Floortje, ik heb heel veel respect voor je reactie, terugkomen op je mening daaris lef voor nodig, mooi gedaan.
En gelukkig heb jenog een heel leven voor je waarin je kunt leren hoe je tot een mening kunt komen en deze kunt onderbouwen, tijd genoeg.
Floortje, ik heb heel veel respect voor je reactie, terugkomen op je mening daaris lef voor nodig, mooi gedaan.
En gelukkig heb jenog een heel leven voor je waarin je kunt leren hoe je tot een mening kunt komen en deze kunt onderbouwen, tijd genoeg.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Hey Janneke...Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
het doet deugd om deze reactie te lezen...
Ik heb een momentje echt gevreesd!
En inderdaad nog een heel eindje voor me uit die nu nog volledig onbekend lijkt maar die ga ik stap voor stap ontdekken.
Bedankt!
Liefs Florrtje
Dank voor je reactie en het openbaar maken van jullie PB wisseling!
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
Ik voel me aangesproken.
Ik rij met Kalife en Zippo overal dus ook op de openbare weg met neckrope.
Wanneer er wederzijds respect is en jou paard jou als leider ziet dan volt hij jou op en is er geen gevaar.
Met mijn arabier rij ik zo al drie jaar rond en zijn er nog nooit problemen ontstaan, ben ook niet van plan om dit te veranderen.
Zijn hoofdstel ligt immers al onder stof.
Ok, deze is heel grof!Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Vraag maar in de mensen hier in mijn buurt rond hoe ik train en rij want zij zien MIJ zeer vaak bezig.
Mijn arabier is zwaar mishandeld geweest en had geen vertrouwen toen ik hem kocht, dacht je nu werkelijk dat ik hem nog wat meer zou gaan slaan?!?!??
Daardoor dat hij zich nu niet meer laat vallen en me eindeloos laat opstappen wanneer ik wil!
Het feit dat ik zonder hoofdstel met hem op de openbare straat kan wijst op RESPECT voor mekaar.
En geloof me die dingen bereik je niet door grof te doen tegenover je paard of te slaan.
Ik kan in het topic in beide partijen inkomen.
En ik en nog andere mensen kunnen ook getuigen dat Florrtje zacht en lief is met paarden.
Dat ze geregeld met stang rijdt met Safran is toch niet dat ze hem mishandelt zeker, djeezes wat een gedachten van ons!
Hoezo? Het staat niet voor niets in een vraagstelling. Ik weet niet wat daar grof aan is. Ik dacht altijd dat jullie heel eerlijk te werk gingen. Door bovenstaande discussie waarin Florrtje ineens het woord 'stang' liet vallen, africhtingsmethodes 'van zacht naar scherp' omdraaide en 'NH' verdeelde in 'jullie' en 'ons' ging ik het me afvragen. Thats all. Het was geen stelling, het was een vraag.Ok, deze is heel grof!
Vanwaar ineens jouw interesse in andere topics dan in je eigen fototopics?![]()
Het lijkt alsof je alleen maar jezelf komt verdedigen, dat is erg jammer want er is hier een prachtige open, eerlijke discussie aan de gang. Verdedigen is niet nodig, wanr Florrtje heeft alles al recht gezet m.i.
' t zal wel zijn dat ik me kom verdedigen, uitspraken doen die niet waar zijn over iemand anders.Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Proper is dat niet!
Ik lees net in je eigen fototopic dat je het verschil tussen een vraag en een stelling ook niet zo goed begrijpt. Nogmaals je hoeft je niet te verdedigen ik stelde slechts een vraag, het was geen uitspraak.Oorspronkelijk Geplaatst door muiske
En zoals Roos al schreef:Daar zit geen oordeel in, het is een vraag. Op dit forum proberen we te denken in het belang van het paard. Als iemand zich iets af vraagt - wat wat anders is dan een oordeel - in het belang van het paard, dan worden daar vragen over gesteld. Dat lijkt mij dan weer logisch.![]()
Bij mij kwam dit helemaal anders over.Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Daarbij vind ik het nog grof dat je daar alleen al een vraagstelling durft over stellen.
Vraagstelling en zo redeneren zijn 1 voor mij.
Dan snap ik je reactie Muiske... vind het té wonderlijk, maar als je jouw invalshoek zo uitlegt... tja... ik vraag me dan wel ernstig af wat je in vredesnaam op een forum zoals dit doet, waar het JUIST de bedoeling is om met elkaar VAN GEDACHTEN TE WISSELEN ...![]()
Ik las o.a. de volgende dingen:
Ik rij ook liever met stang dan bitloos hoor..ik ben voor het principe dat je eerst alles zacht moet aanleren met harde middelen (zachte hand die een stang gebruikt bv.) en dan na jaren training bitloos moet gaan.Je moet werken van paard tot paard.
de ene kan alles perfect met zachte middelen
de andere helaas niet.
Is het dan niet meer dan logisch dat daar vragen over zijn? Dat er om onderbouwing wordt gevraagd? Els vd Zanden is daar al uitgebreid op ingegaan (waarvoor dank, Els). Uiteindelijk komt er (dankzij wat pb-wisseling) een mooie discussie boven tafel, dus ik begrijp niet zo goed waar je nu zo over valt.![]()
Mijn klomp is gebroken...Vraagstelling en zo redeneren zijn 1 voor mij.![]()
Zónde ... van je klomp![]()
Ik heb er twee![]()
![]()
En deze als-feit-gepresenteerde-mening, is volgens jou ook bekend bij iedere tegemoet komende automobilist?Oorspronkelijk Geplaatst door muiske
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
Geloof MIJ nou maar; die dingen KAN je WEL bereiken door grof tegenover je paard te doen.Oorspronkelijk Geplaatst door muiske
![]()
Dat heet in trainingstermen: "[size=99px]aangeleerde hulpeloosheid[/size]" of "[size=99px]learned helplessness[/size]".
Google er maar eens op; er gaat een wereld voor je open![]()
Wiki: "Aangeleerde hulpeloosheid of learned helplessness is het verschijnsel waarbij een mens of
dier geleerd heeft dat hij geen invloed heeft op gebeurtenissen
en zich daarom niet weet te helpen, al zou hij dat wel kunnen". (einde citaat)
Oftewel: met zo'n paard kan je in ieder geval de openbare weg op, want voor zo'n paard is een gedrag als "schrikken"of "vluchten" zinloos
O ja: ik zeg [size=99px]NIET[/size] dat jouw paarden "aangeleerd hulpeloos" zijn: dat weet ik niet.
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
Bladwijzers