Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: De shetlander die alleen maar grasjes wil eten...

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

De shetlander die alleen maar grasjes wil eten...

De kids van Judith gaf ik regelmatig een lesje paardrijden op hun eigen Shetlander Rebbel...Nu is een van de meisje helemaal gek van paarden en pony's en alles erom heen geworden en die geef ik nu elke woensdag les..
    Ik heb Rebbel regelmatig al een paar keer ontnomen van zijn grasjes om eens " gezellig " met mij grondwerk te gaan doen.. (LB intr)..
    Na een paar onverwachtse dingen/reacties van mij vond hij me zeker interessant genoeg om af en toe me zo maar 5 min aan te kijken en te likken en te kauwen zonder gras te eten om hem vervolgens vanuit mijn kant te belonen met grasjes eten.. hij begin bij mij nu aardig de " lol" van het grondspelen in te zien, en kan dan soms ook ontzettend komisch uit de hoek komen.. (je zou z'n koppie dan eens moeten zien )
    Goed al met al, ik vind Rebbel een leuke pony en hij leert mij erg veel...Thanks voor dat Rebbel!
    Alleen het grote probleem wat zich nu begin voor te doen is..
    Als het dochtertje(8 jaar) van Judith op Rebbel zit en ik hem netjes aan de leadrope heb en ondertussen genoeg afwisselende spelletjes met hem doe terwijl I(Het dochtertje van Judith) er op zit gaat het allemaal redelijk.. hij weet dat ik niet zo effectief ben met Fase 4 omdat hij dan nog wel eens gekke/onverwachtse bewegingen kan maken.. maar hij houd zich aardig aan de regeltjes..
    Maar nu zijn we er aan toen dat I leert sturen en los rijden op Rebbeltje maar hij weet precies zodra hij los is gaat zijn hoofd in het gras en hoort en ziet hij niets meer.. ik probeer hem dan een beetje bij te sturen @ liberty met mijn stick maar dan wil hij best graag wel eens een flinke bok uit delen..I kan dat gelukkig best aardig uitzitten maar erg leuk is het niet..
    Dan heeft meneer iets nieuw ondekt.. zodra ik ga liggen hoef ik niets meer te doen, wat doet Meneer Rebbel dus, zodra de leadrope los is gaat hij nu liggen en eten ...
    De conclusie had ik zelf aan getrokken:
    Rebbel is LB intr.
    Weet al 12 jaar dat hij de baas is over mensen en gaat dit zooomaar niet opgeven en al helemaal niet aan een meisje van 8 jaar
    Rebbel weet precies wanneer ik de leiderschap uit handen geef aan I en neemt daar groots gebruik van om die leiderschap eens even goed te testen...
    Rebbel is geen kinderpony....

Ik heb met I en Rebbel al het nodige grondwerk gedaan en dan gaat eigenlijk zodra ik een beetje in de buurt blijf best goed..

Al met al is de oplossing in zicht, we zijn Fons de tinker van Judith goed kinderproof aan het maken en die mag dus over aan paar maandjes die rol van Rebbel overnemen maar voor die tussentijd...
    How to deal with it? Alle tips zijn welkom...

Groetjes Anouk

ps.Rijbak is in de buurt (waar geen gras staat) alleen is deze zo zwaar voor deze arme pony dat hij na 10 min dood op is..(ook hier gaat hij trouwens uitgebreid liggen rollen met een kindjes op zijn rug... Die grapjas
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: De shetlander die alleen maar grasjes wil eten...

Heeft hij een hekel aan water, een keer een flesje water over zijn hoofd gooien wanneer hij wil gaan liggen, als hij wel blijft staan dan voldoet een "anti-graastouwtje"prima, een touwje tussen zadel en bovenkant hoofdstel (of bitringen,of ringen side-pull) zodat zijn hoofd niet dieper kan zodat hij niet bij het gras kan.
    Ik weet dat het lastig is, vooral omdat je geen grote reactie van zijn kant wilt wanneer er een kind opzit.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

uhm, zou inderdaad nu even een oplossing kunnen zijn om een anti-graas touwtje te spannen.. Alleen is dat wel alleen het gevolg oplossen en niet de oorzaak.. Want hij heeft natuurlijk binnen de kortste keren iets anders verzonnen om de baas te zijn over I.

Lastig geval vind ik het...

In ieder geval hardstikke bedankt voor het meedenken Janneke...

Als er nog meer mensen ideeën hebben zijn ze van harte welkom natuurlijk!
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Zoals je zelf eigenlijk al hebt beschreven ligt het probleemin de relatie,want bijjou doet hij dit soort dingen niet. Dus zul je daar de oplossing moeten zoeken, zouden de kinderen niet wat parelli met hem kunnen gaan doen?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Dat doen ze al, friendly game/ porcupine game/ driving game/ yoyo game zit allemaal al in hun woordenboekje.. de spelletjes uitvoeren kunnen ze wel maar het echt begrijpen wanneer je nou hoe moet reageren is voor hun gewoon nog te moeilijk..consequent zijn is ook al zo moeilijk voor een kind... Hij is gewoon niet geschikt voor kinderen...
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Bladwijzers

Forum Rechten