Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Snoepjes???

  1. #1
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Snoepjes???

    Hey allemaal,

    Ik zit een beetje met een dilemma, een vraag...
    Ik weet niet zo goed hoe ik over het gebruik van snoepjes (als beloning) moet denken.
    Langs de ene kant is dat misschien wel een goede zaak omdat mijn paard dan meer gemotiveerd is
    om iets te doen. Zo kan ik hem dingen leren die hij anders niet zou doen.
    (bijvoorbeeld: hij wilde nooit in draf als ik begon te lopen, ik heb het eens geprobeerd met een stukje brood
    en toen wilde hij wel meelopen.)

    Maar langs de andere kant, als een paard dingen doet voor de beloning, het snoepje,
    dan doet hij dat toch niet meer voor jou? En dan zal hij dat ook niet meer blijven doen als ik het gebruik van snoepjes afbouw.
    (bijvoorbeeld: als ik hem vraag om te draven zonder dat ik een snoepje of brood vastheb, dan blijft hij gewoon langzaam achter
    me aan sjokken.)

    Nog een nadeel vind ik, is dat je paard een beetje opdringerig wordt.
    Hij weet dat ik brood in mijn zak heb zitten en doet niet anders dan aan mijn zak en mijn handen snuffelen.

    Wat denken jullie hierover?
    Snoepjes goede zaak of beter niet bebruiken?

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
    Groetjes,
    Marlies
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  2. #2
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re: Snoepjes???

    Ik was altijd tegen het gebruik van snoepjes om diverse redenen, waarvan jij er ook al een paar opnoemt. Het opdringerige vond ik het grootste bezwaar.
    Sinds ik het aangeleerd heb op de manier van clickertraining. Zij krijgt een signaal en daarna volgt een snoepje. M'n paard kan nu staan te doezelen in de zon, maar op het moment dat ze x hoort, gaat haar hoofd omhoog om te kijken waar ze het snoepje vandaan kan halen. Sinds ik hiermee werk is onze samenwerking zo veel beter geworden. Ik moest iets vinden om haar te motiveren te draven en zelfs te galopperen.
    Het is wel zaak om heel consequent te zijn, dus niet ongevraagd in jouw ruimte komen etc.

    Succes
    Marleen

  3. #3

    Re: Snoepjes???

    Zolang je snoepjes als beloning gebruikt, heb je het meest machtige wapen in handen om je paard gemotiveerd bezig te laten zijn.

    (bijvoorbeeld: hij wilde nooit in draf als ik begon te lopen, ik heb het eens geprobeerd met een stukje brood
    en toen wilde hij wel meelopen.)
    Dit is echt de verkeerde manier. Je gebruikt snoep om je paard te lokken, dan is het geen belonen meer.
    De kunst is om eerst gedrag te vragen. Bij uitvoer van het gevraagde gedrag kan je belonen. Je paard zal het gevraagde gedrag steeds enthousiaster uitvoeren omdat hij ervoor beloond wordt.


    Maar langs de andere kant, als een paard dingen doet voor de beloning, het snoepje,
    dan doet hij dat toch niet meer voor jou?
    Dit is een beetje een misvatting. Je moet het belonen van een gevraagd gedrag zien als een betere, andere manier van omgaan met je paard. Niet als truukje om je paard iets te laten doen. Jij vraagt iets aan je paard en geeft het daarvoor een passende beloning. Je paard wordt enthousiaster, wil graag bij je zijn, graag dingen voor je doen omdat JIJ weet hoe je een gevoelige snaar bij je paard kan raken. Dat verbetert jullie relatie. Het gaat niet om de snoepjes, maar HOE je paard te motiveren.

    Let wel dat je alleen beloont voor gevraagd gedrag en niet om te lokken of om iets gedaan te krijgen! Een duidelijk verschil, ook gevoelsmatig. Bij het lokken heb je inderdaad het gevoel dat je paard iets doet voor het snoepje. Bij het juist belonen doet je paard iets voor jou en wordt vervolgens beloond op de manier waar hij weer helemaal blij van wordt.

  4. #4
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Re: Snoepjes???

    Ok, ik snap wel dat het verkeerd is om een paard te lokken.

    Maar stel, je beloont je paard voor goed gedrag (je vraagt iets, en hij doet dat super flink)
    en je geeft hem een snoepje. Bij mij is het resultaat dan dat hij zo gefocust is op waar die snoepjes zitten
    (begint te snuffelen en te likken) dat er van andere oefeningen niet veel meer terecht komt.
    Want waar ik me dan ook verplaats, hij verplaatst zijn hoofd mee...
    En eens ik 1 snoepje heb gegeven, ik begin te lopen, dan loopt hij ook mee.
    (niet omdat ik hem een snoepje voorhoud, maar wel omdat hij weet dat ik nog snoepjes heb)
    Dus, ik lok hem niet met snoepjes, maar hij loopt ook niet om mij een plezier te doen.
    Snap je mijn probleem?
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  5. #5
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Snoepjes???

    Ik denk dat dat gedrag er sowieso nog wel even inzit, omdat hij dat gewend is Wat vooral heel belangrijk is, is dat je consequent bent, en nóóit 'zomaar' snoep geeft, zonder dat hij er wat voor moet doen. Waldo, mijn verzorgpaard, is ook nogal food-orientated. Van Eveline kreeg ik de tip, om -als ik bijvoorbeeld waldo achteruit tussen 2 tonnen door wil hebben- snoepjes op de tonnen te leggen. Dan zet ik hem achteruit tot zijn neus ter hoogte van de tonnen is, en laat hem zelf het snoep ontdekken. Hij wordt daardoor enthousiaster om wat te doen, want wie weet komt hij snoep tegen als het doel bereikt is

    Wat ook misschien een heel interessant boek is voor je is Grondwerk met paarden, van Inge Teblick. Daar staat een hele goeie, concrete uitleg over clickertraining (zonder clicker nodig te hebben) en voedselbeloningen. Echt een aanrader
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  6. #6

    Re: Snoepjes???

    Snap je mijn probleem?
    Ja.

    Bij mij is het resultaat dan dat hij zo gefocust is op waar die snoepjes zitten
    (begint te snuffelen en te likken) dat er van andere oefeningen niet veel meer terecht komt.
    Koop het boek van Inge Teblick: Grondwerk met paarden. Les 1 is je paard gedragregels leren tav het aannemen en omgaan met voedselbeloningen. Het gedrag dat je paard vertoont is een gevolg van je eigen handelen (trainingsfouten) met voedselbeloningen. Kan je er ook weer makkelijk uittrainen hoor, je moet even weten hoe.

    Dus, ik lok hem niet met snoepjes, maar hij loopt ook niet om mij een plezier te doen.
    Dit verandert vanzelf als het gedrag verbetert.

  7. #7
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Re: Snoepjes???

    Ik was al een tijdje aan het overwegen om dat boek van Inge Teblick te kopen...
    Is dat echt concreet? Kan je daar zelf mee aan de slag?
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  8. #8
    Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    184

    Re: Snoepjes???

    En, als ik het goed heb begrepen wat hierboven gezegd is geweest,
    mag ik mijn paard nooit zomaar snoepjes geven.
    Altijd na een oefening. (of iets anders wat ik heb gevraagd)
    Geldt dat ook als ik gewoon naar de wei ga en mijn paard komt uit zichzelf naar me toe?
    Of is dat dan een beloning als je hem een snoepje geeft?
    Life's beautiful!! You just have to see it!

  9. #9
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Snoepjes???

    Jup, dat boek is écht concreet Legt heel goed in stappen uit wat je moet doen, en ook heel veel 'what-if's' staan erin, voor als het niet volgens het boekje gaan zegmaar. Ik vind 'm echt super handig Ook heel veel foto's

    Over die laatste vraag... Moet eerlijk zeggen dat ik Waldo ook wel eens een snoepie geef of een pluk lang gras als ik hem ga halen. Hij komt weliswaar altijd naar me toe, ook als ik geen snoep heb. Ik durf er verder weinig over te zeggen..
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  10. #10

    Re: Snoepjes???

    ik gebruik altijd gewoon biks, doet ze wat goed krijgt ze 1 biks korreltje, als ze het daarna beter doet krijgt ze er 2 , zodat ze weet dat ze het beter doet, maar ik wissel het af van biks naar klopje op haar hals zodat ze het goed begrijpt,
    love your horse and he will love you,
    trust your horse and he will trust you
    give freedom to your horse and he will let you into his paradise

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •