Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: op de leadrope stappen

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

op de leadrope stappen

Gisteren heb ik Evita lekker gepoetst, alleen moet ik voor mijn gevoel constant opletten dat ze niet op de leadrope stapt. Nu ben ik een tijdje terug bij Bea (Mitzel) op bezoek geweest en heb ik gezien dat ik daar eigelijk niet bang voor moet zijn.

Nu is mijn vraag hoe hebben jullie dit gedaan. Ik heb ook al ergens gelezen, door gewoon het touw er aan te laten hangen als ze aan het grazen is en dan stapt ze er vanzelf wel een keer op merkt dat er verder niets gebeurt.

Het klinkt misschien stom maar dat durf ik eigenlijk niet goed te doen?!? Misschien is dit helemaal niet nodig en maak ik me al weer veelste druk. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe jullie dit hebben gedaan?

Groetjes Evelien
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: op de leadrope stappen

Mijn vorige paard kon echt ineens in paniek haar hoofd omhoog gooien als ze op de leadrope stapte. Heb dus vooral veeeeel porcupine game bij het hoofd gedaan, achter haar oren en op haar neus. Tot ze daar zo licht als een veertje op reageerde. Dat heeft haar rb reactie op stappen op de leadrope aanzienlijk vermindert. Ze kon dan nog steeds wel rb reageren hoor, maar had ook vaak momenten dat ze nadacht en dus op een lb manier zich 'eruit probeerde te denken'. Wat je vooral niet moet doen: voorkomen dat ze op de leadrope stappen, want dan leren ze nooit hoe ze ermee om moeten gaan

Droo reageert er heel relaxed op, sommige paarden hebben dat van nature. Hij stapt erop, merkt dat hij z'n hoofd niet omhoog kan brengen en stapt van de leadrope af (en gaat dan weer verder met grazen ). Maar ook bij Droo wil ik die porcupine op zijn hoofd zo licht als een veertje hebben. Het is onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat het paard op de juiste wijze op druk leert reageren en leert meegeven.

Maak er anders een oefensessie van. In een niet al te grote ruimte, maar wel zo dat je paard de benen kan bewegen mocht ze het erg eng vinden. Bijvoorbeeld een roundpen. Maak er een spel van door haar voor te bereiden met de porcupine game (neus omlaag vragen, hoofd naar beneden dmv druk op de leadrope) en laat haar daarna meerdere malen op de leadrope stappen. Als je twee leadropes hebt en aan het halster vastmaakt (een 12 ft. en een 22 ft. bijvoorbeeld) kun je de langere leadrope zelf vast houden (als safety net) en de kortere op de grond leggen zodat je paard erop kan stappen. Zo kun je het makkelijker in goede banen leiden. En stoppen op het goede moment. Dat wil zeggen: als je paard het snapt en lb reageert op het stappen op de leadrope
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mooie uitleg Linda, ja bij Whoopie heb ik het niet echt hoeven oefenen, ze reageert vrij rustig en doet vaak zelf al een stukje terug, hoe relaxter je er zelf mee omgaat hoe rustiger het paard ook reageerd denk ik
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Bij mijn Eikebeebie heb ik het inderdaad gedaan zoals je zelf omschreef; laat maar grazen met de leadrope om. Het kwartje valt dan heel snel.

Ik denk dat het ook belangrijk is hoe je je zelf gedraagd. Als Eik, of een ander paard, op het touw stapt, kijk ik eens om maar that's it. Zelf oplossen graag, en dat gaat perfect!

Porcupine op het hoofd is natuurlijk de basis, zoals Linda omschrijft.

Succes!
    Started!

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Dank voor de reactie's...

Ik ben nog niet zover in level 1 dat ik toe ben aan de porcupine game... Maar ik heb haar vanochtend wel los (wel met mij dicht in de buurt ) laten grazen en ze heeft er wel 1 x op gestaan, en toen was het touw best nog wel lang en gaf eigelijk niet echt veel druk toen ze haar hoofd optilde. Maar haar reactie was veel belovend, heel rustig kijken wie dat nu kon doen? en tilde haar voet op om te draaien en de druk was weg.... Ik geloof dat ik meteen al een kwartje zag vallen... Fijn, Slim paard...
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Bladwijzers

Forum Rechten