Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Geluid uit de koker

Geluid uit de koker

Dyango's koker maakt een raar geluid als hij draaft. Zo'n ehh.. sja, zuigend klokkend geluid zeg maar (goh wat lastig om geluiden te omschrijven )

Ik heb het wel vaker gehoord bij mannelijke paarden die bereden worden.
    Dyango wordt nog niet bereden , maar het geluid is er bijna altijd als hij harder gaat als stap. Het valt het meeste op in draf.
    Weet iemand wat dat is? Is het schadelijk? Moet je er iets aan doen (ervanuitgaande dat je er iets aan kan doen)

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Re: Geluid uit de koker

Ik weet nog dat ik ooit in een ver verleden eens met een groep een buitenrit maakte. Mijn ruin deed dat toen ook. Ik heb toen de halve groep op de kop gezet voor dat geluid. Uiteindelijk moest ik maar naast de begeleider rijden zodat hij het ook kon horen. Bleek een ruinengeluid... Was iets van als de penis in de koker heen en weer gaat ofzo. Volgens de eigenaar doen paarden dat als ze lekker lopen.
    (Maar ja, indertijd hebben ze me wel meer dingen over paarden op de mouw gespeld die ik geloofde... )
    Started!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Is niet alleen als ze bereden worden hoor. Zowel ruinen als hengsten produceren dit geluid, is niet schadelijk en je kan het met de beste wil van de wereld niet tegen gaan
    Ik heb daar ooit de volgende "technische" uitleg over gekregen; Vooral in draf gaan de 2 delen van het mannelijk geslachtsdeel (bij paarden dus) in tegenover gestelde richting bewegen en doordat er vocht en lucht tussen die 2 delen zit wordt er een zuigend/spoppend geluid veroorzaakt.
    De stap is te langzaam om dit geluid te veroorzaken (niet genoeg snelheid in de beenbeweging).
    Bij gallop schijnt de beenbeweging qua snelheid wel, maar qua beenafstand niet voldoende wrijving te veroorzaken (geeft dus veel minder tot geen geluid).
    En bij de draf schijnt de beenbeweging en snelheid juist perfect te zijn voor de "akoestische" begeleiding

Heb zelf 2 merrie's dus dit geluid viel me dan ook meteen op toen ik toeschouwer was bij een rijles met een ruin
    Groetjes ingrid

Aha!! Zoiets dacht ik al! Fijnzo. Gewoon een kwestie van aan leren wennen dus

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Aha!! Zoiets dacht ik al! Fijnzo. Gewoon een kwestie van aan leren wennen dus
    Als je er echt niet aan kan wennen, oordopjes kopen
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat ik ervan begrepen heb, is dat je dit geluid alleen hoort als het paard gespannen is. Dan trekt hij in de regio kennelijk spieren aan, waardoor de boel daar wat strakker staat en dat geluid veroorzaakt wordt. En ik heb idd al verschillende keren meegemaakt dat het geluid verdween, zodra het paard zichtbaar met meer ontspanning ging bewegen...

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

ja ik ga met Marja mee...
    Het heeft te maken met spanning in de rugspieren.

Als een paard dat bereden wordt dus zo´n geluid maakt kan je ervan uitgaan dat er iets niet lekker zit!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Helemaal mee met Marja en Anna!!

Lodash hoor ik dit alleen doen als hij soms "hoofd hoog-rug weg" draaft, ZODRA hij ontspant en laat zakken, verdwijnt het!

May the horse be with you!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Tjee? Bij Aramis is het net als hij lekker loopt over de rug en met zijn hoofd level headed?
    Kan het ook niet zo zijn dat het geluid er is wanneer ze de buikspieren gebruiken?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Idd ken ik dit geluid van de trainingen ook van mijn (ooit internationaal dressurend oud SH) bij spanning, maar zeker óók bij ínspanning. Als ze echt aan de slag gaan.

Ehmmm en in welk licht kan ik dit dan bij Dyango zien? Als hij speels wat aan het draven is met Puk?

Hij oogt in ieder geval niet gespannen dan.
    Kim ben ik ff blij dat Aramis het doet als hij level headed is.. pfjewww, ik zou me bijna een osteo bellen voor een jaarling

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Kim ben ik ff blij dat Aramis het doet als hij level headed is.. pfjewww, ik zou me bijna een osteo bellen voor een jaarling
    Nee hoor, ik ben ook niet ongerust.
    Bij Aramis komt het geluid als hij echt ontspannen is qua lichaamshouding, maar ingespannen in zijn spiergebruik.
    Voor als ik de bent-oefeningen aan het doen ben en ik specifiek vraag om de buikspieren aan te spannen in draf.
    Dan hoor ik het we vaker, vooral als hij dat achterbeen er goed onderzet en het hele plaatje is zoals het hoort te zijn. Bij positieve inspanning dus. (weet even niet hoe ik het anders moet noemen)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Inderdaad, je paard is dan lekker aan het sjouwen. En dat kan op álle niveau's, zeker als je zo cute bent als Dyango!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ja mijn ruin doet dat ook vaak... maar evengoed als hij met zn neus over de grond draaft hoor, dus echt van de spanning dat geloof ik niet...
    Hinnik!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Bruut doet het óók.. maar NIET als hij gespannen met zijn rug weggedrukt rondkrabbelt (wat hij bijna nooit meer doet ) maar WEL als hij 'ingespannen' bezig is en mooi rondsjouwt! Vaak komt het juist als zijn lichaamshouding meer ontspanning geeft, maar hij daar wel middels buikspieren en achterbenen wat voor dóet...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten