Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 71

Topic: afsplitsing van: goed kaptoom ?

afsplitsing van: goed kaptoom ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Ik wil gewoon graag een zachte niet al te hard inwerkende kaptoom.. en mag best ijzer inzitten maar niet zo een als die bij divoza volop hangen met al die rotzooi erin wat je gewoon ziet zo enorm groot etc..

is een pony van 1,30 met een klein hoofdje en ik wil hem ook gebruiken voor mijn 2 jarige snotneus..
    ik zit te denken om er misschien zelf een te gaan maken.. (gaat nog even verder denken)
    Het is het principe als met het bit.
    het is zo hard als de hand die het gebruikt.

Ga jij correct om met een kaptoom met ijzer erin dan heeft je paard daar geen enkel probleem mee.
    Ga je natuurlijk zodanig hard trekken dat zijn neus er van open ligt dan raad ik je ook aan (in de beste wil voor het paard) om ijzerloos te gaan.

Niet dat ik denk dat je dat doet natuurlijk.

Met een echte kaptoom kun je veel precieser zijn.
    Ik rij ook liever met stang dan bitloos hoor..
    het zit hem in de preciesie. ik ben voor het principe dat je eerst alles zacht moet aanleren met harde middelen (zachte hand die een stang gebruikt bv.) en dan na jaren training bitloos moet gaan.

Zo doen meeste NH meesters het ook dacht ik.
    Als je een beetje snapt wat ik wil bedoelen?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: goed kaptoom ?

Ik geloof niet dat ik het snap..

(maar misschien wil ik het ook niet snappen... )

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik ook niet hoor Nineke.

ik ben voor het principe dat je eerst alles zacht moet aanleren met harde middelen (zachte hand die een stang gebruikt bv.) en dan na jaren training bitloos moet gaan.
    In principe zou je mi het juist andersom moeten doen, met een bitlose zachte optoming beginnen, en wanneer je zelf zover bent en je paard is toe aan echte dressuuroefeningen dan KUN je een bit gaan gebruiken voor de verfijning, zo gebruikt parelli het bv maar ook anderen.
    Bij jou principe mis ik de logica.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik vraag me vooral af; wie gebruiken deze methode? Misschien dat als je uitlegt wie er op deze manier werken, ik me er meer een beeld van kan vormen.

Op dit moment begrijp ik het ook niet zo goed. Maar dat wil niet zeggen dat het onlogisch is natuurlijk, ik zie die alleen (nog) niet.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Ik vraag me vooral af; wie gebruiken deze methode? Misschien dat als je uitlegt wie er op deze manier werken, ik me er meer een beeld van kan vormen.

Op dit moment begrijp ik het ook niet zo goed. Maar dat wil niet zeggen dat het onlogisch is natuurlijk, ik zie die alleen (nog) niet.
    honza blaha,
    de enige nh meester die ook op straat durft zonder optoming...
    Nevzorov etc...beperken het tot de piste en weide

Ik denk dat er 2 logica's zijn

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door florrtje
    Jij noemt het "durven", ik noem het een "bord-voor-je-kop" hebben.
    EN -dat vooral- op een egocentrische manier met medemensen omgaan (toevallig passerende automobilisten krijgen de schrik van hun leven! )
    Daarnaast getuigt het niet van paardeninzicht; paarden blíjven áltijd ( deep-down-inside) van nature vluchtdieren , ondanks je "africhting" met scherpe bitjes.
    Je woont nu eenmaal in een dik-bevolkt land, mét medemensen...

Misschien moet dat maar eens gezegd worden; ik vind het een heel verschil of je zonder optoming door de verlaten bossen van France rijdt, of je plaatst foto's van jezelf naast een openbare weg.
    Ik heb voor dat laatste geen enkel respect ...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Jan 2005

Ten eerste ben ik het deels eens met Els. Ik heb echter zelf weleens iets net zo stoms gedaan (in een bos welteverstaan), dus het wordt bij mij een de pot verwijt de ketel dingetje. Maar...ik ben het wel een beetje met je eens inderdaad.

Daarentegen is dit ook wat heel veel ruiters denken over bitloos rijden en mennen natuurlijk.

Maar dit terzijde want het is zeer nieuwe informatie voor mij dat Honza Blaha en zeker Nevzorov beginnen met het aanleren van oefeningen met stang. Ik heb er ook mijn twijfels bij, omdat Nevzorov zich zo fanatiek tegen verkeerd bitgebruik inzet.

Weet je echt 100 procent zeker dat zowel Honza als Nevzorov oefeningen in eerste instantie aanleren met een stang?

het ging hier over kaptooms

en niet over of je wel of niet zonder optoming kun of durft te rijden
    want als daarop aan komt kan ik ook wel zonder rijden..

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb ook de 'Pebbels kaptoom', bevalt erg goed, hoewel ik hem nog weinig gebruikt heb. Past supernetjes, moet wel redelijk strak worden vastgemaakt om niet te schuiven op de neus, maar beide pony's reageren er super op
    Always put the relationship first!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door florrtje
    Jij noemt het "durven", ik noem het een "bord-voor-je-kop" hebben.
    EN -dat vooral- op een egocentrische manier met medemensen omgaan (toevallig passerende automobilisten krijgen de schrik van hun leven! )
    Daarnaast getuigt het niet van paardeninzicht; paarden blíjven áltijd ( deep-down-inside) van nature vluchtdieren , ondanks je "africhting" met scherpe bitjes.
    Je woont nu eenmaal in een dik-bevolkt land, mét medemensen...

Misschien moet dat maar eens gezegd worden; ik vind het een heel verschil of je zonder optoming door de verlaten bossen van France rijdt, of je plaatst foto's van jezelf naast een openbare weg.
    Ik heb voor dat laatste geen enkel respect ...
    Daar draait het nu eigenlijk totaal niet om.
    het is de enige NH meester die eigenlijk zeker weet dat hij dan op zijn paard kan vertrouwen.
    over de medemens heb ik nu niet gesproken ...
    en heb ik totaal mijn mening nog niet over uitgebracht dus beschuldig me daar niet van.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ik ook niet hoor Nineke.

ik ben voor het principe dat je eerst alles zacht moet aanleren met harde middelen (zachte hand die een stang gebruikt bv.) en dan na jaren training bitloos moet gaan.
    In principe zou je mi het juist andersom moeten doen, met een bitlose zachte optoming beginnen, en wanneer je zelf zover bent en je paard is toe aan echte dressuuroefeningen dan KUN je een bit gaan gebruiken voor de verfijning, zo gebruikt parelli het bv maar ook anderen.
    Bij jou principe mis ik de logica.
    We weten helemaal niet hoe paarden het aanvoelen.
    we weten nu werkelijk niet of NH wel zo NH is voor de paarden.

Het lijkt alleen maar zo in het wereldje van de mens is ijzer harder dan leer.
    Ik begrijp jou logica...
    maar begrijp de mijne ook.

Je moet werken van paard tot paard.
    de ene kan alles perfect met zachte middelen
    de andere helaas niet.

paarden hebben karakters hun lichaam is anders, hun doen en laten is anders.
    en waarschijnlijk gaan jullie nu verklaren dat ieder paard op de NH manier kan gewerkt worden.
    maar daar ben ik niet mee akkoord.

Uiteindelijk is het dom om elkaar te overtuigen
    als we het antwoord eigenlijk simpelweg niet weten?

of het eigenlijk gewoon 50/50 werkt?
    Of ben ik dan zo'n onlogisch denkende en nietswetende snotneus?

er zijn ongetwijfeld mensen die met NH starten (de zachte manier) zoals jou logica het zegt.
    Maar die eindigen met een stang + (het belangrijkste) de harde hand.
    En dan heeft jou logica helaas zijn best niet gedaan.
    En ze bestaan hoor die gevallen.

Dan adviseer ik soms liever de mensen (als ze een profiterend paard hebben) om met harde middelen zacht in te werken

We draaien helemaal off-topic.
    Mijn standpunt is zoek geen kaptoom zonder ijzer (want dan is het teneerste geen kaptoom meer)
    maar zoek ergens zo'n halsters met ringen op de neus.

Marcheert ook.
    voor een 'ijzerloze kaptoom' betaal je stukken meer.
    je hoort het zelf ook al aan de naam hé
    of je nu halster zegt of ijzerloos kaptoom
    klinkt beter in de volksmond.

Maar ik ben niet voor dat soort brol.

waarom is een kaptoom zonder ijzer geen kaptoom meer dan ?
    dat vind ik ronduit belachelijk

mijn pony is ontzettend gevoelig voor harde dingen rond haar neus, en uberhoud haar hoofd..
    Ze heeft geen grappig verleden en daar houd ik rekening mee door het voor haar prettiger te maken door geen harde dingen meer te gebruiken..

ach ga hier niet eens meer op in achterlijk gedoe..
    jammer dat er zulke mensen op het forum zijn

Aangemeld
    Jan 2005

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. Ik ben oprecht benieuwd of het waar is dat deze twee "meesters" in eerste instantie met stang beginnen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

er zijn ongetwijfeld mensen die met NH starten (de zachte manier) zoals jou logica het zegt.
    Maar die eindigen met een stang + (het belangrijkste) de harde hand.
    En dan heeft jou logica helaas zijn best niet gedaan.
    En ze bestaan hoor die gevallen.
    Florrtje jij mag er over denken zoals jij wilt hoor, de logica blijf ik missen , als je iets aanleert lijkt het mij toch logisch dat je begint met fluisteren ipv met schreeuwen....
    En ik schreef ook duidelijk, dat je een bit kunt gebruiken als verfijning dat andere mensen dat dan niet doen heeft niets te maken met wat ik vindt, dan leg je mij dingen in de mond.

Ik ben overigens niet tegen het bit hoor, ik mis alleen de logica in jouw redenering en daar reageerde ik op.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

blijft ook maar steeds niet MIJN logica..
    Overigens kan je met 'zachte' hulpmiddelen ook heel 'hard' zijn.. (vraag voor de grap eens naar Callippo's ervaringen met Honza )
    Verder is een kaptoom gewoon een hoofdstel met een strakke keelband (eigenlijk kaakband) en een ring middenop de neus. Zegt NIETS over ijzer of wat dan ook en werkt met name door de keelband ánders dan een halster...
    Florrtje..Ik noem niet snel iemand een snotneus... maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik jou kort-door-de bocht manier van reageren en redeneren een heel hoog snotneus gehalt vind hebben ...

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten