Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Dag en nacht op de vette wei, jippie!

Dag en nacht op de vette wei, jippie!

Sinds zaterdag staat Amon weer lekker dag en nacht buiten, met 4 vriendjes op een toch best wel heel flink stuk weide. Helemaal lekker, maar helaas zie ik hem nu gewoon alweer groeien. In de breedte

Aangezien ik er sinds november over heb gedaan om hem van dit figuurtje:

Naar dit figuurtje:

te krijgen, heb ik niet echt heel veel behoefte om hem weer als bovenste paard te zien, als ik heel eerlijk ben. Want buiten dat het er natuurlijk niet uit ziet ( ), is het ook niet echt bevorderlijk voor zijn gezondheid. En dan denk ik heel dramatisch aan hoefbevangenheid, overbelaste benen en een ongelukkig paard.

Kortom: te dik worden, is géén tof plan. Dús, moet er een ander plan komen, wat wél tof is en wat ervoor zorgt dat hij niet (veel) dikker wordt.

Ik heb zelf al een paar opties overwogen:
    *Weide afzetten: Niet mogelijk.
    *Paddock, in plaats van weide: Mogelijk, máár dan staat hij alleen en op een veel kleiner stuk. Verre van ideaal dus.
    *'s nachts op stal: Kán, maar ik moet zeggen dat ik 24/7 op het land (mede voor mezelf) toch wel iets heel fijns vind, ivm het terugdringen van twee/drie keer per dag naar stal, naar één keer per dag naar stal.
    *Graaskorf: Lijkt mij tot dusver de beste oplossing. Ik vind het altijd enorm zielig om paarden met zo'n 'muilkorf' om te zien staan, en nadeel is dat hij niet meer lekker kan kroelen met andere paarden. Maar, wel een vrij simpele oplossing, waarbij zoveel mogelijk hetzelfde blijft (gewoon het grote land, met andere paarden, 24/7), behalve dat hij alleen op de lange grasjes kan knabbelen, ipv álles naar binnen kan schranzen.

Maar, ik vroeg me af, of er iemand een nog beter plan had? Ik wil wel zeker weten dat ik alles heb overwogen voor ik zo'n martelwerktuig aanschaf, hahaha! En wat vinden jullie van het enge normal-hulpmiddel: graaskorf?

Ik hoor het graag!

Liefs, Joyce

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Dag en nacht op de vette wei, jippie!

Zou wel jammer zijn Joyce je hebt hem nu net zo mooi op gewicht. Denk idd dat het ook slecht kan zijn voor zijn gezondheid.
    Ik weet niet hoe de andere eigenaren van jouw clubje erover denken worden hun paarden ook te dik, je zou nml een deel van de wei kunnen afzetten om dan vervolgens strookbegrazing toe te passen, dat betekent iedere dag 1 a 2 keer een stukje erbij, het beste haal je dan aan de andere kant er weer een stukje af zodat ze dat over een tijdje kunnen eten, werkt goed vindt ik.

Succes,ik vindt het een van de lastigste opgaven je paard een beetje slank houden
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Wat is er nou anders aan de eerste en tweede foto?? Ik zie geen verschil

Nee haha grapje joh, hij is echt wel mooi geworden Joyce. Nice work!

Strookbegrazing zou natuurlijk ideaal zijn, maar als dat echt niet lukt denk ik dat een graaskorf verreweg de beste oplossing is. Zo kan hij alsnog 24u per dag op de weide met de andere paardjes. Hier hetzelfde 'probleem' trouwens met Aliyana, nou, niet dat ik haar weer op gewicht wil krijgen hoe ze was want ze is nooit echt slank geweest maar wel hoefbevangeheid: Vorig jaar in de zomer werd Aliyana hoefbevangen, en ze zou echt vreten tot ze er bij neervalt. En aangezien ze dus niet van de slankste is wordt het zeker opletten. Heb ook al zitten overwegen voor zo'n muil/graaskorf om te doen, en denk dat ik het daadwerkelijk ga doen ook.
    Idd wel jammer dat ze dan niet zo veel kan kroelen maar gezondheid gaat toch voor en eerlijk gezegd zie ik haar dat niet zo heel veel doen, denk dat ze niet heel ongelukkig gaat worden dus, wél als ze de weide af móet omdat ze hoefbevangen wordt.
    en tja...'normal-hulpmiddel'... Als het maar het gewenste effect heeft en m'n paard er niet onder gaat lijden

Ik wens je iig veel Succes!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Strookbegrazing gaat echt wel heel lastig worden. We zitten met een aantal paarden die ten eerste gewoon dwárs door een touwtje heen zouden lopen, en daarbij is de wei echt best heel groot, dus dan zijn we elke dag zeker een half uur bezig met alles verplaatsen. Daarbij staan er twee paardjes bij die juist helemaal niet dik worden/zijn, dus die kunnen juist wél een groot gedeelte land gebruiken. Én dan nog het probleem van het water, we hebben grote badkuipen staan voor het water, en om die nou steeds te verplaatsen, oef, arme rug..

Een goed idee, maar toch niet, haha! Toch bedankt!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Dit probleem heb ik nou ook elke zomer. Vorig jaar heb ik ook strookbegrazing toegepast, maar dat kon makkelijk aangezien Shiva maar met 1 ander paard stond die ook niet teveel mocht hebben.

Staat Amon in 1x dag en nacht op de wei? Of heb je het eerst opgebouwd?
    Mijn beste oplossing is toch regelmatig goed bewegen. Of idd een graaskorf.

Het probleem is nl, ook met strookbegrazing, dat paarden gewoon bijna de hele dag eten. Of ze dat nu op een klein stuk, groot stuk, of met steeds een strookje erbij doen, eten doen ze.
    Ik ben bij Shiva erg bang voor bevangenheid en daarom ben ik de komende 2 weken aan het opbouwen. Beginnende bij 2 uurtjes en dan over 2 weken dag en nacht. En de muesli die ze normaal krijgt (die hele halve kilo ) bouw ik dan af. Wel laat ik Shiva en Sandra (haar weidemaatje) het gras zo kort mogeljik eten voor ze naar een nieuwe wei gaan.

Hij heeft hiervoor in de winter van 9 tot 5 buiten gestaan, steeds uitgebouwd, ze stonden vorige week van 9 tot 9 buiten, en nu dus de nacht erbij

Goed bewegen doet hij sowieso wel, maar om hem echt in figuur te krijgen moet hij elke dag wel 3+ uur lekker lopen, maar daar heb ik toch echt niet elke dag de tijd voor, haha! tegen zijn buik is niet op te rijden, helaas..

Ryan heeft ook een graaskorf, in het begin had ik er wel moeite mee, nu niet meer.
    Strook begrazing wil mijn SH niet en ik wil mijn paard in de zomer niet in de stal/paddock 's nachts.

Een veels te dik paard met misschien allerlei ellende lijkt me ook niet slim dus ik heb hiervoor gekozen.
    ( ik heb er wel een met ingebouwd 'paniekhalster'.)
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ah, zoiets dacht ik al. Maar je weet maar nooit, vandaar dat ik t toch even vroeg.

Tja, dan is een graaskorf denk ik toch de beste oplossing. Want als Amon weer zoals vorig jaar wordt dan is het idd erg slecht voor zijn gezondheid. Elk paard komt wel wat aan in de zomer, maar te dik is echt niet goed.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Zelfde probleem bij ons, veel te snel te dikke pownie en geen tijd om spekkies eraf te trainen (valt niet tegenop te trainen idd).
    Ook hier een graasmasker wat de beste oplossing lijkt voor ons, gaat best hoor. Verschil is wel dat Fenna 's nachts met de kudde mee de paddock op gaat en het masker af kan. Ik zou niet 24/7, 7 dagen per week het masker omlaten, maar dat heeft er meer mee te maken dat Fenna's huid heel gevoelig is en ze dan lelijke plekke krijgt (de anderen hebben dat niet).
    Volgens mij deed Mafhaf het ooit om de dag, de ene dag om, de volgende dag af. Dan kan je nog steeds 1x per dag komen. OF je komt 's morgens om het om/af te doen en 's avonds omgekeerd.

Ik vind het masker een prima oplossing, niet al te duur ook dus best te doen om uit te proberen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Wat voor masker hebben jullie? (Evenaar, Marlous) Ben ik benieuwd naar, omdat ik het misschien voor Enya ook aan wil schaffen. Ik wordt er mentaal een beetje ziek van dat ze nu alweer zoveel in haar eentje op de paddock moet staan.

Ik heb een "best friend graaskorf deluxe". (en Ryan heeft het masker ook niet 24/7 om)

Die had ik ook, de 'luxe' is met 'break'away' (safety first).
    Alleen had Susan iemand (mogelijk een bepaalde donkerbruine arabier ) gecharterd om die breakaway on a daily basis te slopen...
    Eens kijken wat we dit jaar gaan doen....

May the horse be with you!

Nou.. ik heb 'm besteld (ook maar de deluxe). Eens kijken hoelang hij houdt.

Mafhaf: vervelend maar toch ook erg grappig, slim van haar om een deal te sluiten met ene donkerbruine arabier.

Wanneer kan ik nu het beste de korf omdoen, overdag of juist 's nachts?

Iemand tips?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Bij ons op stal staat een Haf met een wat stevig postuur nu ook met een graaskorf, de greenguard (paardendrogist). Zit prima. Vind het ook geen fijn gezicht, maar het paard kan nu wel in de groep blijven staan en dat is ook wat waard. Het lijkt er niet op dat hij er last van heeft.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten