-
Actief Forumlid
30 augustus Playday in Westmalle ipv playday XL
We hebben een moeilijke beslissing moeten nemen na de mail van Jan en Ann (Equimotion) deze morgen.
Je kan deze mail onderaan lezen.
We gaan de Playday XL niet laten doorgaan, omdat we van standpunt zijn dat we de deelnemers niet de verplichting kunnen opleggen om hun paarden te laten vaccineren voor Rhinopneumonie, daar het niet 100% wetenschappelijk bewezen is dat een vaccinatie volledige bescherming biedt.
Maar we hebben wel een alternatief.
Ik heb onderhandeld met Dirk en Sonja van KEMVAR en we kunnen de Playday laten doorgaan op de KEMVAR-weide te Westmalle. Het wordt dan wel een Playday (normal) omdat we maar over 1 grote weide beschikken, maar we gaan wel voor de meest leuke en nieuwe spelletjes en obstacles zorgen.
En de demo van de ploeg van Nathalie Lagasse gaat gewoon door!!!
We gaan het aantal deelnemers natuurlijk beperken zodat jullie genoeg plaats hebben om te spelen en natuurlijk de mogelijkheid hebben om de spelletjes ook onder het zadel uit te voeren.
Het gaat dus een leuke, leerrijke, knusse PLAYDAY worden.
De ingeschreven deelnemers zijn reeds verwittigd en kunnen zelf kiezen of ze annuleren of meedoen in Westmalle.
We vragen hiervoor een deelnameprijs van 5,00 € (ipv 15,00 €) , en de bezoekers kunnen gratis komen kijken.
Ik hoop dat we hierdoor toch nog een zeer leuke Playday gaan hebben!
Mails van deze morgen en aanleiding tot annulatie van PLAYDAY XL in Geel:
--------------------------------------------------------------------------------
From: ingejanssens_thuis@msn.com
To: equimotion@telenet.be
Subject: RE: Rhinopneumonie
Date: Tue, 7 Jul 2009 07:12:55 +0000
Hallo Jan,
Wij hebben naar aanleiding van jouw mail intern overlegd en we hebben een aantal dierenartsen geconsulteerd hierover.
Na extra overleg met een aantal deelnemers zijn we tot de conclusie gekomen dat we de deelnemers geen verplichte vaccinatie kunnen opleggen.
Wij begrijpen echter jouw standpunt en hebben daarom besloten om de Playday XL op 30 augustus 2009 NIET te laten doorgaan. Bedankt voor de al geleverde moeite en mogelijk tot een volgende keer op een volgend evenement.
Met vriendelijke groet,
Namens KOMPLETO
Patrick Corstiaans
Inge Janssens
--------------------------------------------------------------------------------
From: equimotion@telenet.be
To: ingejanssens_thuis@msn.com
Subject: Rhinopneumonie
Date: Mon, 6 Jul 2009 23:23:00 +0200
Dag Inge,
Bijgevoegd een tekst die ik op het internet ivm dit onderwerp heb gevonden.
Ik onthoud uit deze tekst:
1. Recent werd aangetoond dat door een mutatie binnen de groep van het Type 1 virus, frequenter zenuwstoornissen (= de ergste vorm van rhino) bij paarden worden veroorzaakt.
2. Paniekvoetbal is niet noodzakelijk, op voorwaarde dat iedere paardenhouder zijn verantwoordelijkheid neemt. Dit houdt in dat hij zijn paarden vaccineert tegen het virus (2 x per jaar) en dat hij, indien zich in zijn stal een uitbraak van het virus voordoet, hij een quarantaine van minimum 3 weken in zijn stal in acht neemt.
Ik weet uit ervaring dat rekenen op de verantwoordelijkheidszin van mensen niet werkt; één wako, die zich van dit alles niets aantrekt, volstaat om een ernstige infectie te veroorzaken. Het lijkt mij daarom verstandig en aangewezen om van alle inschrijvers voor de playday te eisen dat zij vooraf bewijs leveren van de inenting van hun paard(en). Dit lijkt mij het minste dat paardenliefhebbers, die deze naam waard willen zijn, voor hun eigen paarden en voor die van anderen kunnen doen. Een inenting die pas wordt opgestart, bestaat uit twee injecties met het (verzwakte) virus met een tussenruimte van minstens vier weken. Pas na de tweede injectie treedt bescherming op. Vervolgentingen gebeuren om de zes maanden. Het is bijgevolg tijd om de mensen erop te wijzen dat, indien hun paarden nog niet geënt zijn, zij nu actie moeten ondernemen.
Wijzelf laten onze paarden reeds jaren enten zowel voor griep, voor tetanus als voor rhinopneumonie. Sinds het begin van E-qui-Motion leggen wij deze eis ook op aan onze stalklanten. Wij zijn het daarom aan onszelf en aan onze stalklanten verplicht om, gezien de ernstige uitbraken van rhinopneumonie in onze streek, er mee op toe te zien dat de naleving van deze regel door eenieder, die met zijn paard naar E-Qui-Motion wil komen, strikt wordt toegepast. Bovendien wensen wij tijdens de playday ervoor te zorgen dat elk rechtstreeks contact tussen bezoekende paarden en hun eigenaars enerzijds en onze paarden en deze van onze stalklanten anderzijds, voorkomen wordt.
Het gaat om een relatief kleine inspanning om mogelijk grote gevolgen te voorkomen.
Mag ik om uw medewerking verzoeken om deze zaken mee op poten te zetten en op te volgen?
Dank u en tot binnenkort.
Jan Van Lommel
-
Actief Forumlid
-
Forum Meubilair
Re: 30 augustus Playday in Westmalle ipv playday XL
wat jammer inge, maar wel begrijpelijk, gezien de ernstige uitbraken...
Momenteel ga ik ook liever niet op transport met casandra, ook op aanraden van de pensionhoudster en tevens dierenarts die ons aanraad zoveel mogenlijk op het erf te blijven en zo weinig mogenlijk contact te hebben met wedstrijd paarden of andere paarden die vaak op transport gaan, juist om te voorkomen dat hier in limburg (waar het aantal endurance ruiters bijvoorbeeld nogal hoog ligt) de besmetting zich uitbreid.
De schrik zit er goed in... Allesinds héél véél succes met de organisatie! Als ik de 30ste augustus niet in spanje zat dan was 'k zeker komen kijken.
-
Actief Forumlid
Re: 30 augustus Playday in Westmalle ipv playday XL
Ja, natuurlijk begrijpbaar. Daarom hebben we ook besloten om de playday niet te laten doorgaan op de stal van Ann en Jan omdat ze zelf pensionpaarden stallen en een grote verantwoordelijkheid dragen voor deze en hun eigen paarden.
Nu zal de playday iets kleiner zijn, maar op een plaats waar geen paarden 'wonen'. En ik ben zeer blij dat de meeste deelnemers hier geen enkel probleem mee hebben en gewoon naar Westmalle gaan komen.
Forum Rechten