Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 43

Topic: Natuurlijk bekappen echt geweldig?

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Natuurlijk bekappen echt geweldig?

Wij hebben de pony's altijd op de normale manier laten bekappen en dat gaat gewoon goed.

Nu heb ik een tinker en die liep, waar hij hij vandaan komt, best vaak over de weg, gewoon blootvoets. En dat ging hartstikke goed.
    Onze hoefsmid vind dat hij mooie hoeven heeft, waar hij weinig werk aan zal hebben.

Ik vroeg me dus af of natuurlijk bekappen echt zo geweldig is. Ik bedoel, als het op de gewone manier hartstikke goed gaat?
    Of is natuurlijk bekappen alleen voor paarden die problemen met hun hoeven hebben?

Re: Natuurlijk bekappen echt geweldig?

nee hoor, natuurlijk bekappen is niet alleen voor probleem hoeven. Het probleem is vaak dat je niet precies weet hoe nu een hoef eruit hoort te zien (ook natuurlijk bekappers onderling discussieren daarover- een hoefsmid die zegt natuurlijk te bekappen hoeft dat lang niet altijd te doen. Let op! het is op het moment een ware trend aan het worden en hoefsmeden springen daarop in door te zeggen dat ze ook 'natuurlijk' bekappen terwijl daar soms niets van waar is- helaas de leek weet er weinig van en denkt dat het allemaal goed zit....) maar waar was ik?? een normaal bekapte hoef kan er dus op het eerste gezicht allemaal prima uit zien (want tja waar moet je opletten?) en geen problemen opleveren maar ook een normaal bekapte hoef zonder hoefijzers kan problemen opleveren...contractie etc. hierdoor kunnen dus op latere termijn ook problemen ontstaan...het is dus geen garantie als je denkt dat het allemaal prima gaat. Maar je hebt ook geen garantie dat het goed zit als je een 'natuurlijk' bekapper er bij haalt. Helaas kan nog steeds iedere idioot het bord hoefsmid danwel natuurlijk bekapper op zijn deur plakken....

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik heb vroeger mijn fjord ook gewoon op een normale manier laten bekappen, ging ook goed naar mijn idee. Helaas sloeg een andere hoefsmid met z'n stomme kop een gat in de hoef van voren! en moest hij op ijzers (volgens de hoefsmid dan en toen had ik nog niet gehoord van
    natuurlijk bekappen). Maar nu laat ik Tamara vanaf begin af aan al natuurlijk bekappen en zie echt wel verschil. Vooral wat betreft de doorbloeding. Wanneer Tamara beweging heeft gehad en het best fris is buiten, kan ik haar hoeven zien dampen! Een teken van een goede doorbloeding en iets wat ik bij mijn fjord toendertijd eigenlijk nooit heb gezien toen hij op de normale manier werd bekapt en nog geen ijzers had.
    Verder wordt er bij natuurlijk bekappen naar het hoefmechanisme gekeken (het uitzetten en inkrimpen van de hoef) wat erg belangrijk is omdat dit voor een goede doorbloeding en een betere schokdemping zorgt. Bij Tamara zit er dus beweging in de hoef, iets wat ik ook eigenlijk nooit gezien heb bij mijn fjord
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

pasterza
    Guest

Natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage aan de hoef die we hier in Nederland wegens een te zachte ondergrond niet hebben. Eigenlijk is deze manier van bekappen dan ook héél logisch

Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik vind dat Shetfan wel een punt heeft. Mijn verzorg pony heeft ook nog nooit van zijn leven problemen gehad met zijn hoeven of benen met traditioneel bekappen. Zijn baasje zegt dat ik hem na de cursus wel natuurlijk mag gaan bekappen (scheelt haar weer een hoefsmid), maar ik ben ook nog niet overtuigd dat ik daar zomaar aan moet gaan zitten als alles al zijn hele leven goed is gegaan (hij is nu 10). Nou ja, misschien dat ze daar op de cursus wat meer over kunnen vertellen.
    Well-behaved women rarely make history

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja Fam, op cursus zul je waarschijnlijk te horen krijgen dat alle "normale" hoefsmeden niet deugen en dat je het dan beter zelf kunt doen... Maar of dat ook de waarheid is???? Ik denk niet dat je alle normale hoefsmeden over één kam kunt scheren, er zit een hoop kaf tussen het koren maar er zijn ongetwijfeld ook veel goede hoefsmeden. Dat een paard altijd "normaal" bekapt is, wil nog niet zeggen dat hij per se problemen met zijn hoeven heeft of zal krijgen.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Mijn paard is ook altijd gewoon bekapt geweest zonder ijzers en had nooit hoefproblemen.
    Maar toch, nu hij gestrasserd is, zie ik verbetering! Ruimere draf, hij staat vaker vierkant, heeft minder een 'voorkeursvoet' bij het grazen...
    En je ziet bij het bekappen toch dat er oude kneuzingen zitten, wat betekend dat er echt iets fout was, al zie je dat vaak niet aan zijn buitenkant/gedrag!

Ik denk dus dat een GOEDE natural smid zeker voordelen biedt!

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Wij hebben echt een hele goede hoefsmid vind ik. Hij legt altijd uit waarom hij iets doet en het klinkt allemaal heel logisch.
    Bij ons is het ook zo dat de pony's vaak op de stoep staan en dus sowieso de hoeven gewoon goed slijten. Ik kan me ook eigenlijk niet meer herinneren waneer de hoefsmid voor het laatst geweest is .

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Sommige paarden hebben van zichzelf al heel goede hoeven!! Als je dan ook nog eens een goede (normale ) hoefsmid hebt kan het prima gaan. Maar zodra je paard ook maar iets mindere hoeven heeft, of je hoefsmid maar iets verkeerd doet gaat het toch al snel mis helaas.
    Ik heb een pony met probleemhoeven en veel normale en natural bekappers hebben er een zootje van gemaakt, inclusief ikzelf! Nu heb ik een geweldige bekapster die er al weer bijna perfecte hoefjes van gemaakt heeft
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Hallo, bij natuurlijk bekappen wordt een bekapping gedaan die de hoeven van verwilderde paarden ook hebben. Dwz. dat de hoefwand net zo kort hoort te zijn als de zool, de hielen laag, en de steunsels wegsnijden zodat ze de grond niet raken. Dit alles moet een goede hoefwerking optimaliseren en houd je in stand door regelmatig even met de vijl bij te werken of je paard veel over harde ondergronden te laten lopen zodat natuurlijke hoefslijtage optreed en de hoef uiteindelijk (min 6 mnd/max1jaar) erg sterk en hard wordt.
    Bij een traditioneel bekapte hoef worden meestal de steunsels niet weggesneden em de hielen te lang gelaten. Dit hoeft niet altijd problemen te geven, maar mijn ervaringen (jaaa ik heb de cursus gedaan) zijn dat het na een natuurlijke bekapping BETER wordt! Het paard loopt meestal ruimer en omdat het paard zijn zool en hoefwand afhard (ipv alleen de hoefwand) worden de hoeven nog beter. Je kunt er alles over lezen op: http://www.Paardnatuurlijk.nl

trea

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Kan jullie vertellen dat we net terug zijn van trektocht en 250 kilometer in de natuurlijk bekapte hoefjes hebben zitten!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

En probeer dat maar eens na te doen met traditioneel bekapte hoefjes (met of zonder ijzers)
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

heb je foto's van die hoeven??

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Mijn pony (kruising Haflinger) heeft vroeger ook nooit op ijzers gelopen, en daar reed ik elke dag mee op de weg. Van natuurlijk bekappen had destijds (we hebben het nu over de jaren 70 van de vorige eeuw..) nog nooit iemand gehoord, pony werd dus traditioneel bekapt, maar heeft nooit problemen gegeven, alle 13 jaar die ik haar gehad heb. Voor deze pony was NB dus niet nodig, maar er zullen ongetwijfeld paarden zijn die er veel baat bij hebben.

Ik vind wel: als een paard al jaren geen problemen heeft met traditioneel blootsvoets, dat je goed moet bedenken of je dat nog wel wil gaan veranderen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Mijn paard heeft knetterharde hoeven en is altijd traditioneel bekapt. Ze liep gewoon op de weg en we gingen gewoon op wedstrijd. Ook op wedstrijden op gras. Andere mensen draaiden kalkoenen in, Lanna liep gewoon op blote voeten in prima balans door het terrein.

Tegenwoordig heeft ze achter sliding ijzers en voor nog steeds geen ijzers. Ze heeft namelijk geen ijzers vanwege de slijtage o.i.d. maar om slijtage te voorkomen (een stop zonder slidingijzers is een belasting voor de pezen). Ze is nu ruim 10 en nog geen dag kreupel geweest. Volgens de hoefsmid heeft ze van zichzelf perfecte hoeven. Je kunt dus gewoon geluk hebben.

Ik heb in ieder geval nooit de noodzaak gezien over te gaan op natuurlijk bekappen.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten