Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Longeren

Longeren

Hay,

Ik heb een vraagje aan jullie.

Ik hoor van 'naturals' om mij heen vaak dat ze longeren hersendodend vinden. Echter doe ik dit ook wel eens met Djailo, overgangen, balkjes enz. en merk dat hij dit eigenlijk best leuk vind.. uiteraard met touwhalster en 22ft.

Hoe denken jullie over longeren?
    xxx Daisy

Djailo M'n Kanjer !!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Re: Longeren

ik longeer ook vaak, maar wel op mijn manier. Of dus gewoon overgangen met de stick/parelli manier.
    Of op mijn stem. Diesel kent veel stemcommando's. Stap, draf, ja galop (die ja dat slaat nergens op maar op 'ja' gelopeerd hij aan) 'kom kom kom' is uitgestrekte draf. 'ho ho' is verzamelde draf. Hooo is halthouden. Diesel vindt longeren echt niet hersendodend, hij is juist heel oplettend op wat hij nu weer 'moet' doen. Ik maak veel overgangen, wissel liever om de 4 rondjes van hand dan om de vier minuten. En ik laat hem niet veel stappen op de cirkel voor rust, dan doe ik even wat anders. Yoyo, sideways of ik wandel met hem 2 rondjes over de hoefslag en dan gaan we weer longeren

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Als je genoeg afwisseling hebt (zoals je zegt met overgangen en balkjes bijvoorbeeld) en je paard vooral zélf laat nadenken en zn verantwoordelijkheid laat nemen, is het volgens mij juist niet geestdodend, eerder verrijkend
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

toevoeging: als ik echt longeer loop ik zelf ook rondjes, maar ik ben dan niet actief met diesel bezig. Hij is zelf verantwoordelijk dat hij blijft lopen zoals het moet. Natuuriljk valt hij weleens terug uit draf als hij moe wordt, of vind hij het lastig om een paar rondjes in de uitgesterkte draf te blijven, maar ik streef ernaar dat hij blijft doen wat ik hem vraag tot ik zeg dat hij iets anders mag doen. Ik denk dat hij ook juist daarom zo oplettend is en wacht op het volgende signaal

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    ... Of op mijn stem. Diesel kent veel stemcommando's. Stap, draf, ja galop (die ja dat slaat nergens op maar op 'ja' gelopeerd hij aan) 'kom kom kom' is uitgestrekte draf. 'ho ho' is verzamelde draf. Hooo is halthouden....
    Ik vraag me altijd af of het niet juist verwarrend is voor het paard om stemcommando's te gebruiken. Het paard moet dan bijvoorbeeld gaan galopperen op je commando 'ja galop', terwijl je dat met je lichaam niet aangeeft. Of doe je dan beide?
    Hoe denk jij daarover?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Het is maar of je het dan longeren of circling game noemt toch?
    Met geestdodend longeren bedoelt men volgens mij het 'normale' longeren. Dus rondjes en rondjes zonder veel afwisseling, met stemcommando's en een inactief lichaam van de longeerder, en als het kan nog bijzetteugels eraan ook
    Zoals jij het beschrijft Daisy, lijkt het mij meer op het oefenen en varieren van je circling game. Je houdt je paard namelijk bezig, al een heel verschil!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door muizenissen
    Ik vraag me altijd af of het niet juist verwarrend is voor het paard om stemcommando's te gebruiken. Het paard moet dan bijvoorbeeld gaan galopperen op je commando 'ja galop', terwijl je dat met je lichaam niet aangeeft. Of doe je dan beide?
    Hoe denk jij daarover?
    Als je het zo doet, kan het wel verwarrend zijn, dank ik.
    Ik combineer de 'ennnnn draf' of 'ennn galop', met meer energie in mijn lichaam, en de 'ennnn stap maar', met een mindere energie (vanuit draf).

Grappig genoeg reageert mijn Haflinger eigenlijk beter op de combi stem-energie dan op alleen energie...

May the horse be with you!

Forum Meubilair Aspen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2006

Ik longeer ook wel eens regelmatig ter afwisseling of als ik eens geen zin of te weinig tijd heb om te rijden. Ik gebruik ook stemcommando's en altijd als ik een gang hoger wil,doe ik een life-up en bij een gang lager life-down. Dit werkt tot nu heel goed. Het belangrijkste is eigenlijk dat je aan beide kanten ongeveer evenveel hebt gewerkt en niet de hele tijd dezelfde saaie rondjes doet. Daarom dat ik ook meewandel, zo hebben we uiteindelijk bijna de hele piste gebruikt.
    En het is ook nog best goed voor je eigen conditie,want als je zo'n halfuur hebt mee gestapt(ik jog soms zelfs een stukje mee),voel je dat wel.

Bladwijzers

Forum Rechten