Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Slijten hoeven te snel?

Slijten hoeven te snel?

Dit is misschien een hele erge 'normal' vraag, maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat Pycasso's hoeven te kort worden, en ik word daar toch een beetje onzeker van. Hij loopt op blote hoefjes, wordt op een 'normal'-manier bekapt, en als we buitenritten maken moet ie (afhankelijk van waar we naar toe gaan) ongeveer 400 tot 800 meter over asfalt/klinkers. De rest is berm. Het lijkt me niet abnormaal lang, maar hij heeft wat zachte hoefjes (volgens de hoefsmid). Dat lijkt me een gevolg van de twee jaar dat hij niet is gebruikt.

Het lijkt me niet dat hij er last van heeft, het ziet er wat kort uit, maar ik heb niet zoveel verstand van hoeven. De hoeven die ik ken, zijn allemaal te lang.

Hoe kun je zien of hoeven te kort worden? Zodat ik een actie kan ondernemen, voordat hij er last van krijgt? Stel dat ze inderdaad 'te' kort zouden worden, zou dat op deze afstand mogen?

En is het waar dat hoeven op asfalt veel minder snel slijten dan op klinkers?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Re: Slijten hoeven te snel?

Het lijkt me niet dat de hoeven nou zoveel te lijden hebben van een paar honderd meter over het asfalt lopen, hoor. Dan zou hij wel extreem zachte hoeven moeten hebben. Zolang je hoefsmid hem nog steeds moet bekappen, lijkt het me ook niet dat z'n hoeven echt te kort zouden zijn. Dan zou je er immers niets meer van af kunnen halen. Het kan inderdaad zo zijn dat zijn hoeven zachter zijn geworden in de tijd dat hij niet is gebruikt. Dat zou dus ook kunnen betekenen dat zijn hoeven vanaf nu steeds harder kunnen worden, waarmee het probleem zich vanzelf oplost.

Hoe kun je zien dat de hoeven te kort zijn? Moeilijk te zeggen, het ene paard loopt beter op wat langere hoeven, de ander beter op kort. Bovendien is de hoefvorm per paard erg verschillend. Maar ik zou zeggen, zolang je paard niet gevoelig loopt, is er niets aan de hand. Als je je zorgen maakt over te snel afslijten, kun je altijd hoefschoenen proberen natuurlijk.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Het lijkt me niet dat de hoeven nou zoveel te lijden hebben van een paar honderd meter over het asfalt lopen, hoor. Dan zou hij wel extreem zachte hoeven moeten hebben.
    Nou ik ben ooit eens bij een paard gaan kijken dat te koop stond, en waar al een hele tijd niks mee was gedaan. Ik töltte daar een paar honderd meter mee over een hard zand!pad en de stukken vlogen van de hoeven! De kwaliteit van de hoef kan wel degelijk flink achteruit gaan na lang alleen maar op zachte bodem lopen. Wat overigens niet wil zeggen dat het de kwaliteit ook niet weer vooruit kan gaan als je het werk op harde bodem rustig aan opbouwt.

Of de hoeven te kort zijn/worden is zo natuurlijk lastig te zeggen Friesetinkerfjord, maar een indicatie kan zijn dat hij gevoelig gaat lopen, en vooral als je dan verschil merkt tussen het lopen op de harde weg en in de berm. Maar zelfs als je dat merkt, zou ik er niet meteen voor kiezen er ijzers onder te zetten. Eerst eens kijken of hij wel goed bekapt is, en zo ja, dan het werk op harde bodem rustig aan opbouwen.

Ik denk niet dat de hoefsmid er nu nog iets van af kan halen. Zo kort zijn ze wel.

Dus als hij anders loopt op het asfalt dan in de berm, dan moet ik op gaan letten. Hij loopt wel liever op asfalt dan op klinkers (als hij kiezen kan), maar als ik 'm in de berm laat eten (heerlijk, tuinstoel in de berm, boek erbij, Pycasso aan een lang touw ), dan staat hij net zo graag op het asfalt. Ik denk dat als hij last van zijn hoeven had, dat hij dat liever niet zou doen?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Op asfalt staan is nog wel wat anders dan er ook echt overheen moeten lopen (al dan niet met iemand op je rug).

Dat je bij een blootsvoets paard wát verschil merkt in hoe hij loopt over asfalt, klinkers of gras/zand is op zich wel normaal. Maar je moet vooral op gaan letten als je merkt dat je paard echt ongemakkelijker loopt op de harde bodem. Kleinere passen, niet vooruit willen, telkens de berm in willen duiken (en dan niet om te eten).

Als je twijfelt of hij wel of niet goed loopt over het asfalt, kun je misschien en wat meer ervaren iemand een keertje mee laten kijken?

Als ik je zo hoor, dan heeft Pycasso echt nergens last van. Als ik hem in de berm stuur, dan gaat hij wel, en omdat ik 'm graag in de berm wil laten lopen, dan doet hij dat steeds meer. Iemand meenemen lijkt me een goed idee als ik ga twijfelen of hij nog wel goed loopt.

Maar waar het om gaat is dat ik er pas wat aan hoef te doen als hij er een beetje 'last' van krijgt. En dat je dus niet aan een hoef kunt zien of die te kort wordt, maar wel aan het gedrag van je paard.

Ik ben weer een beetje wijzer, en Pycasso kan voorlopig nog op blote voetjes lopen. Bedankt!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou ja als een hoef écht te kort wordt dan kun je dat wel zien (dan loopt hij bv. op zijn hoefballen; het zachte gedeelte achteraan), maar dan zul je dat tegelijkertijd ook wel zien aan zijn manier van lopen! Het kan ook zijn dat de teen teveel afslijt en dat de hoefvorm in zijn geheel niet meer goed is, maar dat is via tekst wat lastig uit te leggen. Dat zul je toch in de praktijk moeten leren zien denk ik!

Verder kan het nog zijn dat een paard te dunne (en daardoor gevoelige) zolen heeft, wat zich met name uit in pijn bij het lopen op ongelijke ondergrond (steentjes). Dit is met het blote oog niet goed te zien, maar wel te testen met een visiteertang. Maar ook dit merk je dus weer doordat je paard niet goed loopt!

En bij twijfel: gewoon even aan de hoefsmid vragen!

En als het toch gevoelig wordt, liefst eerst hoefschoenen proberen. Niet meteen ijzers er onder slaan alsjeblieft, want daar worden de hoeven echt niet beter van!

Als de teen teveel afslijt, zie je dat dan ook terug in zijn manier van lopen?

Ja, ik dacht ook eerder aan hoefschoenen dan aan ijzers. Maar mijn hoefsmid is er niet echt enthousiast over, die zegt dat er altijd zand in hoefschoenen gaat zitten, en dat gaat schuren. Mocht Pycasso ze nodig hebben, dan zal ik 's zien of ik ergens hoefschoenen op proef kan krijgen.

Nee, als hoefsmid zou ik ook niet enthousiast zijn over hoefschoenen...

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Nee, als hoefsmid zou ik ook niet enthousiast zijn over hoefschoenen...
    inderdaad aan ijzers verdient je veel veel geld...(A)
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Haha! Dat geloof ik vast, dat hij veel geld verdient aan ijzers!

Van deze hoefsmid heb ik niet het idee dat hij persé een hoop geld aan mij wil verdienen. Hij zei bijvoorbeeld dat Hannes 'perfecte' hoeven heeft, en dat als ik hem genoeg op verharde grond liet lopen, dat ik voor hem praktisch geen hoefsmid nodig zou hebben. Pycasso loopt daarvoor iets teveel op de achterkant van zijn voet (zegt ie).

Maarre... ik ben wel van plan om (als het nodig is) eerst hoefschoenen te proberen. Mocht dat echt niet bevallen, dan kan ik altijd nadenken over ijzers....

Bladwijzers

Forum Rechten