Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Mestonderzoek

Mestonderzoek

In het GD veterinair van mei 2009 staat een leuk artikeltje over mestonderzoek.

"Het onderzoek op wormeieren wordt vaak ten onrechte beschouwd als het enige betrouwbare diagnostisch onderzoek op worminfecties. Van de meeste wormsoorten (oa spoelwormen) wordt de schade veroorzaakt door jonge stadia en worden geen eieren uitgescheiden bij besmette dieren met klinische symptomen.
    Andere wormen zoals lintwormen of aarsmaden zetten hun eieren op andere wijze af als via de mest.
    Bijna 100% van de gevonden eieren betreft tegenwoordig eieren van de kleine strongyliden. Ook hier geldt echter dat het vinden van eieren niet de ernst van de besmetting weergeeft.
    Voor onderzoek naar de gezondheidsschade door kleine strongyliden is het bloedonderzoek op bétaglobuline veel betrouwbaarder.

Het mestonderzoek op wormeieren dient in de eerste plaats om de ernst van de weidebesmetting van deze strongyliden te meten. Voordat de paarden naar buiten gaan, tellen we de eieren om te voorkomen dat eieren in het land komen. Zes weken nadat de paarden in de weide zijn gekomen, tellen we wederom om de opname van de besmettelijke larven uit het weiland te meten."

Mestonderzoek nadat de paarden zijn behandeld heeft geen zin.

Dr Kees Kalis, dierenarts paardengezondheid

Re: Mestonderzoek

Was idd bij ons op de wei ook zo: paarden waren volgens mestonderzoek wormenvrij, bleek later toch een pony jeuk te hebben+slechte vacht en vonden we aarsmaden in de mest. Die pony dus meteen ontwormd!

Maarjah, dan zou je dus elke zoveel weken en mest moeten onderzoeken en bloed moeten laten afnemen (door da). Of om de 6 a 8 weken preventief ontwormen. Maar daar zitten ook weer erg veel nadelen aan.

Hoe doe jij het zelf met jouw paardjes als ik vragen mag?

Ik heb dezelfde vervelende ervaringen meegemaakt met mestonderzoeken.
    Het staat allemaal nog een beetje in de kinderschoenen vind ik. Echt een goede methode die alles (ont)dekt is er nog niet. Blijft dus een beetje zoeken.

Ikzelf heb nu een mest- en bloedonderzoek laten uitvoeren pasgeleden en daarop een beleid afgesteld samen met de DA. Dit doe ik in het najaar weer. Dit lijkt me de meest veilige methode.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Het houdt wat allemaal..
    Hier hebben we dit jaar voor het eerst met z'n allen mestonderzoek laten doen vóórdat de paarden na de winter het land weer op gingen. Op één na waren alle paarden volgens dit mestonderzoek wormvrij. Het ene paard is op/naar advies van de DA behandeld.. maar als ik het nu goed begrijp, zegt dit nu allemaal niet zo heel veel?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dit is toch ook om horendol van te worden...

Het officiële advies van de gezondheidsdienst luidt inmiddels immers: regelmatig mestonderzoek doen en alléén ontwormen als daar wat uitkomt; niet meer preventief ontwormen want er dreigen resistenties te ontstaan.

Nou zegt deze Kees Kalis weer dat mestonderzoek niet betrouwbaar is (zegt mijn eigen DA trouwens ook) en de ervaring van o.a. Trea bevestigt dat.

Lekker dan...

Wij blijven in elk geval nog wel preventief ontwormen, want zolang dat mestonderzoek geen goede garanties geeft, durven wij dit niet aan...

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Marja.. jouw dierenarts is dan verder dan de mijne.. wij hebben het mestonderzoek notabene via de dierenarts laten doen!!!!

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

De DA hier zegt ook dat bloedonderzoek veel effectiever is. Dus zolang er geen echte betrouwbare alternatieven zijn is het preventief ontwormen
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Marja.. jouw dierenarts is dan verder dan de mijne.. wij hebben het mestonderzoek notabene via de dierenarts laten doen!!!!
    Tja of juist *niet* verder... hij was eerder nogal behoudend. Zijn mening was dat veel van zijn collega's niet in staat zijn een mestonderzoek op de juiste (zorgvuldige) manier uit te voeren, waardoor het volgens hem veel te vaak gebeurt dat wormbesmettingen over het hoofd gezien worden.

En ach... dierenartsen... breek me de bek niet open.
    Van de week ook weer een aardig staaltje meegemaakt van een DA die niet verder kijkt dan zijn neus lang is (met een konijn dan, dit keer). Iets wat (naar achteraf bleek) overduidelijk op een foto te zien was, zag hij over het hoofd en schreef daarmee mijn konijn al af... terwijl ze nu met simpele medicatie weer vrolijk rondhuppelt dankzij een DA die wél verder keek!
    Oh, maar ik dwaal af nu (ben enigszins gefrustreerd over de medische wereld momenteel...)...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Onze da geeft een ander advies, het is vooral afhankelijk van de samenstelling van de kudde (wel/niet wisselend jonge dieren oudere dieren etc), maar ook vooral hoe wordt het land schoongehouden dus hoe vaak wordt de mest verwijderd en hoeveel land heb je tov de hoeveelheid paarden, dat soort dingen en dat gecombineerd maakt dat je een advies krijgt om wel/niet een wormonderzoek te doen of direct te ontwormen. En natuurlijk hoe je paard eruit ziet en wat voor voeding een paard krijgt. O ja en wat de geschiedenis is mbt ontwormen van de paarden.

Ik blijf het ook lastige mateie vinden hoor, wij hebben nu afgesproken om mest onderzoek te doen en aan de hand daarvan te ontwormen, in febr had Whoopie wat wormen dus ontwormd, en in het najaar had ze ook wat wormen dus ontwormd, we doen in juni weer een onderzoek, aan de ene kant zit ik te denken dat in ieder geval 2 keer per jaar ontwormen geen kwaad kan, net voor de winter en in het voorjaar, om de 6 a 8 weken zie ik absoluut niet zitten.

Wat kost een bloedonderzoek trouwens,en "vang" je daarmee ok de ingekapselde wormen??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Onze dierenarts adviseerde laatst toen ze kwam enten ook om niet meer preventief te otnwormen, maar eerst mestonderzoek te laten doen.
    Zij vertelde ook dat ik een mestmonster kan nemen van meerdere paarden in 1 mestmonster.
    Hebben jullie dit eerder gehoord? Het lijkt mij vrij apart, want als er een besmetting wordt gevonden hoe weet je dan welk paard.

Maar met mestonderzoek vinden ze neem ik aan geen bloedwormen?

Ik weet het allemaal niet meer zo goed en de dierenartsen eigenlijk ook niet krijg ik de indruk.

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Dat bloedonderzoek is eigenlijk voornamelijk om ingekapselde bloedwormen op te sporen. Dacht ik, toch. Als je bloedwormen in een mestmonster aantreft is het al een serieuze besmetting. Of zo, is mij toch verteld. Als grote hoeveelheden ingekapselde wormen vrijkomen ontstaat er grote schade aan de darmen met alle gevolgen vandien
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2007
    Leeftijd
    36

@ funnygirl: Bij onze geiten nemen ze ook van elke geit wat mest en maken ze 1 groot monster. ze nemen dan dus een mestmonster van de kudde in plaats van per geit (in jouw geval per paard). Dat kan prima, betekend alleen wel dat als er iets gevonden wordt je alle dieren moet ontwormen.

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ik laat Monty ook om de zoveel tijd checken door Het Woud. Mijn ervaringen zijn wel goed met deze organisatie.
    Een holistische da bij ons in de buurt heeft pas een ' lezing'gegeven voor geintereseerden over ontwormen. Hij zegt dat onderzoek goed is en dat je goed je paard goed in de gaten moet houden. Als de hoeveelheid wormen/ eieren onder bepaalde waarden zijn hoef je niets te doen. Is het erboven dan kijken of je moet behandelen of niet en met welk middel. Je bestrijdt dan gericht.
    Ik ben er wel tevreden mee. Monty is nu al 1,5 jaar onder controle en ik heb hem niet hoeven ontwormen.

Ook moet ik zeggen dat onze 'boer' het goed doet. Weidebeheersing is ook erg belangrijk. Zorgen dat het gras kort is ( zodat de zon er goed op kan schijnen oid) ook laat hij het begrazen door schapen zodat de besmetting nooit groot is.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Mest onderzoek geeft niet zo veel aan over een individueel paard, maar als je het goed doet, kan het veel zeggen over de groep en de weidebesmetting. Met één onderzoekjes ben je dus absoluut niet klaar.

http://www.parasietenwijzer.nl geeft hele goede uitleg

Tas is in de afgelopen twee jaar één keer ontwormt.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Thanks Sanne, interessante site!

May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten