Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: trailer laden met veulen

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

trailer laden met veulen

Over 1,5 maand moet ons Januske naar de keuring. Om dit vlekkeloos te laten verlopen wil ik nu al gaan oefenen met laden (samen met Anoek natuurlijk).
    Nu heb ik geen auto meer die de trialer kan trekken, maar wel m'n vrachtwaggeltje en m'n nieuwe rijbewijs. Reden om eens goed na te denken hoe ik dit ga aanpakken.
    Janus en Anoek kunnen niet tegelijk erin lopen, want tussen hun moet het schot dicht (anders kan de klep niet meer dicht). Janus en Anoek kunnen gewoon over het schot contact hebben. Ze moeten ook allebei vaststaan, omdat ze anders bij de marathonwagen kunnen komen.

Nu is mijn vraag wie moet ik eerst laden Janus of Anoek. Degene die als laatste erop gaat (had gedacht aan Janus) staat het dichtst bij de klep als die open gaat. Alle overige tips over het vervoer van moeder en veulen zijn meer dan welkom

Hieronder even een foto vrachtwagen

Bedankt Marleen

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: trailer laden met veulen

Zelf nog geen ervaring (hopelijk volgend jaar wel )

Ik kom de laatste tijd vrij veel op de kliniek en ik zie dat meestal eerst mams erin gaat. De commentaren die ik dan ook hoor is; als de moeder geen angst heeft en heel makkelijk de trailer/ vrachtwagen oploopt dan zal 9 van de 10 keer het veulen dit ook heel makkelijk doen....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Allereerst: wat een mooie vrachtwagen! Snap niet helemaal hoe ze nou komen te staan, maar kan wel vertellen hoe ik het heb gedaan met ons veulen.
    Ging eigelijk allemaal heel makkelijk. Het kwam er op neer dat hij er meer was om moeders de trailer op te helpen dan andersom. Eerste paar keer Maroush eerst geladen en dan hij ernaast, daarna andersom. Zo heb ik ze 2 weken elke dag op de trailer gevoerd. Na een week ook de klep dicht gedaan en dat viel ook allemaal erg mee, net als de eerste keer rijden. Enige wat hij spannend vond, was achteruit de klep weer af lopen (die was best hoog, net als bij jouw vrachtwagen zo te zien). Dus daar hebben we steeds veel tijd voor genomen. In eerste instantie hij dan als eerste eruit, om te voorkomen dat 'ie te snel achter mams aan wilde rennen en van de klep zou stuiteren o.i.d. Maar toen hij het trucje een beetje door had, juist eerst Maroush eruit omdat hij dan wat makkelijker naar achter liep.
    Tja, je hebt er wrs. niet veel aan, want ben verder niet echt problemen tegengekomen. Maar misschien ook wel fijn om te horen dat het zo makkelijk kan gaan (zelfs met een probleemmoeder). Hartstikke handig dat die veulies zo lekker nieuwsgierig zijn!
    Als het schot nou toch lastig blijkt, kun je het dan niet eerste keren eruit laten en de klep nog niet meteen dicht doen?
    Wat R&K zegt, valt mij idd ook altijd op bij de kliniek. De meeste veulentjes lopen echt zo achter hun moeder aan als ze geen nare ervaringen met trailer hebben gehad. Als 'ie netjes mee kan lopen en vast kan staan, zou ik niet echt problemen verwachten. Maar op tijd gaan oefenen is natuurlijk altijd handig

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Omdat Stella niet zo heel gemakkelijk de trailer op loopt, ben ik pas sinds kort met Eik begonnen. (Janus is natuurlijk een stuk jonger. Ik vind hem zo gaaf!)

In het kader van "it's not about...", eerst voeten geprobeert; voorvoeten, achtervoeten, 1 voet... De trailer staat er regelmatig en Eik ziet hoe graag Askja en Blessa in de trailer gaan, dat scheelt ook denk ik.
    Toen, na een tijdje een send gedaan en ze liep er zo een heel stuk in. De volgende keer iets verder en verder. Nu kan ze er zo in, vooruit en achteruit. Reizen hebben we nog niet gedaan, maar dat komt vast...

Started!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Dank jullie voor de reacties. Het schot kan er misschien nu wel even uit. Alleen als we werkelijk gaan rijden kan dat niet.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    Allereerst: wat een mooie vrachtwagen! Snap niet helemaal hoe ze nou komen te staan, maar kan wel vertellen hoe ik het heb gedaan met ons veulen.
    Dank je. Ben erg blij ermee. De paardjes komen met hun billen richting de kabine te staan. Dan heb ik ze vol in het zicht (heb een camera in de kabine, die ook het geluid weergeeft ) en kunnen ze de spullen die meereizen zien.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    Als het schot nou toch lastig blijkt, kun je het dan niet eerste keren eruit laten en de klep nog niet meteen dicht doen?
    Maar op tijd gaan oefenen is natuurlijk altijd handig
    Ga vanavond kijken of het schot eruit kan. EN inderdaad wilde ik nu dus al beginnen met oefenen, zodat we 9 augustus niet voor verassingen komen te staan. Anoek heeft er vorige week al even alleen opgestaan om te kijken wat ze ervan vond.

Ik zou eerst de mama erop zetten, het veulen zal dan wel volgen denk ik?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door muiske
    Ik zou eerst de mama erop zetten, het veulen zal dan wel volgen denk ik?
    jup zo hebben we het ooit op prinsenhof ook eens moeten doen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ook ivm uitladen lijkt het me het veiligst om Anouk eerst te laden.
    Je kunt ze immers niet tegelijk uitladen en ik kan me indenken dat het voor Janus een angstige ervaring kan zijn als zijn moeder uitgeladen wordt, terwijl hij nog achter een schot staat.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten