Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Buiten gewenning

  1. #1
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Buiten gewenning

    Heb nog eens een vraagje voor jullie...
    durf het bijna niet meer vragen, er staan hier al zo veel vragen van me.

    Mijn verzorgpaard staat samen met zijn 2 vriendjes op een wei,
    ze worden bijna nooit gescheiden en als er al eentje weggaat, staat hij nog altijd samen met de andere.
    Nu zou ik hem graag laten wennen aan buiten wandelen (aan de hand), maar vanaf het moment dat we
    buiten de wei zijn, is hij zo gespannen als wat en als we uit het zicht zijn van de andere paarden, wordt hij zot.
    (heb ik zelf nog niet gedaan, maar de eigenares wel)
    Ik vind dat normaal en we hebben bedacht dat we hem best metertje per metertje buiten kunnen laten wennen.
    Dus eerst net tot aan de grens van de wei, als hij zich daar op zijn gemak voelt, een paar stapjes verder en zo opbouwen.
    Nu was mijn vraag; als we zo buiten zijn, (hij is dan natuurlijk heel alert en een beetje zenuwachtig) kan ik hem dan best
    gewoon laten doen, laten rondkijken en laten grazen, als hij zich al wat beter op zijn gemak voelt. Of kan ik dan beter
    wat grondwerk oefeningen doen om hem bezig te houden, zodat zijn aandacht bij mij blijft en niet in de omgeving?
    (ik heb dat nog niet geprobeerd, ik vrees ook dat dat niet zo makkelijk zal zijn als hij zich niet op zijn gemak voelt)

    Groetjes,
    Marlies
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  2. #2

    Re: Buiten gewenning

    ik volg dit even, Senna is namelijk ook heel gespannen alleen buiten.

    xXx Anke

    senna,venus en kenzy

  3. #3
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re: Buiten gewenning

    Ik heb met Maroush hetzelfde probleem maar dan alleen onder het zadel. Ze doet niet heel gek, maar draait om naar huis. Wat bij haar helpt is om het idd in kleine stapjes op te bouwen. En steeds van graaspunt naar graaspunt te lopen. Pas als tot een bepaald punt 100% relaxed gaat, dan de volgende keer weer een stapje verder. Hoe kleinere vooruitgang je beloont (door terug te gaan), des te sneller kom je uiteindelijk vooruit Probeer terug te gaan vóórdat je paard gespannen wordt, zodat elke wandeling een positieve ervaring wordt en je paard straks dolgraag met jou mee naar buiten gaat.
    Dit is enkel mijn eigen ervaring hoor! Er zijn op dit forum een heleboel mensen die het beter weten dan ik, maar voor ons werkt dit heel goed

  4. #4

    Re: Buiten gewenning

    Ik ben met mijn paard ook langzaam begonnen met wandelen. De weide zit aan een doodlopende weg. Het eerste stuk tot het hek kan ze de andere paarden nog zien. Tot het hek was ook geen probleem. Nadat ik dat een aantal keer heb gedaan ben ik net voorbij het hek gegaan en daar stonden heerlijke grassprieten. Hier was ze wel onrustig, maar de tweede keer ging al gelijk een stuk beter. Ik denk dat ze het vertrouwen moet hebben dat ze weer terug gaat naar de kudde. Ik kan nu het hele pad aflopen en daarbij is ze redelijk ontspannen.
    Wat je ook kan doen is met een ander paard eerst een pad bekend maken en daarna zonder dat andere paard hetzelfde stuk doen.
    Suc6 ermee

    XxX ikke

  5. #5
    Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009
    Locatie
    Wageningen
    Berichten
    164

    Re: Buiten gewenning

    Hier nog zo een! Gaat een paar meter goed, en dan gaan we hinniken en proberen om te draaien. Inderdaad veel doen, en steeds kleine stukjes. Laat je paardje zelf zijn weg zoeken en als hij stopt laat je hem even ontspannen. Vooral zelf ontspannen blijven want anders ga je het effect alleen maar versterken. Neem wortels ofzo mee voor als je geen graasplekje hebt daar en hem toch wilt belonen. De eerste keer zul je misschien inderdaad niet verder dan het hek komen, maar zo langzamerhand kom je steeds verder.
    Ik heb voor mezelf afgesproken dat we twee grote thresholds per keer overwinnen en dan terug naar huis gaan. Zo weet je paard dat hij enge dingen met jou wel kan overwinnen, en dat je altijd weer terug naar huis gaat. Je zult zien dat je steeds een klein stukje verder komt.
    Succes!

  6. #6

    Re: Buiten gewenning

    Twee grote threshholds per keer kan voor sommige paarden al veel te veel zijn. Soms kun je niet eens 1 overwinnen. Je paard moet nooit het gevoel krijgen dat hij over de rand wordt geduwd, zogezegd. Als je jezelf een dergelijk doel stelt, loop je het risico dat je te snel gaat voor je paard. Ik zeg niet dat dat in jouw geval zo is, maar je moet voorzichtig zijn met de doelen die je jezelf stelt, zodat je paard niet de dupe wordt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  7. #7
    Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009
    Locatie
    Wageningen
    Berichten
    164

    Re: Buiten gewenning

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Twee grote threshholds per keer kan voor sommige paarden al veel te veel zijn. Soms kun je niet eens 1 overwinnen. Je paard moet nooit het gevoel krijgen dat hij over de rand wordt geduwd, zogezegd. Als je jezelf een dergelijk doel stelt, loop je het risico dat je te snel gaat voor je paard. Ik zeg niet dat dat in jouw geval zo is, maar je moet voorzichtig zijn met de doelen die je jezelf stelt, zodat je paard niet de dupe wordt.
    Ben ik het helemaal mee eens. Het was bedoeld als voorbeeld. Ik weet ondertussen wat mijn paard wel en niet aankan, en twee thresholds is absoluut niet teveel voor haar. Maar inderdaad, dat verschilt per paard. Hoe het met het paardje in kwestie zit kan ik vanaf hier niet beoordelen. Ik ben wel van mening dat je altijd moet proberen om over een threshold heen te komen als het mogelijk is, maar wel zonder te pushen.

  8. #8
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Re: Buiten gewenning

    Eventjes een vraagje... Wat is een threshold?
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  9. #9

    Re: Buiten gewenning

    Sorry, Parelli-jargon...

    Een threshold is een 'drempel', een plek waar je paard om een of andere reden niet langs wil. Dat kan het eind van het erf zijn, of een enge boom, of een bruggetje of zomaar een onduidelijke plek waarvan jij niet kunt ontdekken waarom je paard er niet langs zou willen. Volgens Parelli is het belangrijk om dan niet je paard daar toch doorheen of overheen te pushen, maar om door je paard even te laten grazen, te wachten of zelfs terug te gaan hem er langzaam aan te laten wennen, zodat hij er de volgende keer wel langs wil. Of de keer daarna, of de keer daarna. In elk geval is het belangrijk je paard niet te dwingen die drempel te passeren, omdat dat zijn vertrouwen in jou enorm kan beschadigen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  10. #10

    Re: Buiten gewenning

    En in antwoord op je beginvraag: ik denk dat rustig wachten en eventueel wat laten grazen een prima manier is om hem te laten wennen aan buiten zijn. Op de enge plek grondwerk doen, zou ik pas proberen als hij op die plek een beetje kan ontspannen en zijn aandacht bij jou kan houden. Anders heeft het geen zin. Wat je wel zou kunnen proberen, is een beetje approach en retreat, dus naar de enge plek vragen/uitnodigen en weer een paar pasjes terug. En weer heen en weer terug. Maar alleen als je denkt dat hij dat aankan.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  11. #11
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Re: Buiten gewenning

    Bedankt voor de uitleg... Moet nog veel leren over Parelli-jargon!

    En denken jullie dat het kwaad kan om bijna elke dag eventjes naar buiten te gaan
    (kwartiertje ofzo)?
    Of is dat dan teveel van het goede?

    xxx
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  12. #12

    Re: Buiten gewenning

    Nee hoor, zou ik zeker doen! Juist goed om je paard elke dag even mee naar buiten te nemen. Dan went hij er het snelst aan.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •