Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 38 van de 38

Topic: koker schoonmaken

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: koker schoonmaken

Die boon frummel je met je vinger eruit, maar dan moet je dus echt IN de piemel (piemel ja, dus niet de koker) en daar wat rondpoeren langs de plasbuis op. Maar volgens de DA hoefde ik niet te proberen dat zelf te doen, omdat er zelden paarden zijn die dat toestaan zonder dat je ze eerst verdoofd (versuft) hebt...
    Volgens die website moet het echter wel kunnen, maar het lijkt mij nogal lastig...

Hij ziet eruit als een bleek stuk... tja... gum ofzo... weet niet precies hoe hard het is want ik heb het zelf niet vastgepakt, maar ik denk dat het licht kneedbaar is.
    Lekker smerig in elk geval.

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Waar ik western les volg gebruiken ze water en dettol. Een paar dagen later is het dan heel gemakkelijk om de koker proper te maken; het vuil gaat er gemakkelijk af.
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Vandaag is de natuurgeneeskundige geweest en de conclusie is dat Atli vervuild is (zijn afvalstoffen niet goed kwijt kan), zeer waarschijnlijk doordat de wei zo zwaar bemest wordt (varkensmest). Dit maakt het gras te zuur en te eenzijdig, waardoor er ook mineralentekorten kunnen ontstaan. Zijn klachten wijzen op een vergrootte prostaat, de nierstreek is gezwollen, hij houdt vocht vast rond zijn kogels en ook op zijn buik zat hier en daar wat vocht. Verder is hij wisselend sloom en ook vandaag liep hij weer helemaal niet goed in draf.

Ik moet hem nu gaan reinigen met groene leem en diverse oliën, maar omdat hij vorige week nog een AB-spuit heeft gehad en het 3 weken duurt voordat dit het lijf uit is, moet ik nog even wachten voor ik ermee kan beginnen.
    Aangezien hij duidelijk niet lekker in zijn vel zit, vind ik het wel moeilijk om op dit moment nog niks te kunnen doen...

Verder wilde ze graag zeker weten of dat sarcoïd op zijn borstbeen wel een sarcoïd is en niet een wratachtig iets. Als het een wratachtig iets is, zou het moeten reageren op tea tree olie. Dus dat gaan we ook nog proberen. Als het daar niet op reageert, zal er waarschijnlijk niets aan te doen zijn. Als het niet verder groeit dan hoe het nu is, hoeft het geen probleem te zijn.

Omdat ook Menglöd een zwelling in de nierstreek heeft, gaat zij ook meedoen met de reinigingskuur. Verder heeft ze (nog!) geen klachten, en dat wil ik ook graag zou houden!

En ik ga op zoek naar ander voer (zie topic: muesli zonder melasse) want ik ben niet zo tevreden meer over wat ik voer.
    En ik ga eens nadenken over wat ik kan met het weidebeheer. Het is niet mijn wei, dus ik vrees niet zo veel... Op zich was dat wel op te lossen door regelmatig te reinigen en de mineralen aan te vullen; ik hoefde dus niet linea recta op zoek naar een andere wei... Gelukkig! Maar ja, voorkomen is beter dan genezen dus ik ga toch eens uitpluizen wat de mogelijkheden zijn.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Jeetje! Ik weet wel dat mijn ruin ontzettend dikke benen en dunne mest krijgt van echt kuil.
    Zo een overbemeste wei komt dan een beetje op hetzelfde neer?

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de reinigingskuur.
    Kijk je uit met een eventuel chip en groene leem, dat wordt nog wel eens af geraden.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Echte (natte kuil) is veel te zuur voor paarden, dus dat kan idd problemen geven. Als je paard daarop reageert met dikke benen en dunne mest, dan zou ik het niet meer geven.

Groene leem en een chip kan prima samen; dat heb ik nagevraagd. Ze hebben in alle jaren dat het nu gebruikt wordt, nog nooit gehoord dat een chip aan de wandel is gegaan door de groene leem.
    Bij mensen schijnt het wel echt voor afstoting van lichaamsvreemde objecten (pennen bv.) te zorgen, maar bij paarden is er nog nooit wat gebeurt (aldus de Silverlinde).
    Ik heb Menglöd (die is wel gechipt, Atli niet) afgelopen winter ook een groene leem kuur gegeven en dat ging ook gewoon goed.
    Dus daar maak ik me geen zorgen over!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Over die wei, ik heb heel erg weinig verstand van dit soort dingen, maar ik hoorde daar laatst iets over en het heeft er misschien iets mee te maken.
    Bio-ron (ik voer Myra daar bix van) heeft een bepaalde soort bix die een stof bevat om de zure grond te neutraliseren. Het was een vaag verhaal en het staat niet op de site. Ik weet ook niet of hij dat spul ook los verkoopt, het zit in de bix en dat wil je misschien niet voeren. Hij verkoopt ook iets waarmee je de grond zelf minder zuur maakt.

Ik heb net de website eens bekeken, maar daar staat echt niks op. Ron (ja ja Bio-RON) verteld wel veel als je hem belt, hij heeft ook foldertjes met informatie.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Marja, hij krijgt ook al lang geen kuil meer. De stal waar we nu staan heeft gelukkig heel mooi hooi.

Okay, daarom zei ik het al 'voorzichtig' van de chip. Goed om te weten.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Van de Silverlinde heb ik nu het advies gekregen om als het niet lukt het weidebeheer te veranderen (en daar heb ik een hard hoofd in; het is niet mijn eigen wei) om de paarden dan brandnetel te blijven voeren, zodat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden.

De brok van bio-ron zie ik sowieso niet zitten, want daar zit melasse in...

Nou ja ik heb inmiddels zo'n stapel informatie over voer, weidebeheer en alle kneut die ik Atli de komende tijd moet gaan geven, dat ik even tijd nodig heb om alles op een rijtje te zetten! Het duizelt me nu een beetje...

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten