Sjonge.... hmmm ik mag aannemen (toch?) dat Dyango niet rondhobbelt met ontspannen bovenlijn en aangespannen buikspieren? Trouwens hij galoppeert niet veel, dus ik neem aan dat hij zijn buikspieren helemaal niet zoveel gebruikt
Voor degenen die dát feit interessant vinden heb ik toevallig een leuk artikel gelezen van dierenarts Dierenarts Gerd Heuschmann (bit 145 juni 2007)
(volledige artikel in bijlage)"Kort door de bocht gezegd zijn de buikspieren er alleen om de achterbenen in de galop naar voren te bewegen. Vandaar ook dat volbloeden van de renbaan allemaal zo’n strak buikje hebben en vele nauwelijks werkende recreatiepaarden zo’n bol buikje.
Het feit dat de buikspieren niet dragen, legt de dierenarts heel simpel uit.
“Als het paard galoppeert, dan spant het de buikspieren in de zweeffase aan om zijn benen onder zijn lijf te krijgen. Als hij landt, dan ontspant hij de buikspieren en ademt hij uit."
Maar goed.. ik moet woensdag met Seppe naar de dierenarts. Ik ga eens vragen wat hij erover te vertellen heeft. Heeft het overigens een officiele naam of heet het gewoon: 'kokeren'? (volksmondwoord)
Bladwijzers