Hoi allemaal,
Ik ga komende zomer mijn fjord Beer inrijden... Ik heb er nu eenmaal een goedpassend leenzadel op gehad om zijn reactie te peilen (echte fjord; deed niks). Nu zou ik zelf uiteindelijk graag ook boomloos willen gaan rijden..niet voor de langeafstandsritten die we hopen mogen te maken (duurt nog jaren voor we zover zijn) maar wel omdat ik het fijn vind rijden en het me voor 't peerd ook fijn lijkt...MITS alles goed past natuurlijk...
Ik heb me hier en elders op internet, in boeken, etc ingelezen en ervaringen van andere mensen gepeild... er zijn zooooo ontzettend veel verschillende meningen over het inrijden van een jong peerd dat ik het even niet meer weet. Ik heb wel wat ervaring met boomloos rijden; geen probleem maar dit was op oudere, ervaren paarden..
Ik maak Beer dus zadelmak met een leenzadel (met boom) dat prima ligt...ik ga er misschien een paar keer op zitten om hem te laten wennen aan mijn gewicht..want..nu komt het..ik zit erover te denken dan een tweedehands zadel met boom via de zadelmaker aan te schaffen...(Als ik er al even op heb gezeten, wordt het passen toch een stuk makkelijker..) Ik kies dan voor een boomzadel omdat hij geen bespiering heeft en het mij dan fijner voor hem lijkt wat drukverdeling te hebben.. Ik zou dan later, als hij wat 'sterker' is een boomloos zadel erbij willen hebben.. Of kan ik wel boomloos inrijden..haaaaa wat veel vragen!
Als beide zadels goed passen, is het dan een hele rare gedachtenkronkel van mij om die zadels af te wisselen? De één vindt dat ik niet boomloos moet gaan, de ander wel, weer iemand anders vindt het vreemd dat ik allebei wil, maar ik wil gewoon het fijnste voor mijn paard hebben...Ik ben vrij groen in het boomloos wereldje maar de ervaring die ik heb is uitstekend. (een zadel van FRA) Ik heb een goede onafhankelijke zit en rij ook graag zonder zadel..niet dat ik mezelf wil verantwoorden maar dan hebben een jullie een compleet beeld van wat ik kan..
Alle tips zijn welkom! Bedankt voor het lezen.
Bladwijzers