Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Hoe omgaan met omdraaien op buitenrit?

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Hoe omgaan met omdraaien op buitenrit?

Heb inmiddels verschillende dingen geprobeerd, maar het blijft een probleem. Ik hoop dat iemand me een helder moment kan bezorgen

Heb altijd met Maroush alleen buitengereden en nooit echt moelijkheden. Als ik nu terugdenk draaide ze wel eens om, maar dat was zo weinig dat ik er toen niet echt aandacht aan heb besteed. Opeens wilde Maroush om de paar meter terug naar stal en ik kan werkelijk niet bedenken wat er in de tussentijd gebeurd is. Omdat het me niet lukte om het op te lossen, ben ik toen een hele tijd gestopt met rijden om eerst aan de hand verder te werken. Inmiddels zijn we van stal verhuist en weer gaan rijden, maar het probleem is er nog steeds.

Op weg naar het 'grote bos' rijden we eerst langs een fietspad, waarbij je een aantal zijpaadjes hebt naar het 'kleine bos' vlakbij de wei. Maroush probeert daar elke keer in te gaan, stopt soms tussendoor ook of probeert om te draaien. Als ik met d'r aan de hand wandel, met een ander paard samen rijd of eenmaal in het bos, is dit totaal geen issue.

In eerste instantie ben ik steeds bij elke lichte twijfeling van Maroush stil gaan staan, wachtte een tijdje, vroeg haar om weer verder te gaan en dat wilde ze dan meestal wel. Ook als ik te laat was met stilstaan en ze al was omgedraaid, was ze na een poosje rust wel makkelijk weer terug te draaien. De twijfelmomenten werden minder, totdat we een paar keer met andere paarden samen hebben gereden. Daarna begonnen we weer van voren af aan, alleen het verder lopen na stilstaan ging een stuk moeizamer.

Ik was inmiddels gaan twijfelen of dat omdraaien wel zo RB was als ik altijd dacht, omdat ze het enorm rustig en beheerst doet en vervolgens rustig rond gaat staan kijken of wil grazen. Vanochtend strenger geweest, geen gemiep, gewoon doorlopen.. Dat leverde helaas een boel strijd en geen directe verbetering op en voelde gewoon enorm slecht Toen teruggegaan en het pad opnieuw, maar met ongeveer de oude aanpak gereden. Niet meer bij elke twijfeling stilgestaan, maar Maroush vriendelijk, maar duidelijk gestimuleerd om verder te lopen. En zodra ze voorbij een paadje een pas relaxed de goede kant op liep, dan wel rust genomen. Niet koste wat kost voorkomen dat ze toch een zijpaadje in zou lopen, dus dat gebeurde ook 2x, maar dan wel wat sneller dan normaal gevraagd om verder te gaan en dat deed ze dan ook. Op die manier hoopte ik wat meer leider te zijn en ook niet steeds Maroush d'r evt. angst te bevestigen door steeds van tevoren stil te staan.

Voorlopig blijf ik dit laatste denk ik maar even volhouden. Zoals ik het zelf nu zie (maar ik kan er volkomen naast zitten), is dat Maroush niet écht bang is, maar het wel vervelend vindt om alleen bij de kudde weg te gaan. En dat ze mij onder het zadel minder vertrouwt of als leider ziet dan aan de hand en dan d'r eigen plan gaat trekken. Zit hier nu al zo lang over te piekeren en te bedenken hoe ik dit aan moet pakken, dat ik toch maar eens een topic plaats met de hoop om tot wat (nieuwe) inzichten te komen.. Sorry, tis een beetje lang verhaal geworden

Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2009

Re: Hoe omgaan met omdraaien op buitenrit?

Het klinkt als treshholds, die moet ze eerst mentaal overwinnen denk ik, maar met een verhaal is het altijd moeilijk in te schatten of het idd RB of LB is he...
    Lindsey Nys

<!-- e -->Mail@pnh.at<!-- e -->
    <!-- w -->http://www.pnh.at<!-- w -->

3 en 4 jarige warmbloedmerrie te koop!

Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Ja dat is idd lastig vanachter de computer, vandaar dat ik het ook nu pas eens op het forum vraag.
    Tresholds mentaal overwinnen, op welke manier zou ik dat anders aan kunnen pakken? Ik ben nog niet zo heel erg into parelli, dus alle aanwijzingen zijn zeer welkom

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Kan je niet voor nu, elke dag even voorbij de eerste keer dat ze wil stoppen gaan grazen en haar dan gewoon mee terug nemen naar de wei??
    Voor RB werkt het misschien beter om voor de eerste treshold te blijven....voor LB is het een andere wending in het verhaal en is buiten rijden ineens best leuk....want het niet niet ver, niet zwaar en het levert gras op.
    Doe dit een paar keer en ga dan eens NA de eerste graasplek door naar een volgende graasplek...maak dus een gewoonte van een aantal vaste graasplekken zodat de comfort ook buiten gevonden kan worden.

Wat ik ook een goede vind is een klein stukje naar buiten rijden tot het punt dat ze stopt.....omdraaien, terug naar huis en daar lekker aan het werk gaan....
    Zo is er uiteindelijk ook geen reden meer om hard naar huis te gaan omdat er thuis nog wat werk wacht en niet het ideaal plaatje van comfort namelijk zadel af, rollen, wortels, voer en de wei in....

Als je in deze vorm van strategieen kan denken zullen deze dingen langzaam niet meer nodig zijn....

Succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Dat eerste wat je noemt, heb ik idd al een tijdje in m'n achterhoofd Reden waarom ik het nog niet had geprobeerd, is dat eenmaal in het bos alles zo ontzettend lekker gaat en Maroush het dan echt naar d'r zin lijkt te hebben.. Straks komt misschien d'r baasje weer terug en moet Maroush weer naar Zoetermeer, vandaar dat ik nu zo graag lekker samen van het bos wilde genieten of het in ieder geval niet op wil geven, als het niet echt de beste oplossing zou zijn. Omdat de weg naar het bos steeds stukje bij beetje, maar wel zonder strijd gaat, vond ik het lastig om de stap te nemen weer helemaal te stoppen met buitenrijden. Maar ben heel blij dat jij nu met hetzelfde idee komt, dan heb ik er iig vertrouwen in dat ik niet zomaar iets aan ga lopen prutsen. Dus dankuzeer voor de uitleg!
    Ben vandaag met goede hoop begonnen, na het eerste lastige punt gaan grazen en daarna weer terug naar stal. Ben benieuwd!

Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2009

Inderdaad, van graasplek naar graasplek, en de strategie van wachten als ze een treshhold heeft
    en dan zacht fragen weer te gaan.
    In diest is er op 1 Juni ook een trailriding workshop
    Moet je wel zeker je level 1 voor hebben, officieel of self-assessed, maakt niet uit.
    Lindsey Nys

<!-- e -->Mail@pnh.at<!-- e -->
    <!-- w -->http://www.pnh.at<!-- w -->

3 en 4 jarige warmbloedmerrie te koop!

Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Van graasplek naar graasplek, wachten bij elke treshold en vriendelijk verder vragen, dat deed ik nu tot nu toe idd. Dat gaf ook wel verbetering, tot we opeens weer terug bij af waren ... Maar dan ging ik dus niet na de eerste graasplek terug naar stal, dat gaan we nu voorlopig proberen
    Qua rijden heb ik (nog) niks van Parelli gedaan.

Bladwijzers

Forum Rechten