Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: shet scheren of niet?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

shet scheren of niet?

even voor de duidelijkheid: ik ben echt tegen scheren en ben het ook nog niet van plan, maar begin een beetje aan mezelf te twijfelen, of ik nu niet meer voor mijn eigen overtuiging kies ipv de keuze die het beste zou zijn voor flicka.

Flicka is dus een mini appaloosa die bijna 2 wordt. Ze verhaart de ene dag enorm, de andere dag een stuk minder. Er is al mega veel haar afgekomen, maar ze is echt een schaap. De vacht is zo dik dat je er 2 handen op elkaar in kan verstoppen!

Op de zonnige dagen heeft ze het duidelijk warm, op haar borst zweet ze ook dan. Ik poets me een ongeluk en het word wel steeds minder, maar eerdat alles eraf is, dat gaat nog wel een paar weken duren

Ik wil haar niet scheren omdat ik het A) onnatuurlijk vind B) dan is in 1x alles eraf ipv alles langzaam C) vorige jaar heb ik haar geschoren in de winter omdat ze onder de luizen zat en toen gingen haar benen pas in augustus verharen, ik wil het rui proces dus niet in de war schoppen, want ze verhaard wel goed! D) niet voor het oog, maar ik wil geen stekelvarken, afgeschoren haren dus ipv zomerharen zoals het hoort.

Aan de andere kant vraag ik me af of het voor haar niet beter zou zijn als ze van die vacht af is, omdat ze dus wel staat te zweten. En het kost haar misschien ook mega veel energie, die ze misschien wel niet heeft? Ik heb geen idee Ik denk eraan haar een vitaminespuit te geven daarvoor.

Ik hoop dat jullie wat advies of meningen kunnen geven!

Re: shet scheren of niet?

Wij voeren in het voor en najaar altijd lijnzaadolie, dat helpt het sneller verharen. Ik heb verder geen verstand van scheren maar misschien dat je alleen bepaalde delen van het lichaam kan scheren? Dat je paardje voor de koudere (regenachtige) dagen nog wel 'waterdicht' is maar dat je paardje met warm weer wel wat kan afkoelen.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik snap je overwegingen. Ik ben er ook absoluut niet voor. Bully verhaart sinds ik hem heb, inmiddels al 9 jaar super slecht. Nu was ik het spuugzat. Hij had het warm, kon he rijden amper aan, stond al te hijgen van naar de waterbak wandelen en ga zo nog maar even door. Vorige week heb ik daarom toch alles eraf laten scheren. Tot nu toe heb ik nog geen moment spijt gehad. HIj is vrolijk en blij. In de nacht loopt hij met een regendekentje en als het kouder is doe ik er nog wel wat onder.

Ik ben er nog steeds niet per definitie voor maar in dit geval sta ik er wel achter.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Bij ons op stal staat ook een shet. Die wordt elke lente geschoren. Met dit soort weer legt hij het gewoon af, dat is niet leuk meer.
    Scheren is niet perse slecht, in dit geval help je het paardje er ontzettend mee.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik heb onze Tom ook ooit gewoon geschoren.. maar ik wachtte wel tot het ook 's nachts niet meer zo koud was...

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Je kan misschien ook enkel de borst en onderzijde van de nek en buik scheren. Zo krijgt hij toch al wat afkoeling en is alles toch niet in 1 keer af. Scheren hoeft inderdaad niet perse slecht te zijn. Als je paardje echt last heeft met dit warme weer, is hetvoor hem enkel een verademing.

Groetjes
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Ach ja soms moet je de natuur een handje helpen. En er is een groot verschil tussen scheren in de winter en er daarna 3 dekens op donderen of scheren omdat het paard last heeft van alle haren.
    Ik heb hier een 30 jarige shet staan en daar gaat begin mei toch echt het scheerapparaat overheen. Alleen red hij het gewoon niet, en je ziet hem gewoon echt genieten!
    Stal Anam Cara

Ik heb bij de Paardendrogist een supergoeie onthaarkam gekocht: de furminator (ja, belachelijke naam). Dit weekend voor het eerst geprobeerd en het werkt geweldig! Veel minder werk dan gewoon borstelen en je haalt er veel meer haren uit, ook de onderliggende. Je hebt na een tijdje ook echt het gevoel dat je klaar bent. Dat heb ik met borstelen nooit, dan stop ik omdat mijn armen moe zijn. Pias ziet er na twee dagen al een stuk strakker uit en op een paar plaatsen schemert de zomervacht er al door. Hij glimt ook meer. Ik ben er erg blij mee, want Pias is ook zo'n paard dat erg langzaam zijn wintervacht kwijtraakt, terwijl het wel los zit en dus gaat kriebelen. Maar het is zo veel! Scheren vind ik geen optie, maar dit ding is echt een aanrader. Nog een paar dagen gebruiken en hij is helemaal klaar voor de zomer.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

De furminator heb ik nu voor het tweede jaar in gebruik, maar ik ben het niet helemaal met je eens Liesbeth. Het is wel zo dat je alle losse haren er goed uitkrijgt, maar was vast zit, maakt de furminator echt niet los!
    Enya verhaart ook altijd zo moeilijk en lang, bovendien heeft ze een enórme wintervacht (ik denk echt wel vergelijkbaar met een shet). Vorig jaar ben ik tot eind juni met de furminator in de weer geweest (en ik deed het om de andere dag) om haar zomervacht te helpen verwijderen. Het is en was gewoon niet leuk meer. Ze vond het heerlijk hoor, dat furminatoren, maar de zomervacht zat er pas eind juni
    Ik kon nooit iets met haar aanvangen in het voorjaar. Duf, lui, moe en zweten, juist het fijnste jaargetijde om te rijden!

Deze winter heeft ze daarom een winterdeken omgehad (en ik ben er al heel vroeg mee begonnen) om de wintervacht te beperken. Nu ben ik al ruim 3 weken aan het furminatoren, maar de wintervacht is er nog lang niet af!
    Ze heeft wel een pak minder haar als vorig jaar, dus met een beetje goede hoop, denk ik toch wel dat we een tijdje eerder klaar zijn dan vorig jaar, maar ik twijfel nu ook ernstig of ik haar volgend jaar gewoon zal scheren.

Van mij mogen alle vooroordelen omtrent scheren in het voorjaar de prullenbak in. Als je ziet hoe blij en opgelucht die beesten zijn! Dan maar een paar weken klooien met nacht-dekens hoor.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Van mij mogen alle vooroordelen omtrent scheren in het voorjaar de prullenbak in. Als je ziet hoe blij en opgelucht die beesten zijn! Dan maar een paar weken klooien met nacht-dekens hoor.
    Helemaal mee eens.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

bedankt voor jullie reacties! Ik zit alleen zelf nog enorm te twijfelen.

Als ik scheer wil ik alles, want nee ik kies niet voor schoonheid, maar als k de benen niet scheer heb je een enorm lengte verschil en dat vindt ik echt geen gezicht. Maar ik zie mezelf dat nog niet echt doen en weet zo snel ook niemand.

Wat vinden jullie dan van de nadelen? in mijn geval is ze echt in 1x enorm veel haar kwijt? Dat lijkt me voor de weerstand ook niet ideaal. En volgens mij komt ze dan volgend jaar helemaal niet meer door de vacht heen? En wat betreft de regenbuien, er zijn genoeg slechte zomers geweest en volgens mij is een afgeschoren vacht toch wel een stuk slechter bestendig tegen regen dan een echte zomervacht, met dus wel normale lengte haren die de regen afvoeren.

De shet bij ons op stal wordt ook geholpen met verharen. We zijn nu begonnen met knippen van de onderhals en net achter de voorbenen. Elke dag goed plukken met de hand en met zweetmes poetsen. Begin mei wordt ze wel geschoren, omdat ze anders in augustus nog aan het schuren is. Het ziet er nu niet uit, maar daar heeft ze zelf niet zo'n last van.

XxX ikke

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    bedankt voor jullie reacties! Ik zit alleen zelf nog enorm te twijfelen.

Als ik scheer wil ik alles, want nee ik kies niet voor schoonheid, maar als k de benen niet scheer heb je een enorm lengte verschil en dat vindt ik echt geen gezicht. Maar ik zie mezelf dat nog niet echt doen en weet zo snel ook niemand.

Wat vinden jullie dan van de nadelen? in mijn geval is ze echt in 1x enorm veel haar kwijt? Dat lijkt me voor de weerstand ook niet ideaal. En volgens mij komt ze dan volgend jaar helemaal niet meer door de vacht heen? En wat betreft de regenbuien, er zijn genoeg slechte zomers geweest en volgens mij is een afgeschoren vacht toch wel een stuk slechter bestendig tegen regen dan een echte zomervacht, met dus wel normale lengte haren die de regen afvoeren.
    De geschoren vacht valt nog steeds uit, het verharen gaat gewoon door. In 1 keer veel haar kwijt is een contrast. Ik doe mijn pony in de nachten een regendekentje op en toen het iets kouder was vorige week nog een dikker dekentje.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    De furminator heb ik nu voor het tweede jaar in gebruik, maar ik ben het niet helemaal met je eens Liesbeth. Het is wel zo dat je alle losse haren er goed uitkrijgt, maar was vast zit, maakt de furminator echt niet los!
    Het gaat mij ook juist om de losse haren. Wat nog niet los zit, mag blijven zitten. Maar die losse haren zijn juist zo vervelend, die jeuken en maken zijn vacht dik en lelijk. Ik heb nu drie dagen gekamd met de furminator en hij ziet er echt al zo veel beter uit! Op zijn hals en schouders komt de zomervacht al te voorschijn. En de winterharen die nu nog los moeten komen, zullen daardoor ook veel gemakkelijker eruit gaan, omdat er niet zo'n dik pak oud haar bovenop zit. Ik ben er echt blij mee! En ik ga mijn paard gewoon niet scheren, ik vind het niet nodig en bovendien lelijk. En dan weer met dekens in de weer... nee, bedankt! Maar als een paard echt grote problemen heeft met verharen is het misschien wel een goede oplossing...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Het gaat mij ook juist om de losse haren. Wat nog niet los zit, mag blijven zitten. Maar die losse haren zijn juist zo vervelend, die jeuken en maken zijn vacht dik en lelijk. Ik heb nu drie dagen gekamd met de furminator en hij ziet er echt al zo veel beter uit! Op zijn hals en schouders komt de zomervacht al te voorschijn. En de winterharen die nu nog los moeten komen, zullen daardoor ook veel gemakkelijker eruit gaan, omdat er niet zo'n dik pak oud haar bovenop zit. Ik ben er echt blij mee! En ik ga mijn paard gewoon niet scheren, ik vind het niet nodig en bovendien lelijk. Maar als een paard echt grote problemen heeft met verharen is het misschien wel een goede oplossing...
    Moet je ook lekker niet doen. Lijkt me voor Pias niet nodig. Maar soms...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten