Heb inmiddels verschillende dingen geprobeerd, maar het blijft een probleem. Ik hoop dat iemand me een helder moment kan bezorgen![]()
Heb altijd met Maroush alleen buitengereden en nooit echt moelijkheden. Als ik nu terugdenk draaide ze wel eens om, maar dat was zo weinig dat ik er toen niet echt aandacht aan heb besteed. Opeens wilde Maroush om de paar meter terug naar stal en ik kan werkelijk niet bedenken wat er in de tussentijd gebeurd is. Omdat het me niet lukte om het op te lossen, ben ik toen een hele tijd gestopt met rijden om eerst aan de hand verder te werken. Inmiddels zijn we van stal verhuist en weer gaan rijden, maar het probleem is er nog steeds.
Op weg naar het 'grote bos' rijden we eerst langs een fietspad, waarbij je een aantal zijpaadjes hebt naar het 'kleine bos' vlakbij de wei. Maroush probeert daar elke keer in te gaan, stopt soms tussendoor ook of probeert om te draaien. Als ik met d'r aan de hand wandel, met een ander paard samen rijd of eenmaal in het bos, is dit totaal geen issue.
In eerste instantie ben ik steeds bij elke lichte twijfeling van Maroush stil gaan staan, wachtte een tijdje, vroeg haar om weer verder te gaan en dat wilde ze dan meestal wel. Ook als ik te laat was met stilstaan en ze al was omgedraaid, was ze na een poosje rust wel makkelijk weer terug te draaien. De twijfelmomenten werden minder, totdat we een paar keer met andere paarden samen hebben gereden. Daarna begonnen we weer van voren af aan, alleen het verder lopen na stilstaan ging een stuk moeizamer.
Ik was inmiddels gaan twijfelen of dat omdraaien wel zo RB was als ik altijd dacht, omdat ze het enorm rustig en beheerst doet en vervolgens rustig rond gaat staan kijken of wil grazen. Vanochtend strenger geweest, geen gemiep, gewoon doorlopen.. Dat leverde helaas een boel strijd en geen directe verbetering op en voelde gewoon enorm slechtToen teruggegaan en het pad opnieuw, maar met ongeveer de oude aanpak gereden. Niet meer bij elke twijfeling stilgestaan, maar Maroush vriendelijk, maar duidelijk gestimuleerd om verder te lopen. En zodra ze voorbij een paadje een pas relaxed de goede kant op liep, dan wel rust genomen. Niet koste wat kost voorkomen dat ze toch een zijpaadje in zou lopen, dus dat gebeurde ook 2x, maar dan wel wat sneller dan normaal gevraagd om verder te gaan en dat deed ze dan ook. Op die manier hoopte ik wat meer leider te zijn en ook niet steeds Maroush d'r evt. angst te bevestigen door steeds van tevoren stil te staan.
Voorlopig blijf ik dit laatste denk ik maar even volhouden. Zoals ik het zelf nu zie (maar ik kan er volkomen naast zitten), is dat Maroush niet écht bang is, maar het wel vervelend vindt om alleen bij de kudde weg te gaan. En dat ze mij onder het zadel minder vertrouwt of als leider ziet dan aan de hand en dan d'r eigen plan gaat trekken. Zit hier nu al zo lang over te piekeren en te bedenken hoe ik dit aan moet pakken, dat ik toch maar eens een topic plaats met de hoop om tot wat (nieuwe) inzichten te komen.. Sorry, tis een beetje lang verhaal geworden![]()
Bladwijzers