Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: casandra gescand

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

casandra gescand

De veearts is daarstraks geweest om een echo te nemen bij casandra. Hij heeft haar eerst opgevoeld om te zien of ze last had, en toen bleek dat als hij haar rechter eierstok vast nam ze helemaal ineen kromp terwijl ze links geen krimp gaf... Daar zat dus duidelijk iets mis volgens hem.

Daarna de echo aangezet en gekeken. Nu blijkt dat ze maar liefst 6 rijpe folikels had zitten van maar liefst 2,5 cm doorsnede. Dat is op zich normaal in het begin van de hengstigheid. Normaal zouden dan 5 folikels terug inkrimpen en kan 1 folikel bevrucht worden. Maar bij sommige merries gaat dat niet over in een volgend stadium. Dat maakt dat die bobbel van folikels eigenlijk véél te véél plaats inneemt in de buik en dus drukken, en daardoor pijnlijk aanvoelen. Vandaar dat veel merries tijdens hun hengstigheid ook zo lastig zijn. Normaal zou dat na een week moeten overgaan. Bij casandra is dat dus niet het geval.

Nu moet 'k haar een maand regumate geven. Hiermee wordt haar volledige cyclus stil gelegd. Na een maand start die cyclus dan weer op en zou het kunnen dat dan de cyclus weer normaal zal verlopen en wel zal overgaan in het inkrimpen van die gerijpte follikels. Dat zou betekenen dat ze na die maand dus niets meer moet krijgen en dat ze enkel lastig te rijden gaat zijn tijdens die week dat ze hengstig staat. Daar kan ik nog héél goed mee leven.

Maar het zou ook kunnen dat het niet betert en wanneer ik stop met regumate, het weer hetzelfde is als voorheen. Dat valt niet te voorspellen. Dan zijn er 3 opties en ik word van ze alledrie niet bepaald gelukkig.

1: Ofwel geef ik haar de rest van der leven Regumate. Dat kan dan 2 keer per jaar ingespoten worden en dat kost me dan 200 euro per jaar. Op zich valt dat nog wel mee... Maar wat mij dwars zit is dat het een hormoon is en dat het toch best wel wat nevenwerkingen kan hebben. Onze pil is ook niet zo gezond. En ik heb eigenlijk geen zin om haar lichaam te verzieken met zo'n vuil spul...

2: Ofwel laat ik haar elk jaar dekken, want een dekking zorgt ervoor dat de cyclus stil ligt... Misschien wil 'k wel ooit een veulen van haar, maar dan 1 keer en dan nooit meer... Ik zit echt niet te wachten op een veulen elk jaar/anderhalf jaar...

3: Ik kan kiezen om alles operatief te laten verwijderen... Een sterilisatie. Maar dat brengt grote risico's met zich mee... Het paard moet naar de kliniek, daar moet ze volledig in slaap gedaan worden en bovendien is zo'n operatie nooit volledig zonder risico's... Ik denk niet dat ik haar dat wil aandoen....

Ik wil wel eens gaan uitkijken of er niets alternatief is wat haar kan helpen in dit geval. Eventueel dmv homeopathie.
    En als er niets is, dan wil 'k er liever mee leren leven en haar op een andere manier rijden zoals anna me aangeleerd heeft.

Maar nu eens zien wat die maand regumate geeft...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: casandra gescand

Wat vervelend Willeke, hoop ook dat dat spul gaat helpen, kon de da er nog iets over zeggen of het meestal wel/niet helpt?? ik duim voor jullie.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

he, wat jammer Willeke.
    Ik hoop dat Cassandra na de maand regumate weer de cyclus normaal oppakt. Een paard met pijn is niet leuk! maar je opties om het te verhelpen zijn ook niet erg aantrekkelijk.
    Misschien er mensen hier die meer weten van homeopathische middelen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Van homeopathische middelen weet ik nagenoeg niets, wel ken ik een soortgelijk verhaal van een Fjord van een vriendin. Die had dezelfde opties als jij, plus het inbrengen van een soort knikker in de baarmoeder. Die knikker zorgt er dan voor dat klachten zoals je nu beschrijft weggaan. Er kleven nog wel wat nadelen aan dacht ik, maar misschien is het goed om deze methode eens na te vragen?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik heb mijn oor al een beetje te luister gelegd. Er zouden inderdaad wat homeopatische middeltjes op de markt zijn om die klachten tegen te gaan. Dat zouden dan middeltjes zijn die de eigen aanmaak van progesteron stimuleren waardoor merries toch nog naar een volgende fase doorgaan.

Ik heb ook even wat navraag gedaan bij m'n tante. Zij kent de moeder van casandra (is een paard van haar vriend). En die is elk jaar gedekt geweest en dan stopte het inderdaad omdat de cyclus stil lag, maar na een dracht kwam dat weer terug waardoor ze niet te rijden was.
    Ik heb ooit geweten dat onze vroegere instructrice gevraagd werd het paard wat te rijden, maar uiteindelijk ons zot verklaarde omdat het paard gewoon met haar stijgerde en zich achterover liet klappen. En blijkbaar omwille van hetzelfde probleem als bij casandra...
    Dus op zich belooft dat niet veel goeds... Die Regumate zal héél waarschijnlijk wel helpen omdat het de cyclus stil legt, maar ik vrees ervoor dat de cyclus hierna wel normaal zal verlopen... Want de kans is toch héél erg groot dat ze die genen van haar moeder meegekregen heeft...

Dus dan blijven héél waarschijnlijk die 3 opties over en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet zo'n prettig idee...

Ik heb wel gehoord dat er homeopatische middeltjes bestaan, maar heb nog geen namen kunnen lospeuteren. Ik wil me eerst goed bevragen over wat die middeltjes zijn, wat ze doen en wat de eventuele nevenwerkingen zijn...

Ik ben er allesinds wel blij om dat mijn gevoel wel altijd juist is geweest. Iedereen zei me dat ze me gewoon aan het uittesten was, dat ik hier doorheen moest rijden. En jammer genoeg hebben we dat 2 jaar geleden geprobeerd en iedereen weet wat daarvan het resultaat is geworden... Buiten die blokkade in haar bekken zal dit dus ook wel hebben meegespeeld...

Mijn tante zei me zelfs da'k gek was da'k een echo liet maken! Want dat paard mankeert toch niets, die is gewoon met m'n voeten aant rammelen. Meer rijden, daar lag de oplossing volgens haar...

Blij da'k het toch gedaan heb en nu ook weet WAT het probleem is.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Optie 2 valt dan volgens mij gewoonweg af. Je gaat toch geen veulens fokken die (als het merries zijn) hetzelfde hebben als Cassandra

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Wat vervelend willeke! Die 3 opties zijn allemaal niet echt aantrekkelijk ... Hopen maar dat de regumate goed helpt en het daarna ook beter blijft gaan! Wel fijn dat je nu iig weet wat er aan de hand is met Cassandra

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Optie 2 valt dan volgens mij gewoonweg af. Je gaat toch geen veulens fokken die (als het merries zijn) hetzelfde hebben als Cassandra
    Ja idd, die bedenking had ik mij nog niet gemaakt omdat ik een veulen eigenlijk helemaal niet zo zie zitten... Nuja zulke merries zijn bijzonder goed als fokmerries, die zijn bij de hengstigheid direct vol... Maarja dan is de vraag of het wel verantwoord is om hun elk jaar vol te laten steken... Is dat het leven dat je een paard gunt...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2009

Sepia, een arab merrie van ons was ook moeilijk te berijden toen ze juist zadelmak was op het moment dat ze hengstig was. Op aanraden van de man waar zij toen een maand stond hebben wij ook knikkers laten plaatsen. Toen zij de maand later weer thuis was en ik haar stal poetste dacht ik eerst dat ik steentjes uit het vlas zeefde. Het waren echter de knikkers die zij er weer gewoon uitgewerkt had .Mijn verbazing werd nog groter toen ik merkte dat het gewone knikkers waren waar onze kinderen ook mee speelden. Voor haar was dat dus geen oplossing. We reden haar niet als ze last had van haar hengstig zijn en nu enkele jaren later is alles een stuk minder, gelukkig.

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Mjah, maar bij casandra is het niet alleen het moment dat ze hengstig is, het is het hele jaar door, omdat die folikels volgens de veearts gewoon niet gaan verschrompelen. Normaal als ze hengstig worden gaan er een paar folikels zich klaar maken om bevrucht te worden, daarom zijn er veel merries zo lastig als ze hengstig zijn. Uiteindelijk blijft er maar 1 folikel over die bevrucht kan worden, de rest verschrompelt. Die laatste folikel verschrompelt later ook wanneer deze niet bevrucht wordt, en daardoor komt er weer plaats vrij in de buik. Maar het is die fase die er nooit komt bij casandra waardoor die folikels zo groot blijven en teveel plaats innemen in de buik.

Al die folikes samen geven een diameter van maar liefst 15 à 17,5 cm... (links 5 folikels, rechts 6) en het is dat dat zoveel plaats inneemt in die buik en ervoor zorgt dat het drukt en pijnlijk aanvoelt.

als het alleen tijdens de hengstigheid was, had ik er geen enkel probleem mee. Dan reed 'k gewoon een weekje niet tot ze weer van die lastige periode af was. Maar het is dus continue bij haar waardoor er gewoon niet te rijden valt, tenzij ik echt mijn benen van haar buik weghoud, want zelfs een klein beetje druk resulteert vaak al in een heftige bokpartij...

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Hoi Willeke,
    Is je paard wel gewoon hengstig of reageert ze dan heel heftig? Een merrie bij ons op stal lijkt hetzelfde probleem te hebben. Lastig met rijden af en toe bokken... Kan natuurlijk veel oorzaken hebben maar ik kan de eigenaresse vragen specifiek hier naar te kijken.

gr. AnneMarie

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Willeke,
    Die knikkers, waarover gesproken wordt, wordt veelvuldig gebruikt bij het PN forum door Ilona en Frans, neem met hen eens contact op over wat hun ervaringen zijn.
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

de regumate is nu sinds afgelopen vrijdag op. Liesbet, ik ga het eens navragen daar.
    Ik moet nu een half jaar wachten om te zien hoe ze vordert, of ze zo rustig en minder zuur blijft of dat het terug komt. Ik vrees voor het laatste.

Heb gisteren gereden en ze stond hengstig en ze liep de hele tijd te klooien, was met haar gedachten er niet bij, wilde elke keer zich schudden, reageerde zuur op zowat alles wat ik deed...
    Vanochtend draaide ze naar me toe met haar achterhand. Vaak betekent dat da'k onder haar staart moet krabben of een beest moet wegslaan. Ze hief haar staart op en ik ging wat krabben en blijkbaar moet 'k haar op een gevoelige plaats gekrabt hebben want trapte naar me. Ben nog net op tijd kunnen wegspringen omda'k het nog had zien aankomen. Thank god dat ze een LB-I is en geen RB-E!

Afin een wijze les: laat een hengstige merrie met rust! hahahaha
    Nee maar toen 'k er beter op ging letten zag 'k wel dat ze niet lekker in haar vel stak. Ze heeft het echt moeilijk tijdens haar hengstigheid, ze houd ook héél wat meer afstand van de andere paarden. Normaal staat ze altijd bij die andere schimmel. Daar staat ze altijd mee te kroelen of ze staan altijd aan 1 hoop hooi te eten, Nu dus niet. Ze duld geen enkel ander paard in haar buurt en reageert ook echt fel naar ze, zoals met open mond er naartoe vliegen, trappen, en heb verschillende keren van die 'IIIEETTT' geluidjes gehoord...

Nu hopen dat die week vlug voorbij is voor haar.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

pfff k krijg weeral schrik... sita is ook zo en ik weet ook maar niet wat er scheelt... ongeveer al een miljoen zadels gehad, rechtrichtoefeningen, langelijnen-werk, enz enz tot het mn oren uit komt, maar ze blijft zo doen. eerst vrijdag eens zien wat de osteopaat zegt, maar als ik jouw verhaal zo lees... ben er echt vrij hard van overtuigd dat onze beesten nx voor nx doen. ik heb nog maar 1 paard van dichtbij gezien dat van slechte wil was en die was helemaal verpest door haar vorige eigenaar, maar zo is Sita helemaal niet... zij is net heel lief en werklustig als er naast staat.

merk jij bij Cassandra trouwens dat ze hengstig is buiten staart opzij dragen enz? want ik merk daar bij Sita dus 0,0 verschil in
    Hinnik!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Dat IEET en die stampen doen me echt aan het paard van de ex-stalgenoot denken (waarover ik je eens pbde). Pas toch maar op hoor want die benen gaan alle kanten uit, niet dat ze expres naar u wil stampen. Hier is het ook al wel eens raak geweest, pijnlijke zaak. De ex-stalgenoot kon zelfs uiteindelijk de singel niet meer onder de buik vastpakken. Ze deed dat met een touw van op afstand onder de buik door trekken.
    Arme sukkels toch, zo sukkelen met hun vrouwelijkheid.

Ik had nog een vraag. Waarom zeggen sommige ik zou niet kweken met zo'n merrie. Is dit erfelijk?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten