Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: hoe beginnen met extreem bang paard ??

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

hoe beginnen met extreem bang paard ??

Hoi,

zoals jullie weten heb ik een tijdje geleden navara gekocht en heeft ze een hele tijd niets moeten doen. Ik heb wel uren bij haar doorgebracht in de wei en ik kan haar hoofd, neus,hals,oren en schouders goed aanraken. Op een gegeven moment heb ik zelf aan haar staart mogen krabben. Het ging beter en beter, tot op een dag ze ineens niet meer wou komen. Nu hebben we ze sinds zondag naar mijn kudde verplaatst ( 10 paarden) . Ik heb ze ginder gezet omdat ik nu stilletjes met haar wil beginnen ,en hier heb ik mijn stallen en paddock. Het plan van de kudde lukt in ieder geval al niet . De haflinger van mijn schoonvader blijft haar uren aan een stuk opjagen tot ze door de draad gaat , dus heb ik haar in een stal met paddock gezet . De haflinger merrie doet dit ook met de veulens zodat ook de merrie's met veulens in een paddock staan, ( heeft iemand hier tips voor , altijd welkom hoor )

Wat ik hier nu eigenlijk wou vragen. Hoe begin ik het beste met navara ? Ze laat zich een halster omdoen, maar enkel als je ze in haar stal drijft. Ik denk dat ik eerst aan dit probleem moet werken , friendly is volgens mij nog net iets te extreem voor haar . Ze vertrouwt mensen voor geen haar en hier wil ik aan beginnen te werken , maar hoe kan ik dat het beste aanpakken ? Deze week komt er ook iemand langs om me te helpen met haar , maar ik zou jullie meningen willen weten.

groetjes

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: hoe beginnen met extreem bang paard ??

Ik heb zo geen kant en klare tips voor je, maar vind het heel goed dat je zo serieus met haar aan de slag gaat! Ik was laatst een beetje hard over de drachtigheid en dat was niet helemaal terecht.

Heel veel succes! Er zijn hier vast een hoop mensen met goede tips over de benadering van zo`n angstig paardje.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Opnieuw beginnen met veel undemanding time, tot ze je weer vertrouwt. Dan voorzichtig met friendly beginnen en zo langzaam verder. Veel approach and retreat, retreat, retreat...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Hoi,

Ik heb hier ook zo een extreem bang paardje staan. Nu hij heeft in zijn leven nog niet veel reden gehad om mensen vertrouwen te geven, dus daar zit bij hem het punt. Wat ik veel heb gedaan is absoluut niets. Er dus gewoon zijn. Undemanding time. Als hij toenadering zocht, gewoon wat kroelen. De rest volgde eigenlijk vanzelf. Heel langzaam, maar zeker. We zijn nu ongeveer een jaar later en in mijn ogen is er al ongeloofelijk veel vordering. Hij bijft veel stabieler. Met af en toe nog een uitbarsting. Halsteren gaat nu prima, voetjes geven, dekentje op, er op gaan liggen, groene bal op de rug. Hele kleine stapjes en bij het minste tevreden zijn.
    Ik denk dat het belangrijk is dat jezelf heel rustig bent, doch ook weer niet te voorzichtig. Gewoon zeker van je zaak.

In het begin stond hij samen met mijn ander paard. Ze hebben nu een hechte band gevormd en zijn dan eigenlijk pas terug bij de rest van de kudde gezet.

Groetjes
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Juist niemand laten komen en niks doen, niks doen, niks doen, niks doen. Ik las in the savvy times van deze maand een verhaaltje van een mevrouw die bij een rescue paarden bedrijf werkt en ANDERHALF jaar niets met een paard gedaan heeft, voor het paard genoeg vertrouwen had.

Echt hoor, de snelste weg en de echtste weg, is de weg van het paard. Dus zij bepaalt en niet jij.

Friendly game kan van alles zijn. Undemanding time is in het geval van een bang paard ook heel erg friendly.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

lees deze site eens http://www.carolynresnickblog.com
    ook zij schrijft vooral niets doen met je paard totdat je een goede band hebt opgebouwd.
    Deze bouw je op door enkel aanwezig te zijn, bijv een boek lezen, mest ruimen, voeren, iets repareren.
    Je hebt wel een uitdaging zeg.
    Maar ben het eens met hierboven, werken op het tempo van het paard is de snelste en allerbeste manier.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb ook een paard dat geen vertrouwen had in mensen. Ook mijn ervaring is dat "niets doen" het beste is. Ik heb Damat gewoon 1,5 jaar lang laten beslissen of hij wilde komen of niet. Ik lokte hem niet, pakte hem niet, dwong hem nergens toe en nam alle tijd voor hem als hij nieuwsgierig naar me was, zonder mezelf op te dringen.
    Het duurde echt 1,5 jaar, maar nu begint hij steeds meer aandacht te vrágen, en komt de tijd dat we kunnen gaan beginnen met de training. maar nog steeds alleen op zijn verzoek. Wil hij een dagje op afstand blijven, dan maak ik daar totaal geen punt van en kom later nog eens terug. De volgende dag is hij dan meestal dubbel zo nieuwsgierig en dapper.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Hoi,

bedankt voor jullie reacties. Navara staan nu sinds een week bij mijn andere paardjes en ze gaat met sprongen vooruit. Ook wordt ze stilletjes geacepteerd in de kudde. S'nachts zet ik ze nog wel in een paddock met stal omdat de haflinger er soms toch nog achter jaagt en ze zo op haar gemakje kan eten.

Ze komt zelf contact zoeken als je bezig bent, halster aan doen als ze in de wei staat lukt nog niet , maar ze volgt je al wel als ik bezig ben met mest uit de wei te halen en andere dagelijkse taken. Gisteren stond ik in de deuropening terwijl ze hooi aan het eten was en ze ging heel rustig langs mij heen om buiten te gaan drinken wat ik al een hele vordering vind.

Hallo,

Ik heb ook een superbang paardje gehad( heb haar nog maar ze is niet meer bang).
    Het heeft 2 jaar geduurd voordat ze helemaal comfi was bij mij en nu komt het ook bij andere mensen.
    In het begin kon ik haar niet aanraken, ze liep altijd weg. Als je haar ging vangen, wat af en toe nodig is voor de hoefsmid of wormkuur, dan vertrok ze gewoon uit haar lijf. Op zo'n moment leerde ze ook niks, zo introvert, zo angstig. Vreselijk naar om te zien en mee te maken.
    Nu kan ik alles met haar, haar vertrouwen is zo groot geworden.
    Wat voornamelijk 'gewerkt' heeft is respect tonen voor haar ruimte. Elk paard heeft een persoonlijke ruimte, zoals de mens dat ook heeft.
    Door daar vooral niet in de komen, kan ze ontspannen genoeg blijven om te leren dat mensen niet kwaad zijn.
    Ook veel voorspelbaar gedrag kan daarbij helpen, bepaalde handelingen op bepaalde vaste tijden, dagelijks herhalen. En NOOIT overmoedig worden. Wat vandaag kan, hoeft morgen helemaal niet te kunnen. Stoppen op een moment dat iets goed gaat, kleine stapjes blijven maken juist als het goed gaat.
    Vooral in de gaten houden of ze er bewust bijblijft of niet, zodat er leermomenten plaats kunnen vinden.
    Let op poepen vanuit angst, overmatig kauwen, apatisch gedrag. Dan heb je op dat moment overvraagd.
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Bladwijzers

Forum Rechten