Hallo iedereen...
Even een korte inleiding. Mijn ex-paardje Borus, fjord van inmiddels een jaar of 8, heb ik een aantal jaar gehad en 2,5 jaar geleden verkocht. In de tijd dat ik hem had, heb ik hem volgens Parelli's methode behandeld en gereden. Sinds kort help ik zijn nieuwe (normal) eigenaresse met het bijrijden van Borus.
En dan denk je dat je de oude Borus weer krijgt. In grote lijnen is dat ook zo. Toch heb ik vandaag pijnlijk moeten ervaren hoe sterk hij eigenlijk is veranderd.
Natuurlijk hadden we onze problemen, Borus en ik. Dit forum van een jaar of 3 terug staat vol met blunders, wanhoopsverhalen en advies verzoeken. Maar in grote lijnen konden we het heel best met elkaar vinden.
Het is niet zijn gedrag in bepaalde situaties, maar zijn algehele karakter lijkt een ontwikkeling in negatieve richting te hebben doorgemaakt. Borus was bijvoorbeeld naar andere paarden altijd vrolijk, subdominant en zeer vriendelijk. Nu mept hij zonder waarschuwing naar paarden die hem in de weg staan. Ook heeft hij het fenomeen bokken uitgevonden. Bij alles wat hem tijdens het rijden niet bevalt, geeft hij een bok. Dit doet hij ook wanneer hijzelf helemaal relaxt en leftbrained is en wanneer er weinig van hem wordt gevraagd. Hierbij denk ikzelf niet aan lichamelijke klachten.
Vanmiddag besloot ik een buitenritje in mn uppie te maken. Borus staat alweer wat weken in het land dus het moest wel lukken om alleen weg te gaan. Het eerste half uur ging het heel goed en relaxt. Zonder corrigeren liet hij zich overal naartoe in alle gangen rijden. Daarna begon hij steeds drukker te worden. Ik kon er geen directe aanleiding voor vinden. Hij werd steeds meer gespannen, begon heftig te hinniken maar stapte constant gewoon door, tot hij vanuit het niets in stap in een boktirade uitbraste. Een seconde daarvoor liep hij nog met lang teugeltje in de berm, zonder bemoeienissen van mij.
Dat was de druppel. Vanwege het drukke verkeer in de buurt besloot ik af te stappen. Ik heb geprobeerd hem wat te kalmeren, tevergeefs, en we zijn terug naar huis gelopen. Tijdens die wandeling is hij nog een paar keer door het lint gegaan.
Zo'n sterke verlatingsangst heb ik nooit eerder bij hem gezien. Hij was altijd zo zelfstandig en mits hij genoeg lichaamsbeweging kreeg, was hij buiten altijd heel relaxt te rijden. Daarnaast vind ik het heel vreemd dat hij het eerste half uur zo makkelijk was, en dat vanuit het niets hij zich zo is gaan gedragen. Zelfs na het afstappen, werd hij steeds paniekeriger. Ik heb me nog nooit zo onveilig gevoeld naast een paard![]()
Over het algemeen gezien, lijkt het mij dat Borus zich gewoon slecht in zn vel voelt. Concrete aanwijzingen daarvoor heb ik niet. Hij heeft deze winter doorgebracht op een stal waar ze overdag altijd buiten hebben gestaan. Hij heeft leuke weidemaatjes, is gezond, heeft een prima nieuwe eigenaar. Niets raars meegemaakt in de tijd sinds ik hem heb verkocht.
Als jullie dit verhaal zo lezen, waar denken jullie dan aan? Wat ging er mis tijdens het buiten rijden? Hoe kan een zelfstandig paard in zo'n relatief korte tijd zo'n verlatingsangst kweken?
Bladwijzers