Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 71

Topic: afsplitsing van: goed kaptoom ?

Re: goed kaptoom ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Florrtje..Ik noem niet snel iemand een snotneus... maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik jou kort-door-de bocht manier van reageren en redeneren een heel hoog snotneus gehalt vind hebben ...

Ben ik het voor nu even behoorlijk met nienke eens..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    er zijn ongetwijfeld mensen die met NH starten (de zachte manier) zoals jou logica het zegt.
    Maar die eindigen met een stang + (het belangrijkste) de harde hand.
    En dan heeft jou logica helaas zijn best niet gedaan.
    En ze bestaan hoor die gevallen.
    Florrtje jij mag er over denken zoals jij wilt hoor, de logica blijf ik missen , als je iets aanleert lijkt het mij toch logisch dat je begint met fluisteren ipv met schreeuwen....
    En ik schreef ook duidelijk, dat je een bit kunt gebruiken als verfijning dat andere mensen dat dan niet doen heeft niets te maken met wat ik vindt, dan leg je mij dingen in de mond.

Ik ben overigens niet tegen het bit hoor, ik mis alleen de logica in jouw redenering en daar reageerde ik op.
    Ik schreeuw niet, ik fluister niet
    ik vertel het

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door florrtje
    het is de enige NH meester die eigenlijk zeker weet dat hij dan op zijn paard kan vertrouwen.
    En dat weet je omdat? Je alle NH meesters in de wereld gesproken hebt? Weet je van wie Honza het vak geleerd heeft? En denk je dat die mijnheer niet op zijn paard kan vertrouwen?

Of je nou fluistert, schreeuwt of vertelt, je verkondigt een hoop van jouw idee-en en meningen als waarheid en dat valt mij gewoon slecht.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Uiteindelijk is het dom om elkaar te overtuigen
    als we het antwoord eigenlijk simpelweg niet weten?

of het eigenlijk gewoon 50/50 werkt?
    Of ben ik dan zo'n onlogisch denkende en nietswetende snotneus?
    Ik had altijd het idee dat jij en Muiske heel erg NH bezig waren? Ik zie telkens van die foto's voorbijkomen van optomingsloze galoppeersessies buiten een omheinde omgeving.
    Mag ik jou dan eens vragen hoe jij (jullie) dat je pony geleerd hebt? Gezien jouw bovenstaande reacties over scherpe hulpmiddelen en de noodzakelijkheid daarvan in de africhtingsfase, maakt dat ik ineens héél anders naar die foto's kijk, dus wil ik graag weten of dat waar is?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Uiteindelijk is het dom om elkaar te overtuigen
    als we het antwoord eigenlijk simpelweg niet weten?

of het eigenlijk gewoon 50/50 werkt?
    Of ben ik dan zo'n onlogisch denkende en nietswetende snotneus?
    Ik had altijd het idee dat jij en Muiske heel erg NH bezig waren? Ik zie telkens van die foto's voorbijkomen van optomingsloze galoppeersessies buiten een omheinde omgeving.
    Mag ik jou dan eens vragen hoe jij (jullie) dat je pony geleerd hebt? Gezien jouw bovenstaande reacties over scherpe hulpmiddelen en de noodzakelijkheid daarvan in de africhtingsfase, maakt dat ik ineens héél anders naar die foto's kijk, dus wil ik graag weten of dat waar is?
    Thah ja denk nu maar ineens dat we met scherpe middelen neckrope aangeleerd hebben...
    dan vraag ik me af hoe je dat kunt doen met een neckrope?

Zacht omgaan met scherpe middelen doen we.
    en gewoon zoals jullie met die neckrope stap voor stap beginnen hé,
    daar zie ik geen andere weg in.

En muiske hoef je hier nu niet in te betrekken.
    Ik en muiske zijn zelden bij elkaar en handelen dan ook niet steeds hetzelfde.

Zowel muiske als ik verklaren trouwens ook dat we geen NH'ers zijn hé
    Maar waarom dat hier aangehaald wordt snap ik niet.
    wij leren dat ook maar gewoon aan hoor.
    met een zachte hand,

dit loopt hier wel erg naar de verkeerd kant hoor.
    Ik ben van de mening (ja iedereen mag toch zijn mening hebben) dat je bij sommige paarden met een zachte hand harde middelen moet inwerken.
    en later dan perfect bitloos kunt gaan en dergelijke. Omdat je met een zachte correcte hand en scherpe middelen de gehoorzaamheid er wel voor 99% inkrijgt (100% kun je nu eenmaal nooit halen).

Safran is 11 jaar ofzo.
    levenslang op stang gelopen.

en nu gaan hij bijna perfect met neckrope
    zonder dat ik daar veel moeite voor moet doen. de stop kent hij op de stem en op de zit.
    en sturen kent hij gewoon door het gewicht.

Dan merk je het resultaat...
    dat het eigenlijk niet om het bit draait maar om al de rest die je kunt gebruiken (stem, zit, ...)

En je kunt inderdaad ook direct bij de opleiding met neckrope gaan werken.
    maar als er een vlieg tegen jou duwt ga je dan achteruit gaan?
    en als er een fiets op je afkomt?

Met neckrope beginnen heb ik nog NIEMAND weten doen. Ik sta nog steeds open voor mensen die dat gerealiseerd hebben.
    en waarbij het paard ook de perfecte buigingen kan aannemen die gezond zijn voor het paard.

Het is moeilijk om op deze manier mijn manier te verklaren.
    Het lijkt erop alsof jullie mij een beul vinden. Doe maar...
    Mss moet je eens aan Elineke meer uitleg vragen want die heeft mij nu eenmaal in het echt zien rijden en zien handelen.

Dorien_boy
    komt in augustus en die zal dat dan ook wel zien.

In plaats van hier zo met vooroordelen te zitten kom eens allemaal kijken hé,
    das nog altijd het best om dingen uit te drukken.

Een kaptoom zonder ijzer is niet echt een kaptoom hé
    maar een halster die goed aansluit met ringels..

Nuja,
    ik ben de snotneus zonder logica die een verkeerde wending aan de bochten heeft...
    dus ja mijn mening hebben jullie niet nodig,
    aangezien jullie die toch niet willen begrijpen
    Is moeilijk om uit te leggen hoor op deze manier.

(wel raar dat mensen zoals Lieve Duyck (van natuurlijk paardrijden (ook een forum)) mij in het echt heeft zien rijden en handelen met één van haar bange friezen en me achteraf kwam zeggen dat ik blij mag zijn en dat ik er 100% zeker van mag zijn dat ik de gave heb om met paarden te werken)
    Maarja jullie denken wat jullie willen hé,
    uiteraard

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Nou, nou, nou... Het is wel weer een heel "arme ik"- verhaal geworden .
    Maar even to de point:
    [dit loopt hier wel erg naar de verkeerd kant hoor.
    Ik ben van de mening (ja iedereen mag toch zijn mening hebben) dat je bij sommige paarden met een zachte hand harde middelen moet inwerken.
    en later dan perfect bitloos kunt gaan en dergelijke. Omdat je met een zachte correcte hand en scherpe middelen de gehoorzaamheid er wel voor 99% inkrijgt (100% kun je nu eenmaal nooit halen).
    Iedereen mag zijn mening hebben maar we zijn op dit forum gewend dat je die dan onderbouwen kunt.
    Dat je kan uitlegggen WAAROM dat jouw mening "de juiste" zou zijn...

Wat jij doet, is jouw mening ventileren en "ter onderbouwing" dingen roepen als:
    "Honza doet het ook zo en dat is de enige NH- meester die ook op straat durft zonder optoming...".
    En dát vind jij dan een verklarende onderbouwing voor je werkwijze??

Of - zoals hierboven-
    Omdat je met een zachte correcte hand en scherpe middelen de gehoorzaamheid er wel voor 99% inkrijgt
    Vind jij dat een antwoord op de vraag, of je "met correcte hand en záchte middelen" dit resultaat óók bereikt?

Oók erg interessant, gezien het hoge aantal foto-topics:
    Zowel muiske als ik verklaren trouwens ook dat we geen NH'ers zijn
    Maar waarom dat hier aangehaald wordt snap ik niet.
    Omdat dit forum het NH-forum heet misschien?

dus ja mijn mening hebben jullie niet nodig,
    aangezien jullie die toch niet willen begrijpen
    Is moeilijk om uit te leggen hoor op deze manier.
    Waar heb jij volgens jou dan dingen *uitgelegd*???
    Ik denk dat DAT de point is, van de reacties op jouw posts...
    Je roept met grote puberale stelligheid van alles,
    maar nergens weet je die uitspraken op een volwassen manier te onderbouwen of te verklaren

Wat Pocalover terecht ook al constateert:
    je presenteert je MENING als een "feit" of "waarheid".
    Wel, het is wellicht JOUW waarheid in jouw wereld,
    maar "de" wereld is een stuk groter, dan jouw horizon op dit moment aan jou laat zien....
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2005

ik me af hoe je dat kunt doen met een neckrope?

Zacht omgaan met scherpe middelen doen we.
    en gewoon zoals jullie met die neckrope stap voor stap beginnen hé,
    daar zie ik geen andere weg in.
    Even een misverstandje oplossen:
    die club van de neckrope-flauwekul zit op een ander forum.( artofnaturaldressage of zoiets).

Hier op dit forum wordt (iha) met grondwerk begonnen en gezocht naar logische en paardvriendelijke manieren.

Paarden starten met een neck-rope valt niet bepaald onder "logisch" (gesproken vanuit de leertheorieen)
    Net zomin als "starten met scherpe middelen" onder "paardvriendelijk" valt

Gemeenschappelijk verkent men hier de diverse "horizonnen"...

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik assume dat je geen antwoord geeft op mijn vraag omdat je er niet zeker van bent dat deze trainers oefeningen aanleren met stang.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Ik assume dat je geen antwoord geeft op mijn vraag omdat je er niet zeker van bent dat deze trainers oefeningen aanleren met stang.
    Ik heb nauwelijks tijd om dit hier te lezen hoor.
    vakantiejob in de horeca is behoorlijk zwaar, mijn excuses daarvoor.

Ik ga nu wel slapen,
    nachtrust is net nog iets belangrijker dan dit forum

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. Ik ben oprecht benieuwd of het waar is dat deze twee "meesters" in eerste instantie met stang beginnen.
    Honza Blaha leert allesinds op met bit.
    van nevzorov zijn er ook foto's te vinden met harde bitten in de mond...
    en waar het paard ook alles behalve happy lijkt.

wil ik hier wel nog eens posten.
    Honza Blaha verklaart dat teneerste zelf... dat hij met bit opleerd.

Van nevzorov vind je de foto's dus gewoon op het net.

honza is voor mij wel een 'meester'
    nevzorov niet

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Florrtje: volgens mij heb jij nog nooit een paar weken doorgebracht bij Honza thuis, om te zien hoe hij zijn paarden traint.
    En ik kan je vertellen: daar gebeuren dingen waar IK echt niet mee geassocieerd zou willen worden.

Wat ik belangrijk vind in de omgang met paarden, is dat mensen kijken naar hun paard en zich inleven in hem en zijn karakter begrijpen. En dan dingen met hun paard trainen om het PAARD een plezier te doen, gezond en soepel te trainen en daarvan te genieten. Je paard dingen aanleren of dingen met hem doen puur voor je EIGEN gewin, daar zie ik niet naturals in.

Over kaptomen: er zijn verschillende typen kaptomen met ijzer, de 'divoza' kaptomen met een dikke neusriem met brede metalen scharnieren bovenop en vaak een extra dikke vulling aan de onderkant, zodat het wel zacht is voor het paard, maar de hulpen van longeerlijn naar neus ook gedempt worden. Een andere soort is de smalle 'academische' met een ketting met oogjes waar leer omheen zit. Die eerste (brede) is zwaar en helpt je niet om subtiel met je paard te communiceren. Zoek op Google maar eens plaatjes van 'kaptoom' en 'academische kaptoom'.

Een kaptoom is volgens mij de benaming van een hulpmiddel waarbij ringetjes op de neusriem zitten, zodat je op een bepaalde manier hulpen kunt geven tijdens het longeren/werken aan de hand. Of dat nu met of zonder ijzer is, maakt voor de benaming niet uit. Voor het gymnastiseren is het belangrijk dat jouw hulpen nauwkeurig aankomen bij je paard. Dus niet hard of scherp, maar wel precies zoals jij ze bedoeld.

Je kunt zelf nagaan, dat een zware kaptoom met dikke vulling het lastiger maakt om nauwkeurige hulpen te geven.

@ Marjo: Vrijdag ben ik weer thuis, dan kunnen we wel eens samen kijken naar een goede optoming voor jouw ponies
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Florrtje: volgens mij heb jij nog nooit een paar weken doorgebracht bij Honza thuis, om te zien hoe hij zijn paarden traint.
    En ik kan je vertellen: daar gebeuren dingen waar IK echt niet mee geassocieerd zou willen worden.

Wat ik belangrijk vind in de omgang met paarden, is dat mensen kijken naar hun paard en zich inleven in hem en zijn karakter begrijpen. En dan dingen met hun paard trainen om het PAARD een plezier te doen, gezond en soepel te trainen en daarvan te genieten. Je paard dingen aanleren of dingen met hem doen puur voor je EIGEN gewin, daar zie ik niet naturals in.

Over kaptomen: er zijn verschillende typen kaptomen met ijzer, de 'divoza' kaptomen met een dikke neusriem met brede metalen scharnieren bovenop en vaak een extra dikke vulling aan de onderkant, zodat het wel zacht is voor het paard, maar de hulpen van longeerlijn naar neus ook gedempt worden. Een andere soort is de smalle 'academische' met een ketting met oogjes waar leer omheen zit. Die eerste (brede) is zwaar en helpt je niet om subtiel met je paard te communiceren. Zoek op Google maar eens plaatjes van 'kaptoom' en 'academische kaptoom'.

Een kaptoom is volgens mij de benaming van een hulpmiddel waarbij ringetjes op de neusriem zitten, zodat je op een bepaalde manier hulpen kunt geven tijdens het longeren/werken aan de hand. Of dat nu met of zonder ijzer is, maakt voor de benaming niet uit. Voor het gymnastiseren is het belangrijk dat jouw hulpen nauwkeurig aankomen bij je paard. Dus niet hard of scherp, maar wel precies zoals jij ze bedoeld.

Je kunt zelf nagaan, dat een zware kaptoom met dikke vulling het lastiger maakt om nauwkeurige hulpen te geven.

@ Marjo: Vrijdag ben ik weer thuis, dan kunnen we wel eens samen kijken naar een goede optoming voor jouw ponies

AMEN !!

Dankje eef

Dit berichtje heb ik vanochtend naar E.Zanden gestuurd.
    omdat ik me wat 'schuldig' ging voelen tegenover dit forum. ik merk en besef nu ook dat ik mijn mening verkeerd heb overgebracht.

Ze vond het jammer dat ik dit via pb stuurde naar haar en niet op het forum zette.
    Maar dat zal ik dus nu ook doen.
    Ik heb me eigenlijk serieus verkeerd uitgedrukt.

Allesinds mijn excuses naar iedereen toe.
    En ik zal in de toekomst mijn 'stellingen' proberen te onderbouwen.
    In onderstaand PB zul je al een deel van de onderbouwing vinden waarom ik net met sommige paarden met stang zou starten.

hopelijk heb je er wat aan.

Hoi,

omdat het verloren discussies zijn om dit verder te doen in het topic en omdat het ook serieus off-topic gaat kom ik hier terug.

Het is inderdaad zo dat het in mijn wereld op dit moment er zo uit ziet.
    Het is niet echt de bedoeling om mijn mening als een feit te laten overkomen... Als ik terug lees merk ik precies ook wel dat ik dat gedaan heb.

Je moet weten dat ik opensta voor jullie manier. En dat ik later als ik een eigen veulen heb ook op jullie manier wil (zal) starten en zo verder bouwen.

Emma haar paarden zijn tenslotte zo gestart en heb er dus wel al meegewerkt.
    Het feit dat ik en Emma geen NH'ers zijn wil niet zeggen dat je niet natuurlijk met een paard kunt omgaan?

Ik val niet graag onder een bepaalde noemer.
    En zeker niet in het achterhoofd houdende (niet persoonlijk opvatten en ook niet persé op dit forum) maar dat sommige NH'ers wel erg radicaal zijn.

Zowel Emma als ik houden het liever op een eigen uitgewerkte methode zonder regeltjes van het NH te volgen.

Ik ben er van overtuigd dat je van persoon tot persoon moet aanvoelen welke methode je het best hanteerd.

Ik ben van de mening dat je moet kijken van paard tot paard (en ook rekening houdend met de ruiter) welke middelen je het best hanteerd.

Safran was een 'wilde' hengst (kon geen 5sec. concentratie houden etc...) en het lijkt tot nu toe echt onmogelijk geweest om die bitloos op te leiden.

Hij is dus met stang opgeleerd. En nu is hij 11 jaar. Ondertussen geruind (echt een verschrikkelijke kierewiet) maar was nog steeds niet perfect relaxed toen hij ruin was..
    maar dus nu kan hij schouderbinnenwaarts galopwissels om de pas en om de twee passen met zijn neckrope.

En dat werpt nu zijn vruchten af.
    Ik ga nu soms bitloos op wandel. De voltige is sowieso altijd bitloos.
    Juist de dressuur blijft wel nog steeds op stang. Of het is eventjes voor het plezier wat oefenen met de neckrope.

Bedoel dat werpt nu ook zijn vruchten af?
    En onddanks harde startmiddelen vind ik dat er een mooi resultaat is (al is het mijn paard niet)
    maar rij er wel 5/7 mee.

Ik geef toe dat ik me inderdaad soms wel slecht uitgedrukt hebt.
    En ik vind het nu ook bangelijk om hier terug te komen. Het lijkt alsof jullie me nu een beul vinden...

Jullie twijfelen nu ook hoe ik en emma die neckrope zouden aangeleerd hebben...
    welja een neckrope kan je nu toch eenmaal alleen aanleren met neckrope
    hoe kun je daar dan hard mee zijn?

Ik heb een aantal mensen gemotiveerd om bitloos te gaan.
    En hun wat stap voor stap gevolgd.

Bij één paard heb ik gezien dat het niet werkte...
    (lag aan de ruiter, doet er eigenlijk niet meer mee voort)
    maar ik heb voorgesteld om eventueel een stang in te steken. Ze heeft een lichte hand.
    Maar doordat het paard zo weinig bereden werd werd ze nogal hard. Haar trens trok ze gewoon weg (nam ze vast tussen haar tanden) en op de Bosal reageerde ze niet perfect.

Dus daarom heb ik gezegd 'steek er een stang in' en heb ook gezegd dat ik haar ging begleiden daarin.

Het klinkt waarschijnlijk nu erg negatief in de oren dat ik een paard dat te weinig bereden wordt een stang in de mond steekt. Welja als jij mij dat zou komen zeggen zou ik net hetzelfde denken.

Maar ik hou ook rekening met de ruiter... die nogal rap moed verliest.
    ik ben er zeker van dat het paard goed op stang zou luisteren. Ook al loopt ze (om te beginnen paard is nog niet zo oud;. 5jaar ofzo) een halfuurtje naar beneden...
    dat zou voldoening geven aan de ruiter... en zij zou weer moed krijgen om verder te doen.
    En het zou steeds beteren. Waardoor ze dan eindelijk weer de overstap naar bitloos zou kunnen maken. Omdat ze eerst het paard ongehoorzaam heeft gemaakt moest ze dat nu weer gehoorzaam maken. En dat zou nooit gelukt zijn zonder die stang. Omdat (zoals ik al zei) de ruiter zelf de moed te rap zou verliezen... en bitloos nooit ging verder getraind hebben.

En dat bedoel ik dan met het feit dat het soms wel eens goed kan zijn om een scherp middel te hanteren.

Ik vraag me af hoe jullie tegenover stang staan?
    tenslotte is alles zo hard als de hand...
    en kun je met een touwhalster ook de neus serieus lelijk verwonden.

Ik hoop dat dat je iets meer duidelijkheid heeft.
    Weet dat ik ook enkel en alleen maar het beste voor heb met de paarden en ik me nu eigenlijk een beetje schaam om hier nog op dit forum te komen.

Het is moeilijk om zo hier je mening te typen vind ik...
    Elineke (het dwergje) is een aantal dagen bij ons op prinsenhof en zij begrijpt mij wel. na dat ik slechts een conversatie van 5min. heb gevoerd met haar.

Hoop snel iets terug te krijgen van je.
    En ik denk dat mijn excuses hier ook wel van pas komen.
    Hierbij dan ook mijn excuses als ik veralgemeend hebt etc etc...

15jaar... nog veel te leren.
    doe ik nog elke dag... en dit is er ook weer een stukje van geweest.

liefs Florrtje

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo

Dat ik goedkeur wat Honza allemaal doet is zeker geen waar...
    Ik kijk alleen op naar wat hij heeft bereikt. Ik ben inderdaad nog nooit 2 weken bij Honza geweest. En ben het ook niet van plan. Heb ook al uit een aantal bronnen kunnen opmaken dat het er niet altijd even netjes aan toe gaat.
    Net zoals de spaanse rijschool. Maar die qua niveau wel erg hoog zitten.

Ik bekijk hen methodes en probeer te zoeken waar de fout zit in het 'natuurlijk omgaan' met het paard.
    Ik heb Honza nog nooit zien opleren (inderdaad). Ik weet enkel (tja ook weer uit bronnen...) dat hij opleert met een trensje.
    en dan later overschakelt op bitloos.

in bovenstaande reactie (de PB) kun je dan ook lezen wat ik van zijn methode heb geleerd en hoe ik het kon toepassen en het toch paardvriendelijk bleef.

Zonder een kwade hand etc etc...
    Aan Honza heb ik dus al wat gehad en ik heb er al wat kennis vanop gedaan. Maar het heeft in eerste instantie vooral mijn vriendin weer opweg geholpen.

Ik moet nu ook mijn defintie van kaptoom blijkbaar eens herzien.
    mijn definitie van het kaptoom heb ik 4jaar geleden al geleerd... En op onze stal is een kaptoom dus met ijzer anders is het niets waard.. en is het gewoon een halstertje (waar je uiteraard ook correct mee kunt longeren).
    Maar ja mensen die al jaren in het vak zitten daar denk je van dat ze toch wel de waarheid min of meer spreken.

Maar zoals al werd gezegd is er nog veel (boven of onder??) de horizon (ken de uitspraak niet precies )
    En ik heb ook nooit gezegd dat ik niet opensta voor nieuwe methodes, nieuwe definties etc etc...

Helemaal mee eens...
    alleen is het zo dat ik ook probeer te kijken naar de ruiter.
    Maar dat staat (opnieuw) uitgelegd in bovenstaand PB'tje.

Hopelijk kun je hier al wat de gaten in mijn 'verklaring'
    wat aanvullen.

Liefs Florrtje,
    (vragen zijn nog steeds welkom)

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Florrtje
    Dit berichtje heb ik vanochtend naar E.Zanden gestuurd. omdat ik me wat 'schuldig' ging voelen tegenover dit forum. Ik merk en besef nu ook dat ik mijn mening verkeerd heb overgebracht.
    Onderstaand bericht heb ik toen terug gestuurd:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden in een PB aan Florrtje
    Lieve Floortje,

Ik heb geen tijd om op ieder detail van je enorme PB te reageren, maar hierbij een kleine reactie van wat *ik* denk ( en dat is niet heilig ) de point is

Je moet weten dat ik opensta voor jullie manier.
    Weet je, naar mijn mening IS er niet iets als "jullie" manier of "jouw" manier. En ik ben het eens met wat je al eerder schreef: een aanpak verschilt per paard.

Maar wat ik probeerde aan je te vertellen is ( en ik hoop dat dat gelukt is), ALS je heel stellig iets beweert, zorg dan dat je het kan uitleggen of verklaren. Dat je snapt wááróm een dier reageert op jouw keuzes-hulpmiddelen- etcetera.

Wat je nu (naar mijn mening ) soms doet, is roepen dat je dit-en-dat *moet* doen, omdat die-en-die beroemde persoon "het" ook doet.

Een beetje zoals wannabe-dressuur-ruiters die de rolkur toepassen, omdat Anky "het" ook doet Snap je wat ik probeer uit te leggen?

Je bent - en dan meen ik oprecht- een van de meest getalenteerde jongeren op dit forum. En ik persoonlijk zou het zo vreselijk jammer vinden (voor de paarden en jezelf), als je jezelf nu vastbijt in je eigen denkwijzen. En daardoor niets meer bijleert omdat je denkt het nu allemaal al te weten.
    Er is écht zovéél onder de horizon , écht waar!

Weet je, dát is (vind ik) het leuke van discussiëren op een forum. Het DWINGT je, na te denken over waaróm je de dingen doet zoals je ze doet. En soms confronteert het je dan met mensen die daar anders over denken.

Wat niet hoeft te betekenen dat je dingen direct aanpast of zo, of anders handelt. Misschien concludeer je uiteindelijk wel dat "jouw" manier écht de beste is Maar dan kan je die manier in ieder geval onderbouwen (uitleggen), óók naar je klanten. Geloof me, argumenten als "Honza doet het ook" (heb je niet gezegd maar ik neem het als voorbeeld) werken niet

Ik vraag me af hoe jullie tegenover stang staan?
    tenslotte is alles zo hard als de hand...
    en kun je met een touwhalster ook de neus serieus lelijk verwonden.
    Ik hoop dat je snapt dat er niet zoiets is als “jullie”.

Heel vroeger ( 1990) was “Natural Horsemanship” DE naam van het programma van Pat Parelli. Hij heeft het proberen te registreren ®, maar de rechter vond, dat de term te algemeen was. Daarna ( rond 1994) gingen steeds meer stromingen de term “natural horsemanship” commercieel gebruiken.

Er zijn dus nu een heleboel mensen die zich tegenwoordig “NH” noemen. Je hebt óók een stroming die tegen álles zijn (bitten, sporen, ijzers blabla). De “anti-alles groep” schreeuwen over het algemeen het hardst, wat bij de buitenwereld de indruk wekt, dat zij een enorme groep vertegenwoordigen. Dat is niet zo.

Binnen NH ( in zijn algemeen) zitten dus héél veel verschillende stromingen, inzichten, werkwijzen. Hier op het forum zitten die mensen en “we” proberen van elkaar te leren. (Hoop ik). Er zijn hier heel veel verschillende meningen, alhoewel je denk ik wel hier en daar een hoog PNH-gehalte aantreft. ( Oorspronkelijk zaten we hier met een club PNH-mensen)

Dus nu snap je, dat het totaal niet interessant is over hoe “jullie” over een stang denken, want het IS dus precies zoals je zegt:” tenslotte is alles zo hard als de hand”. Alleen waar jij kritische vragen over krijgt is niet “de stang”, maar de MANIER ( de opbouw) waarvoor je kiest op hem te gebruiken cq om dingen aan te leren. Daar krijg je nu dus vragen over, niet de stang zelf

Ik hoop dat dat je iets meer duidelijkheid heeft.
    Weet dat ik ook enkel en alleen maar het beste voor heb met de paarden en ik me nu eigenlijk een beetje schaam om hier nog op dit forum te komen.
    Dat zou vreselijk jammer zijn, JUIST omdat je het beste voor hebt met de paarden. Ik kan me voorstellen dat je van de paarden je beroep wilt maken en dan kan het alleen maar een voordeel zijn, als je dingen goed kan uitleggen.

Zal ik een voorbeeld geven? Ik zag nou net je laatste post over dat Honza met bit opleert. Maar daarmee heb je nog steeds niet uitgelegd, wáárom dat beter ( en paardvriendelijker) zou zijn dan een andere (zachtere) manier. Dus ik denk dat er weer vragen gaan komen…

Verder komt het over alsof je Honza geweldig vind en DUS wat hij doet goedkeurt (zonder kritische vragen te stellen). Dat mag (uiteraard- ieder zijn mening ) maar ben je bewust dat niet iedereen op dit forum Honza als “meester” ziet. Dit vanwege “technieken” die "we" hem “life” bij paarden hebben zien doen . Mensen kunnen zichzelf erg vergissen in mooie filmpjes van vrijlopende paarden , dat hebben "we" er in ieder geval van geleerd.

Hierbij dan ook mijn excuses als ik veralgemeend hebt etc etc... 15jaar... nog veel te leren. Doe ik nog elke dag... en dit is er ook weer een stukje van geweest. liefs Florrtje
    Ik denk dat we allemaal op zijn tijd door een forum de lessen leren die we (misschien?) kunnen gebruiken. Ik denk niet dat je aan mij excuses hoeft aan te bieden. Je hebt niemand beledigd, zeker mij niet. Ik vind het jammer, dat je (een gedeelte van) je post niet publiceert, maar dat moet jezelf weten. Want door je manier van schrijven en argumenteren in het topic (=> meningen als feit opvoeren) kom je (vind ik) arrogant over. Terwijl ( denk ik op basis van deze post) je dat dus helemaal niet bent!
    En je kan zoveel mensen inspiratie bieden!!
    Dat is toch eeuwig zonde als dat teniet gedaan wordt, door je manier van schrijven??? (Of denken; want geloof me- wat je nú allemaal vindt is niet eeuwigdurend

Nou een heel verhaal weer. Hopelijk heb je hier wat aan. Ik denk dat je nog wel vaker confrontaties zal krijgen vanwege je manier van schrijven, maar bij deze een tip:
    Het kan al helpen als je in je posts je *mening* schrijft met zinnen als:
    Ik vind
    Ik denk
    Ik geloof
    ( in plaats van “het is”, “paarden zijn” )

Ik hoop met heel mijn hart, dat deze post je een beetje helpt met wat er nu speelt. Het gaat NIET om jou (persoonlijk); het gaat om de manier waarop…

En nogmaals, ik vind het zo jammer dat deze post per PB ging.
    Je zet jezelf met je PB zo totaal anders neer dan in het topic. Liefs! Els

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten