Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: spierbevangen, hoe en wat ??

spierbevangen, hoe en wat ??

Eagle liep maandag een heel klein beetje stijfjes, dinsdag was het nog iets stijfer, er gingen nog geen alarmbellen rinkelen, die dag samen met Lon hebben we de 3 paarden na wat rondjes instappen even wat rondjes laten draven. Savonds ging ik voeren en toen liep eagle nog strammer. Ik vertrouwde het toen toch niet helemaal, dus s'ochtends vroeg meteen de dierenarts gebeld. Ik had niet na een tijdje niks doen eagle hard aan het werk gezet, ik ben ook niet van voer veranderd (2x pd 1 schep stay power meusli van dodson & horrel met 2 handjes fybergy plus voordroogkuil, goed droog kuil), eigelijk was het altijd hetzelfde als altijd. Zo op het gezicht geen reden om aan spierbevangenheid te denken. Maar zoals eagle loopt, en zoals het zich aandient (steeds slechter worden met de dag), ook zijn spieren in zijn achterhand zijn gespannen. Spierbevangenheid schijnt altijd achter te beginnen, vermoed de DA dat het toch spierbevangenheid zou kunnen zijn.
    Er wordt nu bloedonderzoek gedaan, pas eind v vrijdag krijgen we de uitslag (GRRRR, koniginnedag).

Hij krijgt nu pijnstiller (metacom), niet heel veel, want hij mag zich ook weer niet "te lekker" gaan voelen en dan veel te gaan bewegen. Hij mag gelukkig wel bij zijn vriendjes in de paddock blijven. In een stal zou hij zich waarschijnlijk veel drukker gaan maken op de plaats. Hij mag alleen maar zemelen met wat water aangemaakt, de voordroog mag hij wel gewoon hebben. De DA heeft het voordroog gezien en het is goed droog en oud.

Heeft iemand ervaring met een onverklaarbaar spierbevangenheid ? Hoelang duurt het voor het "over" is en eagle weer wat mag gaan doen ?
    Misschien iemand suggesties om het toch te voorkomen ? Tis zo zielig om je paard pijn zien te hebben...

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: spierbevangen, hoe en wat ??

Geen goede raad, maar wel veel sterkte gewenst van mij! Ik hoop dat hij snel opknapt, het lijkt me erg naar om je paardje zo te zien!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het paard van een stalgenootje had het een maand of 2 geleden ook ineens. Gelukkig wel in vrij lichte mate. Paard is daarna zieker geweest van de infectie die onstond op de plaats waar ze een injectie had gehad, dan van de spierbevangenheid zelf volgens mij... Ik had het idee dat het paard na een dag of 2 op zich van de bevangenheid af was, alleen had ze toen een enorme plek op haar hals (van de injectie) waardoor ze alsnog moeilijk bewoog.

Dit paard was veel te dik en stond al een tijdje op dieet (niet heel drastisch), was al wat afgevallen en er was een paar dagen niet mee gewerkt. Maar het werk dat ze normaal deed, was ook maar licht...
    Dus ook best vreemd dat ze bevangen raakte!!!!

Is Eagle te dik?

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Zelf geen ervaring met spierbevangenheid bij mijn eigen paarden, in dit topic: viewtopic.php?f=53&t=9200&hilit=spierbevangen kun je lezen hoe het Kate (paard van Jossie) is vergaan nadat zij ook 'zomaar' spierbevangen is geraakt.

Veel sterkte en beterschap!

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Is Eagle te dik?
    Eagle staat samen met mijn paard King in de paddock. Eagle is juist heel mooi op gewicht, niet te dik, niet te dun. Nooit te dik geweest ook, hij is vrij constant van gewicht. Hij is een volbloed en ik bedenk me net dat ik wel eens heb gelezen dat volbloeden qua voeding gevoeliger zijn op hun spieren. Volgens mij stond dat ergens op een zak voer ofzo, dus dat is misschien niet de meest betrouwbare bron.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Raar hoor, zo ineens spierbevangen. Zeker als hij niet te dik is, er niks is veranderd in het voer en het werk dat hij doet...

Over de prognose kan de DA je als het goed is meer vertellen, nav de bloedwaarden. Dat is zo wat lastig te zeggen.

Het paard dat bij ons stond kreeg ook nog eens koliek, ik denk van de antibiotica die ze kreeg omdat ze een infectie had gekregen na de injectie met een pijnstiller, dus die is best lang uit de running geweest. Maar de spierbevangenheid op zich was na enkele dagen al niet meer te zien...
    Volgens de DA kwam de spierbevangheid bij haar toch omdat ze te dik was... maar ja, dat is Eagle dus niet...

Veel sterkte met Eagle!!!!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Meldt!

Kate raakte een paar jaar geleden ook "zomaar" spierbevangen en flink ook! Als ik het verhaal van Eagle zo lees, is het gelukkig nog niet zo ernstig als bij haar toen. Aan Kate merkte ik wel dat ze voorzichtig en wat stijf liep, maar aangezien het nogal een blubberbende was dacht ik dat dat wel de oorzaak zou zijn. Een dag later was ze duidelijk anders als anders, zodoende heb ik op minimale verschijnselen de VA laten komen. Zij hebben bloed getapt (wat veel te makkelijk ging voor haar doen) en binnen een paar uur wist ik de uitslag. Fors spierbevangen.

Kate kreeg nauwelijks krachtvoer of veel suikers, ook geen overmatige beweging. Die 2 grote en vaak voorkomende oorzaken waren dus al uit te sluiten. Wat wel aan de hand was, was dat haar deken net iets korter was als het oude exemplaar en mogelijk dat de kou op haar broekspieren (veel regen en harde wind gehad) plus het zware ploeteren door de blubber de oorzaak was. Kate moest echt vrijwel direct (dus nog voordat de uitslag er was) op regime, dus zo min mogelijk bewegingsruimte, warm houden, oud hooi, veel vers water en vooral géén voer naast het hooi, dus ook geen lijnzaad oid.

Kate kreeg fors pijnstilling (equipalazone 2 zakjes per dag), neutradex (2 keer daags 30cc) en flink vitamine E en selenium-supplement. Het heeft in totaal ruim 3 maanden geduurd voordat ze weer de oude was. Helaas is het wel zo dat ze nog steeds het supplement nodig heeft, anders verzuurt ze erg snel. Plus dat suikers echt uit den boze zijn voor haar.

Ik zou Eagle dus ook fors beperken in zijn bewegingsvrijheid en alleen oud hooi geven. In ieder geval totdat de uitslag er is.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

pffffff. tis geen spierbevangen... we hebben nog wel niet de uitslag van de bloedtest, maarrrrrr....

toen ik vanochtend op stal kwam om te voeren, stond eagle op 1 plek en wilde ook echt niet bewegen... zooo zielig...
    zijn pijnstillers gegeven maar na een uur ook niet meer dan 3 pasjes gezet te hebben... voelde me zo hopeloos. Dacht ik ga hem wel borstelen, aandacht gegeven, er gewoon "zijn"... terwijl ik aan het borstelen ben, til ik zijn staart op en ik zie me daar toch een ONWIJZE GROTE plakaat etter, plus, vocht, troep zitten... meteen de DA gebeld, gelukkig was zij net op de kliniek en die is maar 5 min bij ons vandaan, ze kon dus meteen komen. We konden echt niet bij die plek komen om te onderzoeken, dus eagle verdoving gegeven, zodat we even goed konden kijken wat er aan de hand is. Hij heeft een mega grote huidinfectie daar, die lekker is gaan ontsteken, het loopt van ong 10 cm onder zijn anus, tot aan zijn piemel en dan loopt het door tot in zijn liesen. Allemaal dikke randen van de etter...
    Dierenarts vond het dan ook niet vreemd dat eagle steeds moeilijker ging lopen, het deed waarschijnlijk steeds meer pijn. Tis ook zo'n plek wat lekker schuurt, zweet...

hoe eagle hier aan komt, is ook niet echt te zeggen, misschien een wondje dat er heeft gezeten en door het zweten daar, is gaan broeien en ontsteken en heeft zo de rest van het gebied aangestoken...

hij krijgt nu de komende dagen antibiotica, ik heb het gebied gewassen en met zalf ingesmeerd, pfff, zelf met verdoving geen leuk / gemakkelijk werkje, eagle wil gewoon NIET dat je daar in de buurt komt...

maar gelukkig dus geen spierbevangenheid... ben ik wel erg blij om, want over 3 weken zouden we nml op vakantie gaan met de paarden...
    en dat zag ik al helemaal somber in...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Jeeeej Marja, daar denk je nou ook niet bepaald als eerste aan als je paard niet goed loopt!
    Wel fijn dat het geen spierbevangenheid is, maar zo'n grote wondtoestand klinkt ook niet fijn zeg! Bahbah.
    Moet je nu ook nog verder wassen/smeren? Want dat zal niet meevallen, als hij je er niet bij laat komen...

Heel veel beterschap en sterkte!!!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Gelukkig dat je weet wat het is, ik hoop dat het snel weer geneest. Sterkte met de verzorging,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Jeetje zeg.. daar denk je inderdaad niet meteen aan.

Gelukkig niet spierbevangen. Daar kan je echt blij om zijn, paarden die het eenmaal hebben gehad, blijven daarvoor hun verdere leven gevoelig.
    Dit is hopenlijk eenmalig!

Nu lekker smeren en een kuurtje en hopenlijk zie je over enkele dagen al resultaat.
    Beterschap!

idd daar denk je toch niet aan... en ik kijk niet iedere dag even tussen zijn benen..

hopelijk gaat het nu idd snel over... moet nog 2x wassen en insmeren, nog 2x (of 3x) antibiotica spuit (da zei wel dat dit soort bacterieen -staffo-nog iets soms moeilijk weg zijn te krijgen, en nu hopen dat zodra het minder pijnlijk voor hem is, hij het wat makkelijker toestaat om daar te wassen.

Bladwijzers

Forum Rechten