Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: extreme friendly vraagje

extreme friendly vraagje

Even korte inleiding: Een tijdje terug had ik les van Eveline. We hebben toen gewerkt aan de extreme friendly. Lazir is RBex en heel snel afgeleid.
    De bedoeling was dat ik ging lopen en ritmisch mn stick heen en weer sloeg op de grond. Eerst zachtjes, later harder en ook de heg in. (1 lange zijde van mijn bak is een heg, waarachter een buurman zit die altijd of gras maait, of in zn tuin werkt, of met zn hond speelt, of de sproeiers aan zet, enz enz.) Behoorlijk eng dus. Toen ik dat voor het eerst deed vond Lazir t echt reuzespannend en galopeerde hij om me heen. De bedoeling was dat ik dan t ritme rustig bleef doen terwijl ik heel relaxed naar de grond keek tot Lazir stopte en op mij focusede, dan mocht ie meteen naar me toe komen.

Nu was ik hier vandaag mee bezig, Lazir was in een vrij relaxte bui, en ik kon dan ook al best veel en energievol met de stick doen. uiteindelijk toch wat spannend en dan ging hij rond me heen draven, maar niet veel meer. Elke keer als we stopte kwam hij snel naar me toe. Linksom ging dit dus wel goed, maar rechtsom had ik het probleem dat hij steeds rechts langs me wilde, en op de ene lange zijde kan ik dat wel voorkomen maar op de andere lange zijde heeft hij dan natuurlijk de ruimte. Dit zorgde er voor dat ik steeds weer linksom moest draaien. Mijn eerste vraagje: Is dit een kwestie van veel rechts gaan leiden zodat hij daar meer confident in wordt en niet meer rechts langs me wil (zodat ik links van hem ben) of moet ik hier anders mee om gaan?

Tweede vraagje: ik legde deze vraag zojuist aan iemand voor en die vroeg me waarom ik niet achteruit liep terwijl ik de extreme friendly oefende zodat ik kon zien wanneer hij RB werd en zodat ik dan meteen kon handelen ; meer A&R. Nu antwoorde ik dat Lazir juist moest leren om op mij te letten: ik trek me niets van die stick aan, hij moet aan mij gaan zien dat er niets aan de hand is. Hoe denken jullie hier over?
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: extreme friendly vraagje

Even los van je vragen, ik zou nooit een paard om me heen laten galopperen bij een extreme friendly. Cirkels lopen valt namelijk in de categorie vluchtgedrag. Dat wil je nu net niet. Bewegen mag altijd, maar geen cirkels. Liever zou ik proberen of je zelf kan gaan lopen, in zone 1, desnoods met Lazir aan het einde van de 22 ft en doorlopen. Approach en retreat kan je in dit geval doen met de afstand en de intensiteit van je stickgebruik.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Vraag 1: Ik zou met mijn rug tegen de bakrand gaan staan en extreme friendly doen. Lange lijn gebruiken zodat je paard voldoende ruimte heeft om te lopen en afstand te nemen (ook het A&R principe). Ik zou een RB-E paard ook niet in cirkels om mee heen laten lopen. Als je met je rug tegen de bakrand gaat staan moet je paard op een gegeven moment de andere kant weer op, waarbij hij moet nadenken en dus wat sneller rustiger wordt. Hij kan dan gelijk wat wennen aan het zien van jou aan beide kanten

Vraag 2: Is eigenlijk ook opgelost met vraag 1 Je kunt je paard gewoon zien en je kunt nog op tijd corrigeren. Maar het doel is natuurlijk om te zorgen dat je paard zo snel mogelijk LB wordt en ik zou me dan meer concentreren op een goede timing en release (the release teaches ) dan op een correctie Het naar achteren lopen en dan de extreme friendly doen is ook een goede techniek hoor, maar het ligt eraan hoe je paard erop reageert. Als hij in cirkels om je heen wil gaan lopen zou ik de techniek hanteren die ik hierboven beschreven heb. Daar worden ze over het algemeen sneller LB van.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

bedankt voor jullie reacties
    Margot, ja in principe loop ik ook steeds in zone 1. en op t moment dat hij me voorbij gaat draai ik dan om, om in zone 1 te blijven.
    En wanneer hij echt RB werd inderdaad bij de bakrand gaan staan zodat hij geen cirkels kan blijven lopen.
    Haha wat evalueren is altijd wel fijn, dan ga ik weer even de goede richting op
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Bladwijzers

Forum Rechten