Eagle liep maandag een heel klein beetje stijfjes, dinsdag was het nog iets stijfer, er gingen nog geen alarmbellen rinkelen, die dag samen met Lon hebben we de 3 paarden na wat rondjes instappen even wat rondjes laten draven. Savonds ging ik voeren en toen liep eagle nog strammer. Ik vertrouwde het toen toch niet helemaal, dus s'ochtends vroeg meteen de dierenarts gebeld. Ik had niet na een tijdje niks doen eagle hard aan het werk gezet, ik ben ook niet van voer veranderd (2x pd 1 schep stay power meusli van dodson & horrel met 2 handjes fybergy plus voordroogkuil, goed droog kuil), eigelijk was het altijd hetzelfde als altijd. Zo op het gezicht geen reden om aan spierbevangenheid te denken. Maar zoals eagle loopt, en zoals het zich aandient (steeds slechter worden met de dag), ook zijn spieren in zijn achterhand zijn gespannen. Spierbevangenheid schijnt altijd achter te beginnen, vermoed de DA dat het toch spierbevangenheid zou kunnen zijn.
Er wordt nu bloedonderzoek gedaan, pas eind v vrijdag krijgen we de uitslag (GRRRR, koniginnedag).
Hij krijgt nu pijnstiller (metacom), niet heel veel, want hij mag zich ook weer niet "te lekker" gaan voelen en dan veel te gaan bewegen. Hij mag gelukkig wel bij zijn vriendjes in de paddock blijven. In een stal zou hij zich waarschijnlijk veel drukker gaan maken op de plaats. Hij mag alleen maar zemelen met wat water aangemaakt, de voordroog mag hij wel gewoon hebben. De DA heeft het voordroog gezien en het is goed droog en oud.
Heeft iemand ervaring met een onverklaarbaar spierbevangenheid ? Hoelang duurt het voor het "over" is en eagle weer wat mag gaan doen ?
Misschien iemand suggesties om het toch te voorkomen ? Tis zo zielig om je paard pijn zien te hebben...
Bladwijzers