Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 65

Topic: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    met dat laatste wat je schrijft ben ik het trouwens niet eens. Ze geven namelijk wel hun fouten toe.
    Maar ik schrijf toch nergens dat ze hun fouten niet toegeven?

Persoonlijk vind ik ze hartstikke sterk in fouten toegeven, voortschrijdend inzicht en aanpassingen binnen het programma

Ik constateer alléén, dat vroegâh niet *álle* informatie voor iedereen beschikbaar was...
    En dat dát tegenwoordig - in aangepaste vorm (voortschrijdend inzicht ) - nog steeds geldt . [size=99px](Doelend op de Gold- en Silvermemberships hiërarchie)[/size]
    Nee, dat schrijf je niet, maar juist omdat ze zo sterk zijn in fouten toegeven en dit duidelijk als een fout toegegeven hebben, voelt het voor mij een beetje als oude koeien uit de sloot halen
    Alle informatie is nu ook niet voor iedereen beschikbaar, je moet er nog steeds je savvy membership voor betalen. Ik vind betalen voor info geen probleem en ik vind meer betalen voor uitgebreidere info ook geen probleem, dat heeft naar mijn mening niets te maken met sektes, maar meer met een kapitalistische systeem
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Roos: Hi, my name is Roos, and I am an addict.

Group: Welcome Roos.

Groupleader: Roos, will please tell us about your addiction?

Roos: I have always been addicted to never-ending-self-improvement. I have always been addicted to horses. After years of heavy depression and feeling totally misunderstood I finally found the very best solution.

Group: please please tell us, how did you do that. Please share!

Roos: I became a member of the wiggling rope family, called Parelli. I know live in an eclosed environement, far away from the real word, somewhere in the middle of France, where I am only surrounded by people who have the same addiction as I have. I can spend all day talking about it and totally soaking in my addiction and I HAVE NEVER BEEN HAPPIER IN MY LIFE.

Group: clap, clap, clap, clap, clap.

Groupleader: please tell us how you did it.

Roos: go to http://www.parelli.com
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik ben ook blij als sekte-lid hoor
    Waarom zou je je daaraan willen onttrekken?

Ik voel me soms ook ongeloofelijk sekte-achtig, maar dat komt volgens mij meer door m'n omgeving. Als ik nu rond kijk, denk ik: parelli is echt geweldig en daar krijg ik elke dag bevestiging van .
    Zou ik op een stal staan met allemaal fanatieke clickeraars, super goede, vriendelijke klassieke ruiters, die geweldig lange lijnen grondwerk zouden kunnen en iedereen heeft een huizehoog EF etc etc, zou ik er anders tegenover staan, denk ik.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik vind betalen voor info geen probleem en ik vind meer betalen voor uitgebreidere info ook geen probleem, dat heeft naar mijn mening niets te maken met sektes, maar meer met een kapitalistische systeem
    Méér betalen voor méér info is gewoon economie (en vind ik terecht, laat dat duidelijk zijn)
    Maar je kan jaren discusiëren, over het daaraan vastgekoppelde waarderingssysteem van PNH voor mensen die méér betalen.
    In PNH-folders wordt bijvoorbeeld nooit gesproken over "draagkrachtige" studenten , maar over "dedicated"-studenten. Terwijl 9 van de 10 keer het woord "dedicated" net zo goed vervangen kan worden door ( financieel) "draagkrachtig". En zo zijn er veel meer voorbeeldjes aan te wijzen, van het creëren van een soort hiërachie onder PNH-studenten...

Maar goed, deze uitleg is alleen bedoeld om aan te geven, dat ik er net zo over denk als jij wat betreft gewoon betalen voor info .
    Maar dat ik ( qua taalgebruik in de PNH-media) regelmatig een toonzetting zie, die een bepaalde (discutabele) richting uitwijst. De discussie zélf wil ik nu absoluut *niet* aangaan . (het is morgen weer zomer!)( Doen wel weer eens in de pizzeria )
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Roos: Hi, my name is Roos, and I am an addict.
    zeg nou zelf: coming out voelt toch zóóó veel beter???

Wat dat betreft woon jij in de Parelli-slijterij
    Wij (not-so-"dedicated"-students ) moeten er gewoon wat méér moeite voor doen

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

jaah, pizza

ben het helemaal met je eens, trouwens. het taalgebruik is inderdaad af en toe

Ik schuif het altijd af op: dat is nou eenmaal amerikaans vraag me af wat de amerikanen ervan vinden Op de een of andere manier doet dr. phil me ook zo enorm denken aan Pat

woonde ik ook maar in zo'n parelli-slijterij lijkt me heerlijk. gewoon vrij zijn om lekker addict te zijn, zonder daar raar op aangekeken te worden

Aangemeld
    Apr 2005

Ik schuif het altijd af op: dat is nou eenmaal amerikaans vraag me af wat de amerikanen ervan vinden Op de een of andere manier doet dr. phil me ook zo enorm denken aan Pat
    Komt ook uit dezelfde hoek!!!
    Zowel dr. Phil, Oprah en Pat werken met methodieken uit NLP.
    "Empowerment" ( en daar draait PNH in feite om; het paard is daarbij slechts een metafoor),
    heeft heel veel te maken met HOE je denkt en welke woorden je ( in dat denkproces) gebruikt.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik heb de laatste dagen vaak nagedacht over hoe of waar mijn gevoel van sekte bij Parelli vandaan komt. Anders dan jullie mondige en schrijfwatervallen kan ik het misschien allemaal niet zo goed uitleggen maar ik doe mijn best

Ik merk dat ik vaak een afkeer krijg van een groep als ik merk dat de woorden of daden die ze gebruiken als ontegensprekelijk en altijd ingedekt worden. Als ik bv las dat "Pat spreekt met de woorden uit de mond van het paard "en dat alle Parelli fanatieken dat als waarheid aannemen dan is er ergens iets in mij dat stijgert. Gewoon omdat ik er bij blijf dat nog er nog nooit een paard gesproken heeft en dat het paard altijd geheimen voor ons zal blijven hebben. Ik vind horselality een aanvulling op zo veel andere manieren om een paard te bekijken. Ik vind bv de paardentype van Eric Laarakker (die het dan weer uit de chineese geneeskunde haalt) heel fijn.

Er zijn zoveel mensen met ideeën, opvattingen, onderzoeken, methodes,...met en over paarden die voor mij even waardevol zijn als die van Pat. Als iemand te lang vast zit in een wereld (lees dus hier Parelli) dat het kan gebeuren dat die zich afsluit voor alle andere waardevolle ontdekkingen van ander mensen. Voor mij voelt dat heel beangstigend en eng aan.

Ik merk ook vaak bij Parelli dat er zaken aan bod komen die ook elders geplukt zijn en gewoon een ander naamkaartje opgeplakt krijgen (zonder de oorspronkelijke bron te vermelden). Er wordt een wereld gecreëert die mij op dat moment angst inboezemt omdat ze zo alles omvattend is. Ik weet dat sommige mij niet gaan begrijpen maar ik heb soms dat zelfde overklaarbare gevoel bij godsdienststrekkingen Bij het rijden zelf nu met de fluidity, het paard niet hinderen, het lichaam loslaten,..... Ik hoor net Sally Swift, Mary Walness, Joni Bentley,... Het is niets nieuws. Het verschil zit hem in het aanbieden van een pakket waar gewoon alles uit de paardenwereld ingestoken wordt onder de noemer Parelli. Het is niet Parelli die alles heeft uitgevonden, daar blijf ik bij. De paketten doen me dan weer denken aan Synthology. Je moet blijven kopen, investeren en uiteindelijk zijn het een select (rijke) groep mensen die van alles mogen mee genieten.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik misschien wel een tikkeltje jaloers ben op mensen die zo ergens in op kunnen gaan en geloven. Het moet zo verdomd gemakkelijk zijn ergens helemaal te kunnen voor gaan. Ik zal blijkaar nooit een believer worden niet in Parelli niet in iets anders. Ik ben en blijf te kristisch.

Nogmaals ik vind Parelli heel waardevol en heb er veel van geleerd en ik wil nog steeds bijleren maar niet echt into.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ik snap wat je wilt zeggen Mieke en op de inhoudelijke vraag of parelli wel of geen sekte is, gut ieder zijn ding en zolang ik vrij ben om te experimenteren vind ik parelli erg waardevol.

Wat ik wel opmerk is dat (voor mezelf sprekend) ik niet een beetje van het een en een beetje van het ander kan doen. Het kan wel maar ik merk dan in geen van alle richtingen ECHTE vooruitgang noch dat ik ECHT begrepen heb wat het me zou kunnen leren.

Voor ontwikkeling, begrijpend vermogen en verwerken van informatie is het (voor mij) dus belangrijk dat ik me ergens helemaal instort voor een bepaalde periode....maakt dat me blind voor andere dingen? op dat moment waarschijnlijk even wel. Als ik het (voor dat moment op mijn niveau) begrepen heb kan ik weer om me heen kijken.

Zo heb ik toch al meerdere dingen naast parelli geprobeert zoals: Voest, Hempfling, Irwin, de clicker (ik zeg hier niet clickertraining ), nevzorov, AR en dus Parelli.

Ik voel dat parelli door alles heen de rode draad is omdat het voor mij verre weg de meest effectieve is geweest en ik me er het langst in verdiept heb en het me dus het meest eigen heb gemaakt.
    AR vind ik ook echt geweldig en valt goed te combineren met parelli. Nevzorov daarentegen past er helemaal niet in AND al weer meer en ook daar heb ik zeer nuttige dingen geleerd.

Wat ook meespeelt is dat veel van de hierboven genoemde stromingen minder progressief zijn dan parelli en dus hetzelfde materiaal blijven aanbieden waarvan ik al niet zeer onder de indruk was als zijnde student die probeert te begrijpen hoe de meester probeert uit te leggen hoe je briljante dingen kan bereiken met een paard. Parelli is voor heel veel mensen een makkelijke opening die maar weinig meesters kunnen bieden.

Een observatie is ook (persoonlijke observatie en dus mening ) dat veel mensen die van alles iets weten ook vanalles iets kunnen met hun paard en daardoor van alles dus ook net niks.
    Als dat voor diegene fijn werkt dan is dat prima, ik wil graag echt goed zijn met paarden en had me zo bedacht dat een focus dan handig is, in alles wat ik doe!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Ik sluit me helemaal bij hierboven aan. Ofwel alles of niks. Persoonlijk ben ik nu zo'n klein jaartje bezig met Parelli en tot nu toe boek ik hier het meeste resultaat mee. Ik heb rondgeneusd in NH-land en vanalles geprobeerd, maar zoals reeds gezegd, vind ik die focus op 1 ding echt wel belangrijk.
    Niet alleen om het duidelijk te houden voor mezelf, maar ook voor mijn paardjes. Ik blijf lezen en verdiepen in alles wat met NH te maken heeft, maar hou me voorlopig wel bij 1 methode. Kwestie van het simpel te houden

Zelfs binnen verschillende stromingen lees je vaak, hetzij wat anders geformuleerd, hetzelfde. Parelli heeft het gewoon heel in een heel duidelijk en handige verpakking gegoten.
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ben het echt compleet met Anna eens Eigenlijk weinig aan te vullen.

Ik weet niet hoelang iedereen al met nh bezig is, maar dat is voor mij nu toch wel zo'n tien jaartjes. Ik ben begonnen met monty, hempfling en emiel, toen het nog allemaal heel klein was. Van parelli had nog nooit iemand gehoord. Parelli is de enige die mij en mijn paard uiteindelijk op een ander pad heeft weten te brengen en dat nog steeds doet.
    In het begin lijken veel methodes anders te zijn, omdat je alleen de oppervlakkige details ziet. Hoe verder je komt, blijkt opeens alles ongeveer hetzelfde te zijn. Het enige wat verschilt is de diepgang.
    Parelli heeft én de meeste diepgang/uitgebreidheid én ze hebben didactisch voor mij het beste systeem. Daarom kies ik voor parelli. Met aanvulling waar het aangevuld kan worden (AR bijv.). Ik lees al het ander nh wel, maar probeer het allemaal niet meer zomaar uit op m'n paard en meestal zit het óf al in parelli verwerkt óf werkt het tegengesteld. Ik kan me bijv. compleet vinden in het boek van hempfling, maar begrijp het eigenlijk pas sinds ik het zo doe via parelli . Als ik "natuurlijk paardrijden" nu lees, is het eigenlijk allemaal heel logisch. kan me niet eens meer voorstellen dat ik het eerst zo'n bijzonder boek vond

verder zie ik heel veel mensen nh doen en ben ik eigenlijk niet zo heel vaak onder de indruk. De meesten doen inderdaad van alles wat en meestal is dat dan net niks. En dan bedoel ik niet de oefeningen die mensen laten zien, maar de manier waarop dat bereikt wordt en vooral de manier waarop eventuele problemen opgelost worden. Dan vallen zo veel mensen opeens door de mand

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ben het ook eens met Anna. Zou het niet beter kunnen verwoorden..

Even OT: Wat is AR en AND?
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

AR = academische rijkunst

AND = art of natural dressage
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ben het ook helemaal eens met anna!
    Tot hiertoe heeft het parelli systeem mij het verst gebracht, omdat de informatie gewoon zo duidelijk is, het maakt voor mij niet uit waar het van komt, maar wel HOE het gebracht wordt. Als je andere stromingen gaat bekijken zie je dat ze allemaal op hetzelfde uitkomen en dat de basis nagenoeg hetzelfde is. Maar parelli legt het gewoon allemaal super duidelijk uit. En so what als dat je betaalt voor wat je krijgt? Voor mij maakt de waardering van parelli echt niets uit, WEL dat ik met m'n paard vooruit kan, dat ik haar kan leren begrijpen, en het voor haar boeiend en luchtig hou. Soms zijn dingen nu zo vanzelfsprekend voor mij dat ik er nauwelijks nog aandacht aan schenk, maar als ik terug kijk hoever ik nu sta en waar ik 5 jaar geleden stond ben ik héél erg dankbaar dat ik geïnvesteerd heb.

Het is inderdaad allemaal héél erg commercieel, maar so what? What you pay is what you get... In het normal wereldje is het toch ook zo... Ik kende vroeger, lang voor ik gehoord had van parelli ook mensen die niet wensten hun geld te steken in deftige lessen, ondanks dat ze dat eigenlijk toch goed konden gebruiken voor hun paard, en die bleven ook steken op hun manegeniveau... geen probleem als ze daar gelukkig mee zijn. Maar dan vond ik het niet correct dat ze vol jaloezie en afgunst spraken over de mensen die er wel wilden voor gaan... en helaas, dat zie je nog véél te vaak in het paardenwereldje...

@Mieke: Het vast niet helemaal onwaar wat je schrijft... Maar dat eerste, uit de mond van het paard, dat is een misverstand, Anna gebruikte een engelstalige uitdrukking 'straight from the horse's mouth', en dat wil zeggen 'rechtstreeks bij de bron' en daarmee bedoelde ze (denk ik toch hé Anna) niet het paard, maar Pat Parelli. Dus rechtstreeks de info van Pat Parelli. Hij is dus 'the horse' in het gezegde, verwarrend dat het een gezegde is met een horse er in, er was geen misverstand geweest als het 'straight from the dog's mouth' was geweest, maar uit een hondenmond is niet zoveel info te halen, en uit een paardenmond, zoals we weten, wel. Rechtstreeks van Pat Parelli, en niet via een omweg her-door-verteld door de dames van Equiplay (die wel goed werk verrichten door naar het nederlands te vertalen natuurlijk). Dus je hoeft helemaal niet te steigeren! Weeral een paardengezegde trouwens, wat is dat toch met ons? Horses on the brain

@Anna: wat is AR?

@Els: wat ik in je criteria voor sekte nog mis (en waar Parelli dan weer niet aan voldoet mag ik hopen) is dat je niet zomaar uit een sekte stapt, dat wegraken moeilijk is en/of afgestraft wordt.
    Verder sluit ik me aan, en wil ik me bij deze ook outen: ik zit in een sekte, met m'n ogen open, en voor zover ik dat nog kan inschatten, uit vrije wil...
    Mijn paard is ijzerloos, de stal is deurloos en met Parelli zijn onze mogelijkheden grenzeloos!

http://www.nathalielagasse.be

Bladwijzers

Forum Rechten