Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: De dikke buik! Oplossing?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

De dikke buik! Oplossing?

Ik krijg altijd comentaar van de jonge meiden op stal dat Diesel zo dik is. En ja...in tegenstelling tot de andere paardjes in zijn kudde is hij zeker rond. Nu is Diesel snel rond, maar we zijn wel bijna elke dag met iets bezig. Okee misschien dan niet heel actief, maar toch vroeg ik me nu af. Hoe krijg ik die buik eraf??? Is dit perse nodig en hoe komt ie hieraan? heeft ie gewoon aanleg?

Hij krijgt als hij overdag binnenstaat hooi wat er eigelijk altijd wel ligt en als ze naar buitengaan is er gras.

Moet ik iets aanpassen? iets laten onderzoeken? de "training" aanpassen (zijn er bijvoorbeeld buikspieroefeningen???)

Graag tips dus..

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Re: De dikke buik! Oplossing?

Het ene paard heeft er gewoon meer aanleg voor om dik te worden, ik doe er alles aan om Vitesse op gewicht te houden want die word heel snel te mager/schraal..
    Is het echt nodig, tsjah ik vind er niets verkeerds aan een paard met beetje meer vet, als het maar niet TE word. Ik denk dat je er iets aan moet doen als je zelf vind dat het nodig is al hij afvalt..Niet alleen omdat andere mensen het zeggen
    Verder vetverbranding door je vooral door long slow distance werk. Dus lange stukken stappen, lange stukken draven etc. daar gaat veel tijd in zitten vaak.
    Verder zou je een graaskorf kunnen overwegen dan kan hij niet meer zoveel gras binnen krijgen..Dat is toch wel iets waar ze dik van worden..
    Succes!!!

Groetjes Anouk
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

gaan ze bij jullie in een vol weiland of doe je strook begrazing ?

wij doen strook begrazing onze paarden staan dan wel dag en nacht op het land.
    maar eigenlijk is geen van allen rond of dik..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet niet of hij vet is of dat hij een dikke volle buik heeft, van hooi /bulk krijgen ze ook gewoon een ronde buik. Het ene paard heeft ook meer aanleg dan de andere.
    Waar je op kunt letten is het soort hooi, Whoopie wordt ook snel te dik, en ik voer alleen hooi met weinig voedingswaarde maar veel structuur, dus zo grof mogelijk, graszaadhooi is ook ideaal, weinig voeding wel vulling. en ja gras daar worden ze ook dik van. En verder natuurlijk alles waar suikers en eiwitten inzitten (brok, muesli, fruit, wortels , brood).

Ze zeggen dat wanneer je de ribben kunt voelen een paard niet te dik is, ik weet niet of dat altijd opgaat, verder moet je opletten of er niet teveel vet wordt opgeslagen op bepaalde plaatsen (harde manenkam, dik op de schouders,onder de buik) dat soort dingen, want dat heb je kans op problemen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Is ie dik of heeft hij vooral een ronde buik? (drilt er een en ander bij billen en nek?)
    Ik hoor namelijk al 4 jaar "O is ze drachtig". Maar ik heb me er in Sterre's geval bij neergelegd.
    Die is niet dik heeft wel altijd die ronde buik. Haar moeder heeft die ronde buik ook, zelfs toen ze klasse 3 endurance liep.

Waarschijnlijk als ik onwijs ga gymnastieken met Sterre zal hij echt wel wat strakker worden, maar daar doen we ons beiden geen plezier mee.
    Althans niet in de mate en frequentie waarin dat zou moeten om die buik strak te krijgen. En nu heb ik gelukkig eindelijk wel het excuus dat ze drachtig is. Dat is met een ruin wat lastiger.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik merk aan de stevige tinkers op stal, dat goed gymmen wel degelijk wat doet tegen een ronde buik.. net wat Nienke ook al zegt. De tinker van een stalgenootje heeft zowaar lange benen gekregen nu zijn buik wat op- en strakgetrokken is

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ik zal wel es foto's maken van hem en zijn kudde. Ik weet nog toen hij in lottum stond hij veel slanker was amar ik veel minder met hem deed in verhouding tot nu. Daar stond hij van smorgens 5 tot savonds 9 en soms dag e nacht op gras. Toen wisselde ze van volle wei als de andere op was. Op deze stal doen ze aan strookbegrazing en we zijn nu eigelijk elke dag wel bezig. En maken soms wandelingen/ritten van 2 uur.

Maar stel dat hij het heeft van aanleg en geowon dikker is dan de andere uit zijn kudde, is het dan schadelijk? Zit het hem in de weg? Dat idee heb ik namelijk niet kwa conditie maar bijvoorbeeld wel met rollen of buigen ofzo? Al lukt het wel!

Bladwijzers

Forum Rechten