Sinds zaterdag staat Amon weer lekker dag en nacht buiten, met 4 vriendjes op een toch best wel heel flink stuk weide. Helemaal lekker, maar helaas zie ik hem nu gewoon alweer groeien. In de breedte![]()
Aangezien ik er sinds november over heb gedaan om hem van dit figuurtje:
Naar dit figuurtje:
te krijgen, heb ik niet echt heel veel behoefte om hem weer als bovenste paard te zien, als ik heel eerlijk ben. Want buiten dat het er natuurlijk niet uit ziet (), is het ook niet echt bevorderlijk voor zijn gezondheid. En dan denk ik heel dramatisch aan hoefbevangenheid, overbelaste benen en een ongelukkig paard.
Kortom: te dik worden, is géén tof plan. Dús, moet er een ander plan komen, wat wél tof is en wat ervoor zorgt dat hij niet (veel) dikker wordt.
Ik heb zelf al een paar opties overwogen:
*Weide afzetten: Niet mogelijk.
*Paddock, in plaats van weide: Mogelijk, máár dan staat hij alleen en op een veel kleiner stuk. Verre van ideaal dus.
*'s nachts op stal: Kán, maar ik moet zeggen dat ik 24/7 op het land (mede voor mezelf) toch wel iets heel fijns vind, ivm het terugdringen van twee/drie keer per dag naar stal, naar één keer per dag naar stal.
*Graaskorf: Lijkt mij tot dusver de beste oplossing. Ik vind het altijd enorm zielig om paarden met zo'n 'muilkorf' om te zien staan, en nadeel is dat hij niet meer lekker kan kroelen met andere paarden. Maar, wel een vrij simpele oplossing, waarbij zoveel mogelijk hetzelfde blijft (gewoon het grote land, met andere paarden, 24/7), behalve dat hij alleen op de lange grasjes kan knabbelen, ipv álles naar binnen kan schranzen.
Maar, ik vroeg me af, of er iemand een nog beter plan had? Ik wil wel zeker weten dat ik alles heb overwogen voor ik zo'n martelwerktuig aanschaf, hahaha! En wat vinden jullie van het enge normal-hulpmiddel: graaskorf?![]()
Ik hoor het graag!
Liefs, Joyce
Bladwijzers