ook in draf vanaf de grond kun je dat oefenen, en als dat goed gaat en hij begrijpt het idee, dan zou je een goede basis moeten hebben voor het bitloos rijden!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als ik eerlijk ben vindt ik dat erg vreemd dat hij zo,n hekel heeft aan draven, heeft er wel eens iemand naar zijn lijf gekeken, klinkt alsof hij evt pijn in zijn lijf heeft. Een ostheopaath hem een keer laten behandelen kan erg fijn zijn.

Doe je ook wel eens oefeningen om zijn achterhand te versterken, dus klassieke dressuuroefeningen, het klinkt alsof hij liever stuwt met zijn achterbenen dan draagt (deed/doet mijn paard ook en bleek behoorlijke rugproblemen te hebben).
    Ik heb eerlijk gezegd zelf ook door de verkeerde dingen te doen ondertussen wel geleerd dat ontwkijkend gedrag van paarden op wat voor manier dan ook heel vaak niet zoveel te maken hebben met ongehoorzaamheid maar vaak ook te maken kan hebben met pijn. Maar goed dat is mijn mening.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2009

[quote="whoopie"]Als ik eerlijk ben vindt ik dat erg vreemd dat hij zo,n hekel heeft aan draven, heeft er wel eens iemand naar zijn lijf gekeken, k]

het kan hoor wat je zegt !!! Ik zou heel graag eens een ostheopaat laten komen maar zijn eigenaaresse wilt niet, ze zegt dat
    er niets scheelt met haar paard ...Maar ik had voor hem nog nooit een paard zo raar zien draven. Zal nog maar eens proberen om haar te overtuigen.

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Inderdaad, en vooral wijken voor druk oefenen. En belangrijk; eerst vanaf de grond!
    Hij volgt je zo te lezen wel goed, dus het grondwerk op zich lijkt me het probleem niet, alleen het wijken voor druk, in dit geval op een halster. Dat kun je ook oefenen met je hand of met een stick, en dan steady pressure zoals in porcupine game. Lateral flexion oefenen vanaf de grond, ook zijn hoofd naar beneden oefenen, met druk van het halster.
    Ook in draf vanaf de grond kun je dat oefenen, en als dat goed gaat en hij begrijpt het idee, dan zou je een goede basis moeten hebben voor het bitloos rijden!

bedankt ik ga beginnen met al de tips...als ik na een tijdje geen verbetering zie dan zal ik zijn eigenaaresse dit forum is laten zien...
    mischien wilt ze dan toch eens een ostheopaat laten komen.

maar eerst maar een beetje aan mezelf werken

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik ga mee met wat alle andere schreven.

ALs uiteindelijk blijkt dat echt niks met het paard mis is. En bij de eigenaares doet ie het niet zou het kunnen zijn dat jij met te veel spanning in je lijf zit. Als jij je opspant dan voelt je paard dat en kan die spanning over zijn rug uitwerking hebben op zijn hoofd en nek. Als gevolg hiervan kan het zijn dat je paard idd sneller begint te lopen om van die spanning af te raken.
    Enkele tips zijn:
    Er op letten dat je blijft ademen een goede manier om dit te doen is een liedje of melodie neuriën in het tempo dat JIJ wil dat er gedraafd wordt.
    Draaft je paard te snel ga dan zeker lichtrijden maar ga niet op en neer met dezelfde snelheid dan je paard maar probeer de beweging trager te doen. Zo maak je dat je paard jou volgt.
    Laat al je spieren los, laat je hele lijf zoals een rolluik naar beneden gaan, en laat de spanning langs je voeten je lichaam verlaten.

Ik denk niet dat je de schuld van jullie problemen moet zoeken in het bitloos rijden.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Ik ga mee met wat alle andere schreven.

ALs uiteindelijk blijkt dat echt niks met het paard mis is. En bij de eigenaares doet ie het niet zou het kunnen zijn dat jij met te veel spanning in je lijf zit. Als jij je opspant dan voelt je paard dat en kan die spanning over zijn rug uitwerking hebben op zijn hoofd en nek. Als gevolg hiervan kan het zijn dat je paard idd sneller begint te lopen om van die spanning af te raken.
    Enkele tips zijn:
    Er op letten dat je blijft ademen een goede manier om dit te doen is een liedje of melodie neuriën in het tempo dat JIJ wil dat er gedraafd wordt.
    Draaft je paard te snel ga dan zeker lichtrijden maar ga niet op en neer met dezelfde snelheid dan je paard maar probeer de beweging trager te doen. Zo maak je dat je paard jou volgt.
    Laat al je spieren los, laat je hele lijf zoals een rolluik naar beneden gaan, en laat de spanning langs je voeten je lichaam verlaten.

Ik denk niet dat je de schuld van jullie problemen moet zoeken in het bitloos rijden.

oke bedankt dat ga ik zeker proberne !!! Dat zou heel goed kunnen

Bladwijzers

Forum Rechten