De veearts is daarstraks geweest om een echo te nemen bij casandra. Hij heeft haar eerst opgevoeld om te zien of ze last had, en toen bleek dat als hij haar rechter eierstok vast nam ze helemaal ineen kromp terwijl ze links geen krimp gaf... Daar zat dus duidelijk iets mis volgens hem.
Daarna de echo aangezet en gekeken. Nu blijkt dat ze maar liefst 6 rijpe folikels had zitten van maar liefst 2,5 cm doorsnede. Dat is op zich normaal in het begin van de hengstigheid. Normaal zouden dan 5 folikels terug inkrimpen en kan 1 folikel bevrucht worden. Maar bij sommige merries gaat dat niet over in een volgend stadium. Dat maakt dat die bobbel van folikels eigenlijk véél te véél plaats inneemt in de buik en dus drukken, en daardoor pijnlijk aanvoelen. Vandaar dat veel merries tijdens hun hengstigheid ook zo lastig zijn. Normaal zou dat na een week moeten overgaan. Bij casandra is dat dus niet het geval.
Nu moet 'k haar een maand regumate geven. Hiermee wordt haar volledige cyclus stil gelegd. Na een maand start die cyclus dan weer op en zou het kunnen dat dan de cyclus weer normaal zal verlopen en wel zal overgaan in het inkrimpen van die gerijpte follikels. Dat zou betekenen dat ze na die maand dus niets meer moet krijgen en dat ze enkel lastig te rijden gaat zijn tijdens die week dat ze hengstig staat. Daar kan ik nog héél goed mee leven.
Maar het zou ook kunnen dat het niet betert en wanneer ik stop met regumate, het weer hetzelfde is als voorheen. Dat valt niet te voorspellen. Dan zijn er 3 opties en ik word van ze alledrie niet bepaald gelukkig.
1: Ofwel geef ik haar de rest van der leven Regumate. Dat kan dan 2 keer per jaar ingespoten worden en dat kost me dan 200 euro per jaar. Op zich valt dat nog wel mee... Maar wat mij dwars zit is dat het een hormoon is en dat het toch best wel wat nevenwerkingen kan hebben. Onze pil is ook niet zo gezond. En ik heb eigenlijk geen zin om haar lichaam te verzieken met zo'n vuil spul...
2: Ofwel laat ik haar elk jaar dekken, want een dekking zorgt ervoor dat de cyclus stil ligt... Misschien wil 'k wel ooit een veulen van haar, maar dan 1 keer en dan nooit meer... Ik zit echt niet te wachten op een veulen elk jaar/anderhalf jaar...
3: Ik kan kiezen om alles operatief te laten verwijderen... Een sterilisatie. Maar dat brengt grote risico's met zich mee... Het paard moet naar de kliniek, daar moet ze volledig in slaap gedaan worden en bovendien is zo'n operatie nooit volledig zonder risico's... Ik denk niet dat ik haar dat wil aandoen....
Ik wil wel eens gaan uitkijken of er niets alternatief is wat haar kan helpen in dit geval. Eventueel dmv homeopathie.
En als er niets is, dan wil 'k er liever mee leren leven en haar op een andere manier rijden zoals anna me aangeleerd heeft.
Maar nu eens zien wat die maand regumate geeft...
Bladwijzers