Het betreft dus mijn nu 2 jaar en 2 maanden jonge mini appaloosa van nu bijna 1 meter, Flicka.
Ze is poepie jong, maar ik kom problemen met haar tegen die steeds erger worden en ik weet me geen raad.
De nodige informatie:
Sinds ik haar heb (toen ze 7 maand was) is ze enorm op mensen gericht, ze wilt altijd aandacht, ze duwt zichzelf het liefst IN je. Ze kan prima achtergelaten worden door al haar weidegenoten, ze kijkt niet op of om.
Maar mevrouw wilt ook altijd erg graag met je mee de wei uit! Ze komt, uitzonderingen daar gelaten, altijd naar je toe en komt dan heel lief bij je staan om geknuffeld te worden. Ze laat zich ook weer 'wegjaagen' in de wei, maar het ligt aan haar humeur of ze weg blijft. Soms dwarelt ze rustig af en gaat ze weer rustig grazen en soms is ze vastbesloten om mee te gaan met je. (met mij, niet met mij + een ander paard) Ze rent dan ook gerust door het stroomdraad heen om naar mij te komen. Je kan haar dan knuffelen maar zodra je haar terug naar de wei wilt brengen valt ze je gerust aan. Gericht steigeren naar je is haar sterkste kunst, bijten probeert ze soms maar ze weet heel goed dat ze daar niets mee opschiet. Als t haar echt niet zint gaat ze gerust zitten als een hond of liggen en is niet van plan om nog overeind te komen.
Ze is jong en ze geniet daarvan op de wei 24uur per dag (enkele wintermaanden s nachts in 1 stal met mijn andere c pony).
Ze komt echter gewoon veel met mensen in aanraking, we mesten met diverse mensen de wei uit en ze komt iedereen aardig begroeten. Swinters wordt ze binnen en buitengezet door de boer of stalpersoneel. Omdat ze zo graag aandacht wilt pak ik haar 2 tot 3x per week, poets ik haar bij de poetsplaats en krabben we hoefjes uit. Af en toe neem ik haar is mee aan de hand en wandelen we een stukje door het dorp, vanaf dag 1 is ze verkeersmak, ze vind niets in, loopt ook zo een trailer in bv.
Het probleem:
Deze kleine meid is enorm dominant, haar wilt is wet! Op een paar enkele grote paarden na staat ze behoorlijk hoog in de rangorde. Naar mensen toe neemt ze dit mee, iedereen die de wei betreed staat onder haar. Iedereen betrapt zich erop dat men erop let dat ze niet op je voeten gaat staan, omdat ze zo in je wil kruipen. Je krijgt haar amper achteruit gezet. Je kunt haar wel 'wegjagen', maar dan gaat ze keihard rondjes door de wei galoperen. Opzich ben je dan ' van haar af ', maar je wilde gewoon dat ze een metertje achteruit ging. Ze kan prima meelopen aan de hand, ze kan meedraven aan de hand en ze kent Halthouden aan de hand. Dit heb ik haar inderdaad AL geleerd, maar puur speels. Ik ben vaak zelf op stal als de pony's binnengehaald worden in de winter en ze staan vaak helemaal achter in de wei. Ik neem ze dan beide mee, in elke hand een pony dus. Omdat t soms regent wil je in draf die hele wei door en aangezien diesel de commando's kent zeg je al snel: draff en draaft hij mee. Flicka draafde er altijd braaf achteraan en wanneer ik HALT zei tegen diesel stopte zij omdat hij dat ook deed. Inmiddels kent ze de commando's zelf, als ik met diesel geoefend heb en hem al op stal heb staan en haar ga halen deden we dus eigenlijk hetzelfde. Ze MOEST het van mij dus niet leren, maar het ging gewoon zo.. en heel eerlijk: ik vond het reuze handig dat ze t zo snel snapte. Flicka weet dus heel goed wat ik aan haar vraag en zoveel is het niet, maar het gebeurt vaak genoeg dat ze daar ineens DWARS tegenin gaat. Bv: als de wind erg tegen ons in blaast wilt ze niet graag meedraven, dan zeg ik draf en wilt ze niet. Dan doe ik soort van stick 2 me en zeg ik nog eens draf en dan gaat ze gewoon steigeren. Dat steigeren heb ik haar 'afgeleerd' door haar dan meteen een tik op haar hoofd te geven. Ik weet niet of dat juist was, negeren hielp in ieder geval niet: toen kwam ze nog dichter en dichter tot ik haar hoeven op mij had! Sinds ik haar een tik geef op haar hoofd (met een zweepje ja) doet ze het nog heel zelden.
Ondertussen behandeld ze sommige mensen in de wei als de laagste in rang, oud vuil zou je bijna kunnen zeggen. Ze valt je echt bijna aan, heel boos kijken, oren in de nek en op je af racen, steigeren en echt met de hoeven jou willen raken. Niet bepaald prettig!!! Omdat ze dit gedrag ging vertonen ben ik toch, ondanks haar jonge leeftijd een beetje begonnen met de seven games. Friendly game en extreem friendly gingen vanaf de 1e keer al prima, als je dat te lang doet gaat ze ook gerust in de bak rollen, want ze verveelt zich suf. Porcupine en driving van de voor en achterhand doet ze goed (snapte ze eigenlijk de 1e keer al en sindsdien pas ik het een beetje toe op de poetsplaats of in de wei, ik wil haar zeker niet overvragen). Vooral omdat ze zich zo enorm in je kan duwen, ook met mee lopen/ binnnen halen wilde ik haar enorm graag yoyo en driving leren als je voor staat. Ze slaat dan compleet om. Ze wordt echt agressief! Ze valt je aan, steigert naar je, slaat met haar voorbenen naar je, probeert te bijten, probeert je omver te lopen. En als dat allemaal geen succes heeft gehad gaat ze rondjes om je heen rennen en bokken naar je.
Er staat hier in de buurt een aantal mensen die actief met parelli bezig zijn en dit zeker op level 2 niveau beoefenen. Hun hulp heb ik al gevraagd, maar ze zeggen allemaal dat het puur een enorm dominantie probleem is.
Ik zou graag van jullie weten hoe ik dit ga aanpakken. Diesel is RB extrovert, met hem kan ik lezen en schrijven. Maar Flicka, LB introvert.. het is ZO anders. Ik heb me er enorm in vergistOp de momenten dat ik yoyo of driving met haar wil oefenen voelt het alsof ik echt NIETS van paarden, laat staan van parelli ken. Ik begrijp niet dat zo'n leuk, op mensen gericht ponytje je gaat aanvallen. Dit gedrag is niet ineens gekomen trouwens, vanaf dat ik haar heb is ze zo. Enorm dominant, toen ik haar net had moesten we naar de wei altijd door een greppel. Dagen en dagen ging ze er gewoon overheen, niets aan de hand en soms had ze dagen dat ze er gewoon in ging liggen en dat ze niet verder wilde. Zo'n pony drijft je op dat soort momenten echt tot waanzin en het vergt een hoop wilskracht om dan geen longeer zweep te gaan halen. Het spijt me diep, maar zo voelt het soms echt.
Ik wilde een LB introvert paardje, maar blijkbaar kan ik er (nog) niet goed mee overweg. Dat is heel vervelend voor mij en gerust ook vervelend voor Flicka. Ik moet eerlijk toegeven dat ik soms bang ben dat haar hoeven mij een keer echt goed raken en aangezien ze alleen maar groter, ouder en sterker wordt wil ik hier NU iets aan doen en niet haar gewoon op de wei gooien en wachten tot ze 3 of 4 is. Ze moet nu eenmaal in de winter mee naar stal wandelen, op een normale manier! en niet wanneer het haar uitkomt mensen gaan aanvallen, steigeren of gaan liggen.
Wie o wie weet raad? Bedankt voor het lezen in ieder geval, het is een enorm lang verhaal geworden, ik vrees met een heleboel overbodige informatie, sorry daarvoor, ik wist niet wat ik weg moest laten.
Bladwijzers