Hoi,
maandag belden ze me op ivm een tinker die zo snel mogelijk weg moest. Ik naar ginder en tja paardje maar mee naar huis. Het ging om een 8 jarige tinkerruin die altijd op een manege gestaan heeft. Onderweg moeten stoppen want de koele kikker hing met zijn 2 voorbenen over de stang. Goed dat wij geïnvesteerd hebben in een goede trailer dus hop langs buiten een pinnetje omdraaien en de stang komt los. Mijnheer de tinker stond terug met zijn 4 benen op de grond en begon direct verder hooi te knabbelen, hoezo koudbloed.
Gisteren was ik van plan om wat grondwerk met hem te doen en even wat tesjes te doen om te kijken wat hij allemaal gewoon is. Uit de wei halen ging hij op mijn teen staan en ik kreeg hem er niet van af. Hij leunde gewoon lekker door op mijn teentjesOk porcupine zou wel van pas komen. Daarna lekker borstelen n maar hij genoot er niet van , stond wat ongeduldig met zijn hoef te schrapen. Toen ik met een flesje manenspray kwam aanzetten werd hij wel even wakker
ff wat blazen en wat heen en weer lopen , maar dat was het .
Na het getut touwhalstertje aan leadrope en stick mee en richting paddock. Ik eventjes lekker friendly , mijnheer was absoluut niet onder de indruk van de stick zelfs niet toen er met de string gezwiert werd. Ok heel koele kikker dan. Daarna porcupine, al bij al viel het mee niet heel snel een reactie, maar ik had erger verwacht. Yoyo game was een ramp , Ik heb echt heel lang een fase 4 moeten doen alvorens hij zijn gewicht een beetje naar achteren verplaatste. Dan ook nog even een poging gedaan om een beetje cirkling game proberen te doen . Het kwam er op neer dat ik meer cirkling gedaan heb als hij. Hij wil niet van me weg, zelfs niet als ik met de stick achter hem zit Op den duur toch een half cirkeltje kunnen doen en heb ik hem direct terug bij mij gehaald en beloont.
Hierna heb ik hem een tijdje laten grazen. Hij komt van een manege af en zou dus super braaf onder het zadel zijn. Ik een aantal keren met mijn leadrope over zijn rug gezwiert en niets aan de hand. Pad erbij gehaalt met gezwiert daarna op en af zijn rug , hij stond er gewoon bij te slapen. Dus zadel erbij ook even laten snuffelen, maar het deerde hem niet dus hop op zijn rug , singeltje eraan en een aantal keren opstappen en afstappen en na een tijdje er op en lekker belonen maar ik zag hem denken " mens waar maak jij je druk om !" Beetje gestapt , hij is wel lekker zacht in zijn mond en na een paar pasjes draf begon hij te hoesten en te hijgen, ik er direct af en vanaf het moment dat het zadel eraf was was het ook gedaan.
Nu mijn vraagjes , hoe kan je zo een ongemotiveerd paard terug een beetje gemotiveerd krijgen ? Hij komt van een manege , dus ik kan mij inbeelden dat hij er allemaal absoluut geen zin in heeft.
Hoe stuur ik hem nu weg van mij aangezien hij van niets onder de indruk is ?
Het hoesten en hijgen , zou dit op dampigheid kunnen wijzen ? Dierenarts moet volgende week de veulens komen chippen , dus ik ga hem wel laten onderzoeken.
groetjes saar
Bladwijzers