Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Bitloosrijden?

Perzikk
    Guest

Bitloosrijden?

Hallo! Mijn naam is Kelly!
    En ik heb een verzorgpaard, hij heet Banderas.
    Hij is renpaard geweest, dus hij is soms nogal heethoofdig. En hij wil graag vooruit.

En mijn vraag was dus, ik zou graag bitloos willen rijden. Maar omdat hij zo goed vooruit is, zou ik graag een paar tips willen, van hoe ik het het beste aan kan pakken. En ik zag dat er ook veel bitloze hoofdstellen waren, maar welke kan ik het beste gebruiken?

Ik weet het, ik ben er totaal een groentje in. Maar je moet het ergens leren. En vanaf een site kan ik er niet zo heel veel van opmaken.
    En ik heb niemand om me heen die het ook doet.

Ik hoor het graag!

Groetjes!

Kelly en Banderas!

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Bitloosrijden?

Hoi Kelly,

Overleg ook met de eigenaar van het paard of je bitloos met hem mag gaan rijden! Dat is de eerste tip die ik wil meegeven.

Uiteindelijk zit er weinig verschil tussen met en zonder bit, mits je ze op de juiste manier gebruikt.
    Om hem wat rustiger te krijgen zou ik beginnen met grondwerk. De rust en ontspanning terug krijgen in zijn hoofdje. Wanneer je erop zit, lekker relaxed gaan zitten en een wat losser teugeltje.
    No one can teach riding as well as a horse.

hey Kelly,

Idd ook overleggen met de eigenaar !
    Ik rij op Venus met een side-pull en vind het zeer goed werken, ze gaat ook graag vooruit, maar hiermee kan ik haar zelfs op wandeling goed houden.
    Het valt waarschijnlijk ook te zien welke je koopt, ik heb er een in gevlochten touw, overgekocht van Janneke (Whoopie) van op het forum.
    Omdat ik het soms nogal scherp inwerken vind doe ik er een wolletje rond, en als ze even niet meer wil remmen, neem ik het eraf en laat haar iets langer (voor geen wondjes te krijgen)
    Zoals Gwen al zei, veel grondwerk doen in het begin, naar mijn weten is dit de beste oplossing voor het terug relax krijgen van je paard.

een foto van mijn side-pull met wolletje rond:

Nog 1 ding, als je rijd, en hij begint zich op te winden, en je voelt dat je het moeilijk krijgt hem te stoppen, blijf niet proberen, maar ga er af en doe wat grondwerk, het is veiliger voor jou en je paard!

xXx Anke

senna,venus en kenzy

Aangemeld
    Aug 2005

Zo een Side-Pull heb ik ook gehad. Marinde reageerde er totaal niet goed op. Zelf rijd ik met hackamore buiten en in de bak met halstouw

Perzikk
    Guest

Ik heb het al met de eigenaar overlegt natuurlijk!
    En dankjewel!

Ik zal dan proberen dat te doen, enige tips over het grondwerk?

Groetjes!

Aangemeld
    Aug 2005

Hoe reageerd Banderas op een CS?
    Estrella van mij is ook een heethoofdje, om de rust in haar te krijgen helpt freestyle wel. Wanneer zij mij dan volgt pas ik, wat andere mensen t-touch noemen toe.

Perzikk
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Free rinny
    Hoe reageerd Banderas op een CS?
    Estrella van mij is ook een heethoofdje, om de rust in haar te krijgen helpt freestyle wel. Wanneer zij mij dan volgt pas ik, wat andere mensen t-touch noemen toe.
    Ja, ik ben inderdaad ook al begonnen aan freestyle. En het helpt geloof ik wel. Hij vind het volgens mij ook heel leuk!

Maar.. ik heb geen idee wat een CS is?

Aangemeld
    Aug 2005

Carrotstick
    Zie de shop, daar staan ze ook

hoi
    leuk dat je bitloos wilt gaan rijden. Lees dit forum eens goed door, je vindt hier een schat aan info over grondwerk en voorbereidingen tot bitloosrijden.
    Het daadwerkelijke bitloosrijden is min of meer gelijk aan het bit. Het verschil zit hem in jullie communicatie. Deze moet gewoon goed zijn. Als jullie elkaar begrijpen en vertrouwen, met name het laaste, dan kan je alles samen doen.
    Er zijn heel wat mensen die bitloosrijden ook op "heethoofdjes". Heeft daar nl niets mee te maken....het zit hem in de vertrouwens relatie

Perzikk
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    hoi
    leuk dat je bitloos wilt gaan rijden. Lees dit forum eens goed door, je vindt hier een schat aan info over grondwerk en voorbereidingen tot bitloosrijden.
    Het daadwerkelijke bitloosrijden is min of meer gelijk aan het bit. Het verschil zit hem in jullie communicatie. Deze moet gewoon goed zijn. Als jullie elkaar begrijpen en vertrouwen, met name het laaste, dan kan je alles samen doen.
    Er zijn heel wat mensen die bitloosrijden ook op "heethoofdjes". Heeft daar nl niets mee te maken....het zit hem in de vertrouwens relatie
    Oké, dankjewel! Dan ga ik even goed rondsnuffelen op het forum!

En vertrouwen is er zeker! Ben er alleen een beetje nieuw mee. Hihi!
    Maar het gaat vast wel lukken!

Leuk dat je bitloos wilt! Mijn paard komt ook van de baan (draver) en heeft heel wat gelopen op de baan. Hij was ook heel heethoofdig, maar bitloos voel ik me veel veiliger met hem. Hij loopt dan ook veel lekkerder (ontspannen)!

Bladwijzers

Forum Rechten