Ik ben net wat aan het tekenen geweest, maar ik vrees dat het stuk iets te smal is voor een echte cloverleaf, dan worden de stukken iets te smal en gaat het gras te vlug kapot worden getrapt.
Ik ben net wat aan het tekenen geweest, maar ik vrees dat het stuk iets te smal is voor een echte cloverleaf, dan worden de stukken iets te smal en gaat het gras te vlug kapot worden getrapt.
"Dromen komen uit..."
En als je hetzelde idee hanteerd maar dan het gras in het midden evt op te delen in gedeelltes, maar dan een rand hieromheen waar de paarden dus altijd kunnen lopen.?
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Ik breek mijn hoofd ook al een paar dagen, moeilijke klus. ik wacht op een briliante ingeving![]()
Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
Joni Bentley
Hier kan je ook nog even kijken http://www.freewebs.com/gydjulind/paddockparadijs.htm
Groetjes ingrid
waw die laatste site!
Ik had nog nooit gehoord van dat systeem, maar vind het wel iets fantastisch!
En ze hebben ook geen track van 4 m breed, maar 2 m, zo bespaar je wel weiland...
Ik heb nu met de examens geen tijd om mee te tekenen, maar hou het hier wel in het oog want ik leer volop bij![]()
Ik heb zelf ook een eigen "paddock-paradise" proberen te creeëren. Ik heb alleen niet zo veel ruimte als op die site. Achter onze bak/paddock ligt een bomensingel en daarachter een stukje weiland van 1/4 ha. Dat was voorheen allemaal weiland, maar ik heb dit voorjaar er een binnenomheining bijgemaakt, zodat er een pad van 3 meter breed ontstond. Daar midden in bleef dus het weiland, waar mijn 3 ponies elke dag een paar uur op mogen.
Ze kunnen nu dus, als ik de toegangen open, op twee plekken naar het pad. Ze kunnen dan een rondje lopen; aan de ene kant de bak uit, hat pad op, aan de andere kant de bak weer in en als ze dan doorlopen, kunnen ze er weer uit. Het pad was al wel snel kaalgevreten. Ik durf ze er ook alleen de hele dag op te laten als de grond droog is, anders denk ik dat het snel een modderboel wordt. Ik moet dus nog kijken hoe het zich van de winter gaat houden. Ik ben altijd wel snel enthousiast over dit soort projecten, maar in het verleden is bij mij gebleken dat ze niet allemaal even goed werkten als ik dacht![]()
Bij de binnenomheining van het pad heb ik geen haakse hoeken gemaakt, maar de bochten afgevlakt, zodat daar meer ruimte is om elkaar te passeren, te rollen oid. Ik durfde ook geen pad van 2 meter breed te maken, omdat ik een nogal dominante ruin heb. 4 m vond ik wel weer erg breed.
Ik heb op verschillende plaatsen op het pad een hindernisje neergelegd; over de hele breedte een aantal boomstammetjes bijv.
Mijn dochter maakt daar ook graag gebruik van. Zo durf ik haar ook zelfstandig "buiten te laten rijden".
Bij de bak is de waterbak, en daar voer ik ook ruwvoer, dus ze moeten wel af en toe van het pad(je) af.![]()
Dit is hoe ik het systeem in mijn situatie heb toegepast, alleen nog weinig praktijkervaring dus.
Als het pad toch te modderig wordt kan ik er altijd nog voor kiezen de grond daar om te laten zetten. Er staan bomen rondom waar ze ook van kunnen snoepen, dus ze hoeven zich er ook dan niet te vervelen.
Ik vraag me zo maar snel even af: als het in de winter erg veel regent, de tracks liggen nat, en dat zijn de enige beloopbare plaatsen (samen met de paddocks dan), zijn dat dan geen ware moddertracks? Lijkt me ook weer niet zo ideaal, zeker als ze maar 2m breed zijn...
In ieder geval, ik wil wel meedoen met de wedstrijd Liesbet, lijkt me een leuke uitdaging (es iets anders dan tuintjes en parken tekenen).
xxx julieke
Ik denk dat het belangrijkis om de paddocks te draineren en van wit zand te voorzien, de paden zou ik evt wat verhoogd aanleggen, zodat het water weg kan. Het is niet erg als het gedeeltelijk modder is,als er maar plaatsen zijn waar ze droog kunnen staan en liggen. Zo,n droge paddock daar genieten de paarden echt van, hoeft helemaal niet zo,n groot stuk te zijn, bij ons op stal hebben ze ook zo,n stukje daar liggen ze graag te slapen met z,n drieeen bijna tegen elkaar en is ideaal om lekker te rollen.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Mijn paard staat op een Hit-Actief stal en ik vind daar de matten ook ideaal.
de paarden staan dan bij een gedeelte op matten met zand erboven op, het lijkt dan dat ze op zand staan maar eigenlijk is dat niet zo... voordeel is dat ze altijd droog staan en liggen.
Er is ook een stuk bos, steen, zaagsel en wei en inderdaad in het bos is het wel regelmatig modderig.
Een pad om de hele wei lijkt me wel ideaal! leuke website!
Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
www.p-aard.nl
Ik heb prijs gevraagd voor zo'n hit-actief bodem, maar dat is toch nét boven ons budget ...Mijn paard staat op een Hit-Actief stal en ik vind daar de matten ook ideaal.
"Dromen komen uit..."
Ik wil wel geloven dat het heel prijzig is.Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
Het werkt in iedergeval wel, mocht je wel een mogelijkheid hebben dan kun je natuurlijk ook een klein gedeelte met matten doen, dan weet je dat ze daar zozo droog staan.
maar dat kan met stenen natuurlijk ook.
succes, lijkt me wel heel leuk zo'n eigen wei inrichten.
Werk aan jezelf, wees je ware zelf, laat het paard en ik je helpen
www.p-aard.nl
Heel het weekend hard gewerkt, kippen zijn verhuisd (weer veel palen gezt), we zijn klaar voor de grote aanpak, volgend weekend afbraak oude stal en dan komt de kraanman
![]()
Dus ik wacht vol spanning op jullie ideeën....
"Dromen komen uit..."
Haha, grappig, ik kom hier maar heel af en toe maar ik zat dit topic te lezen en dacht 'hee, daar zal ik eens een ]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]. Ben wel vereerd hoorOorspronkelijk Geplaatst door ingrid
... Ik ben trouwens een nieuwe website aan het maken die helemaal gaat over Paddockparadijs dus met nog veel meer informatie dan de ene pagina op bovengenoemde site. De nieuwe site is bijna klaar; wie straks een link toegemaild wil krijgen kan me mailen op gydjulind@planet.nl .
Groeten, Marja
* De weg is het doel *
Knap Mai wat jullie daar gemaakt hebben, maar ik krijg Jan niet overtuigd om een pad rondom te maken.
Nu ben ik er ook wel van overtuigd dat mijn drie (waarvan twee heel speels) ruinen voldoende beweging zelf gaan 'verzinnen'.
"Dromen komen uit..."
Dat pad vind ik zó iets gaafs! Prachtig verzonnen!
Bladwijzers