Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Gaskoliek?

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Gaskoliek?

Hoi!

Ik heb gemerkt dat Aliyana last heeft van haar buik/darmen.. Al een paar keer stond ik op het punt om de DA te bellen omdat ze heel raar begon te ademen en begon te rollen waar ze stond- geen goed teken, dus. De eerste keer dat ik dat zag liet ze echter een -tja, een enorme boer zullen we maar zeggen en toen leek het direct veel beter te gaan.. De laatste keer dat ik het gebeurde ging ze even later mesten en leek de rust in haar buik/darmen ook weergekeerd.. Maar ik ben er toch niet gerust op

Overdag gaat Aliyana op de wei en 's avonds gaat ze binnen (d.w.z. in de paddock) met stro en hooi.
    Ook Gazeerah heeft vroeger al eens last gehad van winderigheid etc., maar nu lijkt ze daar geen last meer van te hebben..
    Het enige verschil met Aliyana is dat zij overdag een graaskorf om heeft.

Zou er iemand weten hoe dit komt? En nog belangrijker: Of je er iets aan kunt doen..?

Alvast bedankt voor de hulp!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Re: Gaskoliek?

Hoi,

Of het bij jou paardje om gaskoliek gaat durf ik zo niet te zeggen. Ik weet wel dat paarden bij een abrupte overgang van hooi naar veel en jong gras gaskoliek kunnen krijgen. Hoewel Ibran vorig jaar ook gaskoliek heeft gehad en dit was reeds een maand na het grazen op te bouwen. Dit jaar ben ik dus nog voorzichtiger geweest. En beginnen met een half uurtje en na 5 dagen een uurtje, na nog eens vijf dagen 2 uurtjes en zo tot we aan een hele dag kwamen.
    Bij Ibran kwam het heel plots op en ging hij enorm zweten en stond te zwijmelen.

Sommige paarden blijken hier gewoon ook veel gevoeliger voor te zijn dan anderen.

De DA vertelde me dat het te maken heeft met de vertering van gras. Dit gaat veel harder gisten in de maag en produceert dus meer gas, bijgevolg kan een paard dus gaskoliek krijgen. (of zoiets ) Het gas blokkeert dan de doorgang.

Misschien toch eens de DA bellen als je ongerust bent, vragen kan nooit kwaad, toch?

Groetjes en veel succes
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Herken het deels wel, Whoopie kan ook zo reageren op gras, dikke opgezette buik, vieze stinkende scheten, als ze heeft gemest voelt het vaak beter, gevoelig zijn bij aanraking achter op de buik kan er ook bijhoren, Whoopie heeft vorig jaar ook een keer gaskoliek gehad, toen ging ze vaak liggen rollen wou niet goed lopen en sloeg naar haar buik alsof er vliegen zaten.
    Bij Whoopie is het vooral de grasinname reduseren, mischien kun je eens proberen of het effect heeft wanneer je haar ook een graasmasker aan doet??
    Verder kun je eens gaan kijken wanneer ze vooral last heeft van die buik, bv s,ochtends ook, welk tijdstip welke weersomstandigheden, dat soort dingen.

Succes,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Wat wel helpt is om je paard bij klachten een kwartier te laten draven, gewoon los in de wei of paddock. Dat kan helpen om de gas uitstoot (=winderigheid) te bevorderen. Je hoort vanzelf of er wind vrijkomt of ziet het aan de hoog gedragen staart. Als het paard daarna nog klachten heeft bel ik altijd de dierenarts. Sommige paarden zijn er gevoelig voor. Hoe je dit met voeren kunt voorkomen/verminderen weet ik niet. Succes!

Bladwijzers

Forum Rechten