Ok niet pushen dus... nu het programma zo verandert vraag ik me nog meer af dan eerst...(positief bedoeld overigens!)
Is het eigenlijk zo, dat wanneer je echt handig bent in parelli dat je dan beter je paard dingen at liberty kunt leren dan online? Je kunt dan namelijk niet pushen, maar de meeste dingen doe je toch online omdat je toch een beetje moet kunnen pushen, zoals bij het aanleren van nieuwe dingen (denk aan trailerladen, xtreme friendly, etc)
In het level2 pakket staat dat je alles zo goed online moet oefenen dat je paard het daarna gemakkelijk at liberty kan; ik denk dat ze dat voornamelijk zo aanleren (bij de mensen) omdat je dan zeker weet dat je paard de patronen kent en de mensen zich heel goed bewust worden of hun lichaamstaal online wel hetzelfde blijft als liberty, maar er komt een keer een moment dat je paard gaat testen of hij er ook onderuit kan komen en dan bedoel ik in een LB mode. Dan kun je de catching game gebruiken. Op de savvy-site staat een filmpje waar linda liberty doet met een paard van een cursist, en zij gaat direct liberty met dat paard. Ze vertelt dat wanneer ze het paard loslaat, ze eerst friendly doet, daarna altijd eerst driving game en als het paard dan weg zou lopen, catching game en vervolgens circling... zo staat het dus niet in de level2 dvd's verteld, hoe zien jullie het en hoe doen jullie het? Vooral ben ik benieuwd naar de mensen die al veel langer met parelli bezig zijn en nu een soort van 'nieuwe start' zijn gaan maken.
Pat vertelt op de catching game-dvd dat je gebruik maakt van 'honing' en 'azijn', en liefst in de verhouding 80%/20%. Dit is dan op alles van toepassing (oefeningen en horsenalities) je zorgt dat je paard het voor het grootste gedeelte superleuk vindt wat je van hem wilt en je kunt een klein beetje druk gebruiken om hem iets bij te brengen, zo? Dus 80% niet-pushen en 20% pushen? 80%beloning en 20% vragen, 80% consistency en 20% variety, etc etc.
Als je de filmpjes bekijkt waar pat bezig is, zie je dat hij wel veel pusht (en daardoor veel sneller veel meer 'klaarkrijgt'?) Ik ben een carrot-persoonen mij valt dat dus extra op... Linda is vaak veel zachter en gaat langzamer en is daardoor een duidelijker voorbeeld van wat de bedoeling is, voor mij in ieder geval. In mijn geval, met een RBI paard ben ik dus ook geneigd om minder te vragen en minder te pushen om te voorkomen dat hij in zichzelf keert, maar het is wel goed om de grens op te zoeken zodat je die kunt verleggen, voor je paard en voor jezelf.
Een beetje een warrig verhaal misschien, maar hoe doen jullie het en hoe denken jullie erover?
Bladwijzers